رفع مشكلات كادر پروازي از وظايف سازمان هواپيمايي كشوري است

معاون شركت هواپيمايي هما:

رفع مشكلات كادر پروازي از وظايف سازمان هواپيمايي كشوري است

معاون عمليات شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران(هما) مشكلات كادر پروازي، خلبانان و مهمانداران را قابل انكارندانست و گفت، رفع اين مشكلات وظيفه يك شركت هوايي نيست و سازمان هواپيمايي كشوري به عنوان نهاد حاكميتي بايد از طريق مجلس نسبت به رفع خلاءهاي قانوني دستمزد اين گروه اقدام كند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا ، حسن قاسمي افزود: متاسفانه در پروازهاي بيش از پنج هزار متر، اشعه داخل هواپيما تاثيرات منفي بر شرايط جسمي خلبانان و خدمه پرواز دارد. براي پرداخت حق ارتفاع به آنها خلاء قانوني وجود دارد و پيگيري قانوني شدن آن از اختيارات سازمان هواپيمايي كشوري است.
معاون عمليات شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران(هما) تعداد خلبانان و كمك خلبانان شاغل در اين شركت را حدود 385 نفر و تعداد مهمانداران را حدود 680 نفر اعلام كرد و درباره وضعيت تعداد خلبانان اين شركت با توجه به ورود هواپيماهاي جديد هما در آينده گفت: در حال حاضر تعداد خلبانان و كمك خلبانان اين شركت مي‌تواند حدود هشت فروند هواپيماي ديگر را پوشش دهد، اما در آينده كه تعداد هواپيماهاي اين شركت افزايش مي‌يابد بايد نسبت به جذب نيروهاي عملياتي در بخش خلبان، كمك خلبان و خدمه پرواز اقدام شود.
قاسمي با اشاره به نارضايتي مهمانداران شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران به سختي كارشان و اعتراض اخير آنها، گفت: مهمانداران شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي (هما) در مقايسه با ساير ايرلاين‌ها از وضعيت مناسب‌تري برخوردار هستند.
وي اظهارداشت: مهمانداران شركت هما براي پروازهاي خارجي 100 يورو دريافت مي‌كنند در حالي كه اين شرايط براي مهمانداران ساير شركت‌ها فراهم نيست، علاوه بر اين مهمانداران اين شركت بعد از پرواز به برخي كشورهاي اروپايي چند شبانه روز استراحت دارند،به طور نمونه پس از پرواز به آمستردام(پايتخت كشورهلند) 4 شبانه روز و بعد از پرواز به لندن(پايتخت انگليس) نيز 2 شبانه روز استراحت مي‌كنند.
معاون عمليات شركت هما با بيان اينكه البته شرايط مهمانداران در مجموع مشكل و سخت است، گفت: با اين حال مهمانداران شركت هما شرايط همكاران خود را در ساير ايرلاين‌ها ببينند و سپس قضاوت كنند.
برخي از رسانه هاي داخلي در دو روز گذشته خبر دادند ، حدود 200 نفر از مهمانداران شركت هما در اعتراض به سختي شرايط كار، بي توجهي به خواسته آنان و ميزان دستمزد خود روز 19 ارديبهشت ماه اعتراض كردند.
پيمان خيري يكي از اين مهمانداران گفته بود، سختي شرايط محيط كار با سختي كار براي مهمانداران هواپيما متفاوت است و كار در ارتفاع بيشتر از پنج هزار متر، وجود اشعه داخل هواپيما و غيره همگي نشان دهنده سختي شرايط محيط كار ما است.
به همه كاركناني كه در اين شرايط كار كنند 40 درصد از حقوق پايه را به عنوان سختي كار پرداخت مي‌كنند، اما به ما تنها 20 درصد مي‌پردازند كه آن هم براساس حقوق پايه خودمان نيست.
حامد حسني يكي ديگر از مهمانداران هما گفته بود: قوانين وزارت كار براي ما تعريف نشده است، بنابراين خواهان اصلاح و بهتر شدن اين موارد هستيم در حالي كه فيش حقوقي مهمانداران در ساير شركت هاي هواپيمايي با 3 سال سابقه كار دو ميليون و 600 هزار تومان است ، در ايران اير يك مهماندار با 8 سال سابقه كار و مدرك كارشناسي مرتبط ماهي يك ميليون و 300 هزار تومان حقوق دريافت مي كند.
در گردهمايي مهمانداران ايران اير در مجموع نسبت به سختي شرايط محيط كار، دريافت نكردن حق ارتفاع، اضطراب، نبود استراحت كافي بين دو مسير پروازي، توجه نداشتن به خواسته هاي آنان بر اساس استانداردهاي بين‌المللي، تناسب نداشتن حقوق و مزايا با سختي كار و تبعيض در پرداخت حقوق به تناسب مدرك تحصيلي و ميزان سابقه كار اعتراض كردند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.