سرگردانی نظام بانکی در حوزه کر بانکینگ

سرگردانی نظام بانکی در حوزه کر بانکینگ

شنبه, می 7, 2016 - 13:32 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

اگر تمامی زیر ساخت های موجود نیز فراهم شود باز هم از یک سطح دانش متعارف ومورد نیاز برای بهره برداری از بانکداری الکترونیکی برخوردار نیستیم.

  به گزارش دیوان اقتصاد ، غلامحسن تقی نتاج -مدیرعامل بانک قوامین در گفتگوی اختصاصی با پولی مالی نظرات خود را درباره مشکلات بانکداری الکترونیک درکشور، افزایش سرمایه، ایجاد شرکت بیمه و ادغام بانک های داخلی  مطرح کرد .

مدیرعامل بانک قوامین در باره انتقاداتی که از بانکداری الکترونیک در کشور به عمل می آید، گفت: اشکالاتی که در مورد بانک داری الکترونیک از سوی کاربران مطرح می شود، تا حد قابل توجهی درست است و نمی شود این اشکالات را توجیه کرد زمانی می توان با اطمینان صحبت کرد  که کاربران نظام بانکی رضایت مندی نسبی داشته باشند.

نتاج با اعلام این که در نظام بانکداری الکترونیک شاهد عقب ماندگی زیادی هستیم افزود: در بررسی های صورت گرفته در سرمایه گذاری و عملیاتی شدن بانک داری الکترونیک شاهد یک عقب ماندگی جدی در این حوزه هستیم که نهایتا  این عقب ماندگی باعث ضعف رضایت مندی مشتریان  می شود.

مدیرعامل بانک قوامین تصریح کرد: اگر قرار است رضایت مندی کاربران بانکداری الکترونیک  را افزایش دهیم باید برخی از بخش های این نظام بانکی  مورد توجه قرار گیرد که از جمله آن می توان به سامانه جامع بانکی(core banking)  که در بانک ها مستقر است اشاره کرد.

وی ادامه داد: در زمینه کر بانکینگ که  بیشتر یک سامانه نرم افزاری است نوعی سرگردانی در بانک ها مشاهده می شود که می توان یک نمونه آن را در استفاده از کرهای مشاهده کرد. به طوری که برخی بانکها از کر بانکینگ داخلی ، برخی  ترکیبی و برخی بانک ها نیز از کربانکینگ خارجی استفاده می کنند که هر کدام مشکلات خاص خودشان را دارند.

مدیرعامل بانک قوامین افزود: با مقایسه کر بانکینگ های گوناگون به این نتیجه خواهیم رسید که سیستم عملیاتی بانک های کشور که از نرم افزارهای جامع بانکداری مختلف استفاده می کنند با مجموعه قوانین ، مقررات و ضوابطی که در نظام بانکی ایران است همخوانی ندارد.

نتاج ادامه داد: با نهایت تأثر باید بگویم متولیان کرهای داخلی در لایه های بالای فن آوری اطلاعات ضعف دانشی دارند و برای رفع این نقیصه باید یک نهضت ملی اتفاق بیافتد.

وی افزود: متاسفانه در این حوزه ها تخصص و دانش کشور در حد اپلیکیشن ها و نرم افزار های کاربردی پاسخگو است درحالی که  وقتی از فناوری اطلاعات وارتباطات صحبت به میان می آید شاهد این هستیم که چندین لایه تکنولوژی وجود دارد که  ما در لایه های بالای آن مسلط نیستیم  و متخصصین ما در این حوزه ضعیف بنیادین دارند.

مدیرعامل بانک قوامین اظهارداشت: بخش دیگر مشکل بحث شبکه های ارتباطی و مخابراتی است ؛ حتی اگر بهترین کرهای بانکی با تکنولوژی بالا به کشورمان انتقال داده شود اما شبکه های مخابراتی کشوربا مشکل رو به رو باشد نارضایتی هایی که در حال حاضر از سوی کاربران با آن رو به رو هستیم  ادامه خواهد داشت.

وی ضعف های امنیتی  را نیز از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: در بحث امنیتی در این حوزه ها با یک سری ضعف ها رو به رو هستیم اما باید به این نکته توجه ویژه شود که با وجود تمام کاستی ها و مشکلاتی که عنوان شد مهمترین علت بروز نارضایتی، کمبود فرهنگ و دانش استفاده از بانکداری الکترونیکی در عموم آحاد است ؛ بدین ترتیب اگر تمامی زیر ساخت های موجود  نیز فراهم شود باز هم از یک سطح دانش متعارف ومورد نیاز برای بهره برداری از بانکداری الکترونیکی برخوردار نیستیم.

**امسال به افزایش سرمایه نیاز نداریم**

مدیرعامل بانک قوامین درپاسخ به این سوال که آیا بانک قوامین امسال افزایش سرمایه خواهد داشت؟ گفت: بانک قوامین سرمایه خود را از  400 میلیارد تومان به 800 میلیارد تومان  با هدف ظرفیت سازی و رشد و توسعه بانک درسنوات آتی تأمین کرده است از این  در سال جاری بعید به نظر می رسد افزایش سرمایه ای را داشته باشیم.

**بیمه قوامین در راه است**

 وی در باره تاسیس بیمه قوامین نیز گفت: بانک قوامین به دنبال تاسیس بیمه است و مراحل مقدماتی آن نیز انجام شده اما به دلیل شرایط بازار در همین مرحله توقف کرده ایم و در حال حاضر از سایر موسسات بیمه ای موجود استفاده می کنیم.

