صادرات نفت ایران صفر نمی‌شود

صادرات نفت ایران صفر نمی‌شود

چهارشنبه, اکتبر 2, 2019 - 09:41 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

هدف آمریکایی‌ها در به صفر رساندن صادرات نفت با فداکاری مدیران و کارکنان، محقق نخواهد شد.
 

به گزارش دیوان اقتصاد، وزیر نفت گفت: هدف آمریکایی‌ها در به صفر رساندن صادرات نفت ایران با فداکاری مدیران و کارکنان صنعت نفت، محقق نشده است و نخواهد شد.
بیژن زنگنه در بیستمین نشست تخصصی فرماندهان بسیج صنعت نفت با اشاره به اینکه شرایط کنونی کشور، شرایط خطیری است، اظهار کرد: باید با تدبیر و مقاومت و به یاری خداوند با سربلندی و سرافرازی از این وضع عبور کنیم.
وی تصریح کرد: بار‌ها گفته‌ام، در جنگ قبلی هر میزان توانستیم نفت فروختیم و هیچ مانعی نداشتیم، پول آن را نیز دریافت می‌کردیم و هرچه هم می‌خواستیم، می‌خریدیم. اکنون تلاششان این است نگذارند نفت بفروشیم، اگر فروختیم پول آن را نگیریم، اگر پول آن را دریافت کردیم نتوانیم با آن کالایی خریداری کنیم.
وی افزود: نفت در خط مقدم این جنگ اقتصادی است و کسی جلوتر از ما نیست. اگر نتوانیم نفت تولید و صادر کنیم در کشور اختلال ایجاد می‌شود. اگر نفتی به فروش نرسد، پولی هم نیست که با آن کالا‌های اساسی و تجهیزات را خریداری و زندگی جاری خود را اداره کنیم.
زنگنه با اشاره به اینکه به صفر رساندن صادرات نفت ایران هدف اصلی دشمن از همان ابتدا بوده است، افزود: با فداکاری مدیران و کارکنان صنعت نفت هرگز چنین هدفی محقق نشده است و به امید خدا محقق هم نخواهد شد.
وزیر نفت با اشاره به اینکه برای تقویت امید باید تصویر واقعی صنعت نفت به جامعه ارائه شود و اجازه ندهیم مردم تصویر‌های خلاف را ببینند، یادآور شد: صنعت نفت امسال با سخت‌ترین فشار که در طول تاریخ این صنعت بی‌سابقه بوده، روبه‌روست، اما ثابت کردیم زندگی در صنعت نفت جاری است و امید در همه ارکان صنعت و اجزای صنعت نفت وجود دارد.
وی با بیان اینکه شرایط کنونی صنعت نفت به هیچ‌وجه عادی نیست، اما در همین شرایط هم به همت همه همکارانمان در حال پیشرفت واقعی و انجام کار‌های بزرگ هستیم، ادامه داد: پارس جنوبی با وجود همه فشار‌هایی که بر ما وارد شده است، فعال و زنده است و کوچک‌ترین وقفه‌ای در آن حاصل نشده است. پارسال از همسایه‌مان در این میدان مشترک پیشی گرفتیم.
زنگنه با تاکید بر اینکه توسعه میدان گازی پارس جنوبی ادامه می‌یابد، گفت: امسال نزدیک روزانه ۷۰ میلیون مترمکعب از میدان گازی پارس جنوبی به مدار تولید می‌آید که رقم فوق‌العاده بزرگی است. گفتن این اعداد نجومی هم‌اکنون راحت است، در حالی که سال‌های زیادی همه ظرفیت روزانه پالایش گاز ما ۷۰ میلیون مترمکعب بوده است.
وی با بیان اینکه ما بسیاری از تحریم‌ها را با زحمات فراوان و مجاهدت دور می‌زنیم و مسیر‌های مختلف را امتحان می‌کنیم و خسته نمی‌شویم، به گازرسانی اشاره کرد و گفت: گازرسانی با تمام قدرت در حال پیشرفت است و همچنان روزانه به ۱۰ روستا گازرسانی می‌شود. جمعیت زیر پوشش گازرسانی هم اکنون به ۹۵ درصد کل کشور رسیده است.
زنگنه به گاز‌های مشعل هم اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از سوزاندن گاز‌های مشعل برنامه‌های متعددی در شرایط تحریم چیده شده است و تا سال ۱۴۰۰، از سوزاندن ۹۵ درصد گاز‌های مشعل جلوگیری و صرف خوراک واحد‌های پتروشیمی خواهد شد.
وی از طرح بید بلند ۲ به عنوان بزرگ‌ترین طرح جمع‌آوری گاز‌های مشعل نام برد و افزود: بهره‌برداری از این طرح ان‌شاءالله امسال در بهبهان آغاز می‌شود. ظرفیت ورودی این طرح عظیم ۵۶ میلیون مترمکعب است که نزدیک ۳.۵ میلیارد دلار برای آن هزینه شده است.
وزیر نفت اظهار کرد: ۸ میلیارد دلار سرمایه برای جلوگیری از سوزاندن گاز‌های مشعل در نظر گرفته شده است و در همین شرایط سخت این طرح‌ها را انجام می‌دهیم.
زنگنه به تکمیل زنجیره ارزش و پرهیز از خام‌فروشی هم اشاره کرد و گفت: جهش نخست صنعت پتروشیمی تا سال ۹۰ انجام شد و جهش دوم صنعت که از سال ۹۱ و ۹۲ آغاز شده است ارزش تولیدات پتروشیمی کشور را از ۱۷ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰ می‌رساند که این کار با قدرت در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه در جهش سوم صنعت پتروشیمی ارزش تولیدات به ۳۷ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۵ خواهد رسید، افزود: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی در جهش دوم به بالای سالانه ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید که این یعنی جلوگیری از خام‌فروشی.
وزیر نفت با بیان اینکه ۶ واحد روزانه ۶۰ هزار بشکه‌ای طرح فراگیر پالایشی سیراف با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز براساس برنامه تا انتهای سال ۱۴۰۰ و ابتدای ۱۴۰۱به مرور به نتیجه می‌رسد، ادامه داد: این نیز نمونه دیگر جلوگیری از خام‌فروشی است. کارکنان صنعت نفت با افتخار این کار‌ها را به سرانجام می‌رسانند و موفق هستند.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.