گرانی خودرو ربطی به قیمت بنزین ندارد

معاون وزیر صمت:

 گرانی خودرو ربطی به قیمت بنزین ندارد

معاون وزیر صمت گفت:‌ با افزایش نرخ بنزین باید قیمت خودرو‌ها کاهش یابد و اینکه قیمت خودرو‌ در این مدت گران شده به دلایل دیگری است و ربطی به گرانی بنزین ندارد.
 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از تسنیم، عباس تابش با بیان این که  افزایش 4 درصدی تورم بر اساس افزایش نرخ بنزین مطالعه شده و منطقی است افزود: بررسی قیمت 100 صد قلم کالای اساسی در 10 روز بیش از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین تا 10 روز پس از اجرای این طرح نشان می‌دهد افزایش بهای بنزین تأثیر چندانی بر قیمت‌ها نداشته است.
وی گفت: بر اساس آنالیز قیمتی که رانندگان تاکسی اعلام کرده اند سهم بنزین در کرایه آنان 9 درصد است و اکنون که بنزین 50 درصد افزایش قیمت داشته است حدود 4 و نیم درصد در افزایش کرایه‌ها اثر می‌گذارد.
رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی اعمال نکردن اثر واقعی افزایش بهای بنزین بر قیمت‌ها نیست بلکه تلاش می‌کند از افزایش قیمت‌ها به دلیل اثر روانی افزایش بهای بنزین جلوگیری کند.
تابش گفت: اگر تورم 10 درصد بود تورم 4 درصدی افزایش بهای بنزین آن را به 40 درصد تبدیل می‌کرد، اما اکنون که تورم جامعه بالاست تورم 4 درصدی اثر کمتری بر آن دارد.
وی افزود: کالا‌هایی که در شبکه توزیع قرار دارد و با قیمت قبل حمل و نقل شده است نباید افزایش قیمتی داشته باشد، اما برای آینده پذیرفته ایم که کالا‌ها 4 درصد افزایش قیمت داشته باشد و این اثر منطقی گرانی بنزین است.
تابش گفت: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان 2 هزار و 350 بازرس در کل کشور دارد و هزار و 500 بازرس نیز مربوط به اصناف هستند که قیمت‌ها را کنترل می‌کنند، اما با همکاری بسیج اصناف 500 هزار نفر بازار را رصد می‌کنند.
وی افزود: وزارت صمت منکر تغییرات قیمت کالا‌ها و خدمات نیست، اما همه تغییرات قیمت در بازار مربوط به افزایش قیمت بنزین نیست.
تابش در پاسخ به این سؤال که چرا شرکت پاک قیمت شیر را 500 تومان افزایش داده است گفت: مدیرعامل این شرکت با من تماس گرفت و گفت: یک ریال قیمت محصولاتمان را افزایش نداده ایم.
وی افزود: اگر مصداق افزایش قیمت شیر وجود دارد اعلام شود تا با آن برخورد کنیم.
تابش گفت: تعداد پرونده‌های تخلف 57 درصد افزایش یافته که بخشی از آن مربوط به سوء استفاده از افزایش قیمت بنزین است.
وی افزود: با افزایش نرخ بنزین باید قیمت خودرو‌ها کاهش یابد و اینکه قیمت خودرو‌ها در این مدت گران شده به دلایل دیگری است و ربطی به گرانی بنزین ندارد.
تابش گفت: هیچ تغییری در قیمت محصولات خودروسازان داخلی نداریم و گران فروشی لوازم یدکی خودرو‌ها نیز تخلف است.
وی افزود: اکنون به دلیل آغاز پیک تقاضای خرید خودرو برخی دلال‌ها به قیمت‌ها دامن می‌زنند و خودرو نیز از کالای مصرفی به سرمایه‌ای تغییر کرده است.
تابش گفت: در خراسان رضوی پویش مردمی با عنوان گران نمی‌خریم راه افتاده است که تقاضا دارم همه به این پویش بپیوندند و هر جا افزایش قیمت دیدند به سامانه 124 اعلام و یا در اپلیکیشن آپ ارسال کنند.
