داتیس خودرو اسناد کارشکنی وزارت صنعت،معدن وتجارت در مسیر کارآفرینی را منتشر کرد

داتیس خودرو اسناد کارشکنی وزارت صنعت،معدن وتجارت در مسیر کارآفرینی را منتشر کرد

بخش هایی از وزارت صنعت در انحصار عده ای خاص !
سه‌شنبه, ژانویه 30, 2018 - 10:12 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

با وجود اینکه وزارت صنعت،معدن و تجارت همواره مدعی حمایت از کارآفرینی ،تولید و اشتغال است اما عملکرد حقیقی این مجموعه در برابر بسیاری از فعالان اقتصادی نشان می دهد حمایت از کارآفرینی لااقل در این وزارتخانه شعاری بیش نیست.

به گزارش دیوان اقتصاد، در سال های اخیر فعالان اقتصادی متعددی تلاش کرده اند تا با راه اندازی واحدهای مختلف تولیدی در صنایع مختلف بار سنگین اشتغالزایی را از دوش دولت برداشته و در مسیر رشد کشور قدم های اثرگذاری بردارند اما سنگ اندازی ها و مشکلاتی که از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت برایشان ایجاد می شود آنقدر زیاد است که گاه عطای کارآفرینی را به لقایش می بخشند و ترجیح می دهند سرمایه های کلان خود را به مصارف دیگر اختصاص داده و یا حتی به کشورهای همجوار برای سرمایه گذاری منتقل کنند.

بررسی ها نشان می دهد نمونه های متعددی از کارشکنی های وزارت صنعت،معدن و تجارت بر سر راه تولید،کارآفرینی،اشتغال و حتی واردات برای تولید وجود دارد که هر روز توسط رسانه ها منعکس می شوند .در تازه ترین نمونه مدیر عامل شرکت داتیس خودروی ایرانیان با انتشار اسناد کارشکنی وزارت صنعت،معدن و تجارت و مستندات از سنگ اندازی هایی که مرکز اصناف و بازرگانان این وزارتخانه بر سر راه ایجاد اشتغال توسط بخش خصوصی داشته است بار دیگر حقیقت پشت پرده بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور و دلمشغولی های فعالان بخش خصوصی را فاش کرد.

مدیران داتیس خودرو که پیش تر با اطلاعیه های مکرر وزارت صنعت به فعالیت غیر مجاز متهم شده بودند با انتشار اسناد خود در جمع خبرنگاران اعلام کردند که با وجود سرمایه گذاری کلان در بخش خودرو به عنوان بخش خصوصی نه تنها حمایتی از مدیران این وزارتخانه عریض و طویل دریافت نکرده اند بلکه مشکلات فراوانی را هم در مسیر کار خود داشته اند.نگاهی به درد دل های مدیر عامل این شرکت تولید و واردات خودرو نشان می دهد که مسئولان وزارت صنعت،معدن و تجارت و مرکز امور اصناف و بازرگانان با ایجاد یک ابهام که با استفاده از اسناد و اطلاعات موجود قابلیت شفاف سازی دارد این فعالان اقتصادی را پشت درهای بسته اتاق های خود نگه داشته اند.

میلاد علینقی، مدیرعامل شرکت داتیس خودرو ایرانیان در همین زمینه  با اشاره به  اینکه متاسفانه در کشور ما حمایت از کارآفرینی و بخش خصوصی تنها شعار است، گفت: مسئولان وزارت صنعت صراحتا پاسخ دهند که چرا در برابر فعالیت شرکتی مانند داتیس خودرو که به دنبال ایجاد اشتغال و تولید داخلی است، علی رغم ارائه تمام مستندات قانونی، مانع تراشی می شود.وی اصلی ترین هدف خود را ایجاد ارزش افزوده در مسیر اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود:در سال 1393 با توجه به مشکل آلودگی هوا اولین تعمیرگاه تخصصی خودروهای هیبرید در کشور را راه اندازی کردیم تا مردم به استفاده از خوردروهای هیبریدی با توجه به وجود خدمات پس از فروش ترغیب شوند.

