دورجدید رایزنی‌های بانکی در اروپا

دورجدید رایزنی‌های بانکی در اروپا

جمعه, نوامبر 11, 2016 - 10:47 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

ایران با برنامه‌ریزی دور تازه‌ای از گفتگوهای بانکی با بانک مرکزی اروپا، به دنبال گره‌گشایی از مناسبات بانکی، زمینه‌سازی همکاری‌های جدید و همچنین رفع ابهامات بانکداران اروپا است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبنا، چند روز پیش رئیس کل بانک مرکزی از برنامه مذاکرات جدید بانکی ایران در اروپا به منظور اجرایی کردن برجام در این بخش خبر داد. ولی الله سیف اعلام کرد: مذاکرات در اروپا در جهت تحقق اهداف سند برجام صورت می گیرد.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: کوتاهی هایی از طرف آمریکا وجود دارد و اروپا در صدد است فضایی ایجاد کند که روابط بانکی ما با بانک های بزرگ اروپایی با سرعت بیشتری انجام شود.
طی ماه های گذشته و در دوره ای که اجرای توافقات برجام با طرف های خارجی در حال انجام است، مقامات ارشد دولتی بارها موضوع کوتاهی ها و کُندی عملکرد غربی ها در اجرایی کردن توافقات هسته ای را مطرح کرده اند و یکی از مهم ترین موارد مدنظر در این زمینه فراهم شدن زمینه های همکاری بانکی ایران با بانک های بزرگ خارجی است.
هرچند در ماه های اخیر روابط کارگزاری فراوانی شکل گرفته و مذاکرات و نشست های فراوانی نیز پیرامون شکل گیری مناسبات بانکی با طرف های خارجی انجام شده، اما به اذعان مقامات بانکی ایران، روند عملیاتی شدن توافقات بانکی و همچنین عادی شدن مناسبات در این بخش با مشکلاتی همراه است و غربی ها همچنان به صورت آشکار و مخفیفانه در این مسیر سنگ اندازی می کنند.
در مقاطعی از سوی وزیر امور خارجه، اقتصاد و مدیران ارشد بانکی و شخص رییس جمهور در اینباره پیگیری هایی صورت گرفته ولی تا به امروز اتصال مشخصی بین بانک های ایرانی و بانک های مطرح اروپایی شکل نگرفته است.
برخی مقامات غربی در این زمینه و در واکنش به پیگیری های مکرر ایران می گویند راه باز است و این خود بانک های اروپایی هستند که تمایلی به همکاری با بانک های ایرانی ندارند؛ اما در داخل ایران اعتقاد بر این است که آمریکایی‌ها سیگنال‌هایی به سمت بانکداران بزرگ اروپایی ارسال می کنند تا نشان دهند که همکاری بانکی با ایران، ایجاد شعبه در شهرهای ایران و مانند آن با مخاطرات و درصد ریسک سرمایه گذاری بالایی برخوردار است؛ بنابراین آنها از برنامه ریزی در این زمینه منصرف می شوند.
در حرف آمریکایی ها گفته اند که روابط بانکی با ایران برای بانک های خارجی و اروپایی جریمه به همراه نخواهد داشت و حتی بیانیه نیز صادر کرده اند ولی در عمل اقداماتی را انجام می دهند که باعث ایجاد اختلال در همکاری های بانکی ایران در عرصه بین الملل شود.
حالا معاون وزیر خارجه می گوید دور تازه ای از تلاش ها برای رفع موانع و مسائل پیش روی همکاری های بانکی ایران با اروپا در جریان است و پیگیری های جدیدی در این خصوص با همکاری بانک مرکزی انجام خواهد شد.
مجید تخت روانچی با تاکید بر گفتگوی بانکی با مشارکت بانک مرکزی ایران، گفتگوها با بانک مرکزی اتحادیه اروپایی را موضوع دیگری دانست که برای نخستین بار مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و اظهارداشت: ما الان با بانک های مختلف کشورها در تماس هستیم و بانک مرکزی ما با بانک های مرکزی کشورهای اروپایی تعامل دارد اما دوره ای به دلیل تحریم ها، ارتباطات بانکی قطع بوده که این ارتباطات کم کم در حال احیا است.
تخت روانچی افزود: قرار است در این دور از گفتگوهای کاملا تخصصی با بانک مرکزی اروپا که برای کل بانک های اروپایی سیاستگذاری می کند، دوستان بانک مرکزی ما حضور داشته باشند.
وی در پاسخ به این سوال که این گفتگوها به باز شدن گره همکاری با بانک های بزرگ اروپایی، چه کمکی می کند؟ گفت: اینطور نیست که تعاملات بانکی ما با اروپایی ها تعطیل باشد، ما با بانک های اروپایی ارتباط کاری داریم، مشکل بانک های بزرگ است.
این مقام وزارت امور خارجه با بیان اینکه همین بحث ها و گفتگوها خود به خود به باز شدن این گره کمک می کند، افزود: بانک مرکزی اتحادیه اروپایی سیاستگذاری می کند و بانک های کشورهای اروپایی هم در چارچوب هایی که این بانک تعیین می کند، حرکت می کنند.
روانچی این گفتگوها را گامی برای رفع مشکلات بانکی دانست و ادامه داد: در واقع ما در سطح دیگری با بانک های اروپایی تعامل می کنیم اما اینکه آیا این گره همکاری با بانک های بزرگ اروپایی فردا باز می شود، اینطور نیست و باید واقعیات را مطرح کرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.