وی افزود: مردم از خرید بدون فاکتور و کالای بدون برچسب قیمت خودداری کنند.
تابش گفت: مطالعاتی که درباره سهمیه خودرو‌ها اعمال شد مطالعات اولیه بود و اکنون در حال جمع آوری نظرات اصناف برای تغییر احتمالی سهمیه‌ها هستیم.
وی افزود: موضوع گرانی گوجه فرنگی و افزایش 30 درصدی قیمت آن در بورس امروز در کمیسیون امنیت ملی مطرح شد البته پیش از این رب گوجه و گوجه فرنگی سه بار در بورس عرضه شد که مشتری نداشت، اما امروز با افزایش 30 درصدی قیمت در بورس ارائه و پس از آن اصلاح شد البته بورس شرایط خودش را دارد.
تابش گفت: اکنون زمان خلأ توزیع گوجه فرنگی در بازار است، زیرا زمان برداشت آن تمام شده است و منتظر هستیم گوجه جنوب برای تعدیل قیمت‌ها وارد بازار شود.
وی افزود: قیمت تخم مرغ نیز مانند گوجه فرنگی است و در نیمه دوم سال به دلیل تغییر فصل و آغاز سرما هر سال قیمت تخم مرغ افزایش می‌یابد و ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد.
هادی قوامی نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از ملت ایران بابت شوکی که از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و افزایش بسیار هزینه‌های آن‌ها شد عذرخواهی می‌کنیم گفت: افزایش قیمت بنزین اثر کاهشی در رفاه خانوار‌ها و افزایشی در شاخص هزینه‌های مصرف کنندگان به ویژه در بخش حمل و نقل داشته است.
وی افزود: در سال 89 مانند این طرح با تمهیداتی در کشور انجام شد که اتفاقی نیفتاد در حالی که در آن زمان قیمت بنزین 7 برابر افزایش یافت، اما بر اساس اصل غافلگیری نبود.
قوامی گفت: با بررسی رفاه سه دهک ثروتمند و هفت دهک پایینی جامعه مشخص شد با گرانی بنزین از سه دهک ثروتمند جامعه رفاه کمتری در مقایسه با هفت دهک پایین درآمدی جامعه گرفته شده است.
وی افزود: فرض کنیم دولت از گرانی بنزین 30 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد و این درآمد را میان خانوار‌ها تقسیم کند، اما میزان رفاهی که از جامعه کم شده دستکم 80 هزار میلیارد تومان است و مبالغی که دولت به خانوار‌ها پرداخت می‌کند رفاه از دست رفته این خانوار‌ها را جبران نمی‌کند.
قوامی گفت: افزایش بهای بنزین حداقل چهار درصد شاخص قیمت‌ها را افزایش می‌دهد، اما در گروه خدمات به ویژه حمل و نقل قیمت‌ها 40 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: اینکه اکنون در حال بررسی میزان سهمیه بنزین خودرو‌ها هستیم مانند تعمیر کردن هواپیما در حال پرواز است.
قوامی گفت: تورم سالیانه کشور حدود 60 درصد است و افزایش قیمت بنزین به روند این تورم شتاب بیشتری می‌دهد.
وی افزود: شاخص میانگین تورم حمل و نقل بر اساس گزارش بانک مرکزی 40 درصد است.
قوامی گفت: از سال 84 تا سال 95 تعداد کارآفرینان جامعه از 1 میلیون و 230 هزار نفر به 816 هزار نفر کاهش یافته است و 400 هزار نفر بیکار شدند که برخی از آنان در پی مسافرکشی یا کار با وانت بار رفته اند.
وی افزود: سهمیه 60 لیتر برای این خودرو‌ها در دو سه روز استفاده می‌شود و باید بنزین 3 هزار تومانی استفاده کنند که این موجب می‌شود قیمت خدمات آن‌ها برای تأمین زندگیشان افزایش یابد.
قوامی گفت: اگر در این سال‌ها شبکه حمل و نقل عمومی را گسترش می‌دادیم و فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد می‌کردیم امروز مردم حق انتخاب بیشتری داشتند و از محل افزایش قیمت بنزین آسیب این چنینی نمی‌دیدند.