علینقی مذاکره با خودروسازان بزرگ دنیا برای تولید خودرو در داخل کشور را برنامه دیگر داتیس خودرو عنوان کرد و ادامه داد: علی رغم اینکه بسیاری از کشورها به دلیل داشتن بازار خوب در آمریکا، حاضر به همکاری با ایران نبودند، مذاکرات فراوانی با کشورهای مختلف انجام دادیم و موفق شدیم نمایندگی های معتبر چند برند اروپایی از کشورهای آلمان،انگلیس،ایتالیا را برای ارتقا کیفیت خدمات به مردم ایران دریافت کنیم.این فعال بخش خصوصی صنعت خودرو با بیان اینکه در برخی از قراردادها فروش انحصاری خاورمیانه به شرکت متبوعش اختصاص دارد، ادامه داد: یکی از این برندها متعلق به شرکت هیکو آلمان است که شریک تجاری شرکت ولوو سوئد می باشد. در جلسه مذاکره با هیکو آلمان، طرف آلمانی صراحتا عنوان نمود که این قرارداد سه طرفه بین داتیس خودرو، هایکو و شرکت ولوو سوئد است. لذا قرارداد داتیس خودرو با هیکو به معنای قرارداد مستقیم با ولوو است.

مدیر عامل داتیس خودرو تاکید کرد: گمان می کردیم با حمایت دولت در این زمینه روبه رو خواهیم شد اما به جای حمایت موانع متعددی پیش رویمان قرار دادند.علینقی در تشریح کارشکنی وزارت صنعت گفت: بهمن ماه سال گذشته ما مدارک خود را به مرکز امور اصناف جهت اخذ مجوز فعالیت ارائه کردم اما پس از تعطیلات عید پس از پیگیری های مختلف در کمال تعجب با این پاسخ مواجه شدیم که شما مدارکی مبنی برقرارداد و ترجمه قرارداد نزد ما ندارید.

وی اظهار کرد: مجددا از شرکت در دو نسخه مدارک را درخواست و به مرکز اصناف ارائه کردیم و این بار دوستان این پرسش را مطرح کردند که چرا در قرارداد شما نام ولوو آمده باید این نام حذف شود و نیازی به گارانتی ولوو نیست. متاسفانه علی رغم توضیحات منطقی و موجه شرکت، آقای امانت، مدیر کل امور اصناف نپذیرفتند و قول دادند که اگر این نام حذف شود، مجوز ما صادر خواهد شد.مجددا در قرارداد نام ولوو را حذف کردیم اما در تاریخ 24 خرداد ماه یک نامه به ما ارسال شد که درآن حتی دیکته نام شرکت هایکو غلط تایپ شده بود، اعلام کردند که امکان صدرو مجوز به دلیل اینکه شرکت هایکو اقدام به تیونینگ خودروهای ولوو می کند، وجود ندارد.علینقی ادامه داد:در پاسخ این نامه اعلام کردیم که هایکو اسپورتیو صاحب پلتفرم ولوو است و یکی از اقداماتش نیز تیونینگ کردن خودروهای ولوو است.مسئولان اعلام کرده اند اخذ مجوز از شرکت های واسطه ای ممنوع است اما اگر شرکتی شماره شاسی اختصاصی دارد، می تواند مجوز نمایندگی دریافت کند. با وجود این موضوع آقایان بدون نگاه علمی و تخصصی در این زمینه حتی حاضر نشده اند تقاضای ما را پذیرفته و موضوع را بهتر و دقیق تر بررسی کنند.

قائم مقام شرکت داتیس خودرو با تاکید براینکه پیگیری ها و مکاتبات ما با مرکز امور اصناف و وزارت صنعت تاکنون ادامه داشته، تصریح کرد: مرکز اصناف هیچ پاسخ روشن و مدارکی مبنی بر ممنوعیت گرفتن مجوز به ما ارائه نداده و در هر بار با بهانه تراشی مانع از صدور مجوز فعالیت ما می شود و حتی در آخرین مراجعه اعلام کرده اند که دبیرخانه دیگر حق ثبت نامه های شرکت داتیس خودرو را ندارد.به گزارش دیوان اقتصاد، اسناد داتیس خودرو تنها نمونه ای از ده ها مورد بی مهری وزارت صنعت،معدن و تجارت در برابر سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی است.مشکلاتی که سبب شده بسیاری از کارآفرینان دیگر رمقی برای کار و اشتغالزایی نداشته باشند .حال چه کسی باید در برابر این اقدامات که گاه از سوی یک یا چند مدیر به صورت خودسرانه صورت می گیرد پاسخگو باشد سوالی است که رسانه ها و فعالان اقتصادی منتشر پاسخگویی آن هستند.دیوان اقتصاد نمونه های دیگری از رفتارهای ضد تولید وزارت صنعت را نیز در روزهای آینده منتشر می کند.

امیرعلی امینیان

 

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.