عملکرد ۴ ماهه وزارت صنعت

عملکرد ۴ ماهه وزارت صنعت

وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش ۵.۹ درصدی تعداد و ۳.۲ درصدی سرمایه پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده در ۴ ماه نخست امسال خبر داد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، بر اساس گزارش دفتر آمار و فرآوری داده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت تعداد پروانه بهره برداری صادر شده در چهار ماهه اول امسال، یک هزار و ۶۵۸ فقره با سرمایه گذاری به میزان حدود ۹۹ هزار و ۶۰ میلیارد ریال بود که این رقم برای ۲۷ هزار و ۶۷۶ نفر شغل ایجاد کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ تعدادی ۵.۹ درصد و از لحاظ سرمایه مجوز  ۳.۲ درصد رشد داشت.

همچنین میزان اشتغال به وجود آمده در این مدت نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ به میزان ۱۳.۴ درصد افزایش پیدا کرد. در چهار ماهه ابتدای سال ۹۵ یک هزار و ۵۶۶ پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری ۹۵ هزار و ۹۷۵ میلیارد ریال و اشتغال زایی ۲۴ هزار و ۴۰۰ نفر صادر شده بود.

بیشترین تعداد پروانه بهره برداری صادره در بین استان‌های کشور مربوط به استان تهران با ۱۵۷ فقره بود. این تعداد پروانه بهره برداری با سرمایه پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال زمینه اشتغال برای دو هزار و ۲۵۳ نفر اشتغال به وجود آورد.

همچنین کمترین تعداد پروانه بهره برداری با ۷ فقره مربوط به استان‌های خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویر احمد بود. از سوی دیگر بالاترین میزان سرمایه گذاری مندرج در پروانه‌های بهره برداری صادره را استان خراسان رضوی به میزان حدود ۱۵ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال با سهم ۱۶ درصدی به خود اختصاص داد و بالاترین اشتغال ایجاد شده مربوط به استان اصفهان با سه هزار و ۱۷۱ نفر بود.

در این استان ۱۵۱ فقره پروانه بهره برداری با سرمایه مجوزی نزدیک به پنج هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال صادر شد. تعداد پروانه های بهره برداری صادر شده در خراسان رضوی ۶۵ فقره بود که برای یک هزار و ۷۹۲ نفر اشتغال زایی ایجاد کرد.

گفتنی است که متوسط سرمایه گذاری برای راه اندازی یک واحد در این دوره ۶۰ میلیارد ریال بود. شایان ذکر است که پروانه‌های بهره‌برداری صادره در چهار ماهه اول امسال، شامل ۹۱۰ فقره پروانه بهره‌برداری ایجادی با سرمایه مجوز حدود ۶۲ هزار و ۹۵۸ میلیارد ریال و ۷۴۸ فقره پروانه بهره‌برداری توسعه ای با سرمایه گذاری حدود ۳۶ میلیارد و ۱۰۲ میلیارد ریال بود.

میزان اشتغال مجوز پروانه های بهره برداری توسعه ای ده هزار و ۹۲۲ نفر و اشتغالزایی پروانه های ایجادی ۱۶ هزار و ۷۵۴ نفر بود. گفتنی است که پروانه بهره برداری توسعه ای شامل پروانه های بهره برداری صادره برای توسعه واحد های فعال است که از لحاظ تعدادی در چهار ماه اول ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ به میزان ۲۰.۱ درصد رشد داشت.

همچنین پروانه بهره برداری توسعه ای در چهار ماهه ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ سرمایه و اشتغال به ترتیب به میزان ۵۸.۳ درصد و ۶۶ درصد با رشد مواجه بود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.