وی افزود: برخی شرکت‌ها مانند برق و گاز ممکن است اختیاراتی از هیأت وزیران برای اعمال تغییراتی در قیمت خدمات خود بگیرند که در این شرایط به صلاح جامعه نیست و این موضوع باید کنترل شود.
قوامی گفت: دولت می‌تواند خود یا عامل اصلی گرانی باشد یا آن را کنترل کند، اما ایجاد درآمد با روش افزایش قیمت راه به ناکجاآباد است و باید با خلق ارزش درآمد ایجاد شود.
سید مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران نیز گفت: تا این لحظه افزایش قیمت نداشته ایم و اگر کسی قیمت‌ها را افزایش داده متخلف است.
وی افزود: لوازم یدکی خودرو‌ها در بازار بسیار زیاد و قیمت آن‌ها رقابتی است و نیاز به نظارت بر قیمت‌ها وجود ندارد.
کاظمی گفت: این اتحادیه فقط در تهران فعال است و افزایش قیمت در شهرستان‌ها به این اتحادیه مربوط نیست.
وی افزود: مردم از کسانی خرید کنند که جواز کسب فروش لوازم یدکی داشته باشند.
مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور نیز در این برنامه گفت: در سامانه رسمی هیچگونه افزایش قیمتی وجود نداشته است، اما مسافربران شخصی که سامانه غیررسمی هستند ممکن است کرایه‌های خود را افزایش داده باشند.
وی افزود: سرویس‌های مدرسه ساماندهی شده اند و سهمیه بنزین مشخصی دارند و افزایش قیمت نداشته اند.
ضامنی گفت: اگر سرویس‌های ساماندهی شده مدارس قیمت خود را افزایش داده باشند متخلف هستند.
ضامنی گفت: معمولاً تخلف‌ها در بخش غیر ساماندهی شده و سرویس‌هایی است که خانواده‌ها شخصاً با آن‌ها توافق کرده اند و خودرو‌های شخصی هستند.
داوود محمدی رئیس اتحادیه صنف وانت بار و پیک موتوری تهران نیز گفت: از مسئولان انتظار داشتیم پیش از گرانی سوخت نظر اتحادیه‌ها نیز پرسیده می‌شد البته اکنون نیز نظر اتحادیه‌ها را نمی‌پرسند و سهمیه اختصاص یافته به وانت بار‌ها اصلاً کافی نیست.
وی افزود: از 200 لیتر بنزینی که به وانت بار‌ها اختصاص یافته 60 لیتر متعلق به خانواده وی است و ما نمی‌توانیم بگوییم راننده وانت بار همه 200 لیتر را فقط برای کار استفاده کند.
محمدی گفت: مسئولان به جای ارائه شاخص از تاکسیرانی باید از اتحادیه‌های صنفی دیگر درباره تأثیر گرانی بنزین بر هزینه‌ها شاخص ارائه کنند.
وی افزود: برای پیک موتوری‌ها نیز هیچ سهمیه‌های دیده نشده و این مسئله آنان را با مشکل روبرو کرده است.
محمدی گفت: اگر تاکسی‌های اینترنتی افزایش قیمت ندارند به دلیل آگاهی آن‌ها پیش از اجرای طرح سهمیه بندی سوخت از این طرح بوده است.
رضا ترکاشوند مدیر عامل اتحادیه مرغ تخم گذار نیز گفت: وضع قیمت تخم مرغ به عرضه و تقاضا بستگی دارد و به دلیل افزایش تقاضا در نیمه دوم سال قیمت تخم مرغ نیز افزایش می‌یابد و این همیشه وجود داشته است.
وی افزود: اکنون قیمتی که در بازار هست حدود قیمت درِ مرغداری هاست و قیمت 19 هزار تومان برای هر شانه تخم مرغ منطقی است.
ترکاشوند گفت: اگر ماه گذشته قیمت هر شانه تخم مرغ 15 هزار تومان بود نشان دهنده زیان دادن مرغداران است.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.