اقدام و عمل بانک مرکزی در صدور مجوز بانک بزرگ خصوصی کشور

اقدام و عمل بانک مرکزی در صدور مجوز بانک بزرگ خصوصی کشور

شنبه, آوریل 30, 2016 - 13:34 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

بانکی که چهارمین بانک خصوصی کشور است هنوز مجوز ندارد! درحالی که بیش از یک سال است اساسنامه‌اش به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده و سایر الزامات قانونی رعایت شده است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبار پول،سیاست بانک مرکزی در اعطای مجوز به بانک‌ها و موسسات اعتباری چیست؟

این سوالی است که از واپسین روزهای سال ۹۴ پررنگ‌تر شده است. آن هم در شرایطی که بانک مرکزی در آخرین ثانیه‌های آخرین روز کاری سال گذشته، مجوز جدیدی به یک موسسه مالی و اعتباری کوچک با حجم مشتری و سپرده پایین را صادر کند.

این اقدام قابل تامل در شرایطی که نهادهای پولی واجد شرایط‌تر در صف دریافت مجوزهای لازم از سوی بانک مرکزی بودند باعث سوالات و اما و اگرهای بسیاری شد…

در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان اقدام و عمل نامگذاری شده است، از شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی انتظار زیادی می رود تا با اقدام و عمل جهادی بتواند هر چه سریعتر گره‌های نظام بانکی را باز کند.

از جمله گره‌هایی که به دست با کفایت این نهاد پولی کشور گشوده می شود ساماندهی هرچه سریع‌تر و دقیق‌تر سیستم بانکی و پولی کشور و رسیدگی به تقاضای مجوز موسساتی است که ماه‌ها و سال‌هاست الزامات بانک مرکزی وشورای پول و اعتبار را رعایت کرده اند و به دلایل نامشخص هنوز امضای نهایی پای مجوز فعالیتشان نیفتاده است.

**بانک بزرگ کشور بدون مجوز!؟

بانکی که چهارمین بانک خصوصی کشور است هنوز مجوز ندارد! درحالی که بیش از یک سال است اساسنامه‌اش به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده و سایر الزامات قانونی رعایت شده است. همین امر سبب آن شده است که عملکرد بانک مرکزی در زمینه صدور مجوز زیر سوال باشد.

بانک مهر اقتصاد از سال ۱۳۸۷ در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و در سال ۱۳۹۴ موفق به کسب رتبه ۱۹ در بین ۱۰۰ شرکت برتر شد. اما دریافت مجوز نهایی این بانک در ایستگاه نهایی باقی ماند.

با بررسی نتایجی که بانک مهراقتصاد تا کنون از آن خود کرده، به این مهم دست می‌یابیم که در فاصله سالهای ۸۶ تا ۹۳ این بانک توان خود را از بسیاری شرکت‌ها وبانک‌های خصوصی کشور بیشتر کرده است.

اگر همین شاخص را درنظر بگیریم، بانک مهر اقتصاد در مقایسه با سایر رقبای صنعت مالی کشور یعنی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، جایگاه مناسبی را به جهت افزایش رشد، از آن خود کرده است.

در این میان باید به این موضوع نیز توجه داشت که بانک مهر اقتصاد جزء ۱۰ شرکت برتر ایران در شاخص دارایی‌ها بوده و از از لحاظ بیشترین دارایی بانک مهر اقتصاد با ۴۷۱.۶۷۶ میلیارد ریال جایگاه هشتم را در رتبه‌بندی یکصد شرکت برتر ایران از آن خود کرده است.

در بررسی‌های اخبارپول مشخص شد در مقایسه‌ی رتبه‌ هر یک از بانک‌ها در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر، سال مالی (۱۳۹۳) براساس معیار شاخص فروش، بانک مهراقتصاد طی سال مذکور در رتبه ۷ بانکها و بالاتر از ۱۴ بانک دیگر ایستاده است و همچنین در رتبه نوزدهم ۱۰۰ شرکت برتر سال ۹۳ قرار گرفته است.

اما در بررسی موفقیت بانک مهر اقتصاد در بین بانک‌های غیر دولتی نیز در می‌یابیم، بانک مهر اقتصاد در بین بانک‌های غیردولتی حاضر در فهرست ۱۰۰شرکت برتر کشور در سال ۹۳، از لحاظ میزان فروش و درآمد، جایگاه سوم را پس از بانک‌های پارسیان و پاسارگاد از آن خود کرده است.

آنطور که می دانیم اساسنامه این بانک در شورای پول و اعتبار تصویب شده است و اقدامی هم که لازم بوده برای اخذ مجوز، از جمله تغییر اساسنامه و فروش سهام در فرابورس، همچنین تغییرات مدیریتی هیات مدیره، صورت گرفته است اما به دلایلی که همچنان برکسی روشن نیست اعضای شورای پول و اعتبار همچنان از دادن مجوز به این بانک خودداری می‌کنند.

مشتریان بانک مهر اقتصاد امیدوارند که امسال در نخستین جلسه شورای پول و اعتبار در سال ۹۵ اساسنامه این بانک مهر تایید نهایی خورده و در یک اقدام جهادی دیگر از سوی بانک مرکزی شاهد اخذ مجوز این موسسه نهاد بزرگ فعال بازار پولی کشور باشیم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.