نتاج تاسیس بیمه قوامین را منوط به رونق و شکوفایی اقتصادی کل کشور دانست.

**کاهش تعداد پرداخت وام ازدواج با وام 10 میلیونی**

مدیرعامل بانک قوامین درباره تصویب وام 10 میلیونی ازدواج نیز به خبرنگار اخبار پولی مالی گفت:ارائه وام ازدواج که از سوی موسسات پولی و بانکی به صورت قرض الحسنه به متقاضیان صورت می گیرد، تابعی از حجم سپرده گذاری های قرض دهندگان مردمی است وما در کشوری زندگی می کنیم که بر انفاق تاکید بسیاری شده است اما متاسفانه چندسالی است که شاهد رشد کند سپرده گذاری قرض الحسنه در موسسات پولی و بانکی هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در چند سال اخیر سپرده گذاری رشدی نداشته بنابراین افزایش مبلغ هر وام ازدواج فقط باعث کاهش تعداد وام گیرندگان این نوع قرض ها خواهد شد؛ اگر تا کنون به تعداد بیشتری وام های قرض الحسنه با مبلغ وام کمتر داده می شد در حال حاضر مبلغ وام بیشتر به تعداد کمتری داده می شود.

نتاج ابراز امیدواری کرد در سیاست گذاری ها فکری شود تا سپرده های قرض الحسنه را افزایش پیدا کند.

وی افزود: وقتی سپرده افزایش پیدا نکند بالا بردن سرانه وام های ازدواج تعداد وام گیرندگان را کاهش می دهد.

**نرخ سود وام های قرض لحسنه را نمی توانیم افزایش دهیم**

مدیرعامل بانک قوامین در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند که باید سود وام های قرض الحسنه را افزایش پیدا کند؟ پاسخ گفت: براساس ضوابط عملیات بانکی بدون ربا ما حق نداریم از محل سپرده های سرمایه گذاری، وام قرض الحسنه بدهیم و مصارف این سپرده ها مشخصاً تسهیلات همراه با سود آوری است اما وام های قرض الحسنه هایی مثل وام ازدواج ، سود آور نیست و آنچه که اضافه گرفته می شود برای پوشش هزینه های بانکی است. اگر نرخ سود این وام ها را افزایش دهیم دیگر نمی توانیم به آن وام قرض الحسنه ازدواج یا هر وام دیگراتلاق کنیم. این می شود عقود و قرض الحسنه ازدواج نمی شود و اگر قرار باشد این وام ها نیز به صورت  تسهیلات با نرخهای بالا ارائه شود، جذابیت خود را از دست می دهد.

**ادغام بانک ها یک ایده ی کلی در دست مطالعه است **

نتاج درباره شایعاتی که در مورد ادغام برخی بانک ها با گشایش روابط بین المللی مطرح شده است، توضیح داد ، ادغام به عنوان تغییر ساختار حقوقی بنگاه ها واقعیتی است که باید در واکنش به تغییرات محیطی  به آن به عنوان یک راهکار نگاه کرد.

این استاد دانشگاه افزود: اتفاقات و تحولاتی که  در سطح بین المللی برای کشور رخ داده است باعث شد تا موضوع ادغام و یا همان مگا بانک ها مطرح شود و اینکه ما بخواهیم در صحنه رقابت با بانک های بین المللی حضور گسترده تری داشته باشیم مطرح شود.

وی با بیان اینکه  آنچه که در 4 دهه گذشته اتفاق افتاده موجب شده است تا بانک های کشور به دلایلی خواسته یا ناخواسته بیشتر آماده رقابت در صحنه اقتصاد داخلی باشند تا در صحنه اقتصاد بین الملی، افزود: یکی از راه کارهایی که برای آمادگی می تواند مورد مطالعه قرار بگیرد تشکیل مگا بانک ها یا ادغام موسسات است اگر قراراست با بانک های بین المللی رقابت کنیم با این مقیاس داخلی که در حال حاضر وجود دارد قطعا با چالش مواجه خواهیم شد  باید ظرفیت هایی اتفاق بیافتد که بتوانیم در سطح آنان خود را احساس  و رقابت کنیم .

مدیرعامل بانک قوامین تصریح کرد: بانک مرکزی درباره رقابت با بانک های خارجی و تشکیل مگا بانک ها در حال مطالعه و بررسی است واگر یک چنین الزامی وجود داشته باشد بانک مرکزی توانمند ایران ، خود این موضوع را هدایت و مدیریت خواهد کرد.

وی ادامه داد: قبل از ادغام بانک ها باید  تبعات آن مورد مطالعه قرار گیرد، چرا که اگر ادغام ها بدون کار کارشناسی صورت گیرد تبعات منفی آن برای اقتصاد کشور بسیار سنگین خواهد بود .چیزی حدود 20 درصد نیروهای هر بانک باید تعدیل شوند و این بار سنگینی است چرا که در حال حاضر کشور با معضل بیکاری مواجه است و تعدیل این نیروها یعنی اضافه شدن بر سیل بیکاران کشور که هر روز از زبان مسئولان و نمایندگان مجلس آمارهای با اهمیتی از آن اعلام می شود.

نتاج در ادامه با تاکید براینکه فعلا شرایط برای ادغام مهیا بانک ها نیست ، گفت: ادغام هایی که در طی سنوات گذشته در راستای  ساماندهی موسسات پولی و مالی کشور در ذیل اجرای قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی  اتفاق افتاده  تبعاتی داشته است و باید قبل از انجام هر اقدامی تبعات آن مورد بررسی کارشناسی و مطالعه دقیق قرار گیرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.