افزایش ۲۰ درصدی صادرات ایران به روسیه

رییس اتاق ایران و روسیه :

افزایش ۲۰ درصدی صادرات ایران به روسیه

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه اظهار داشت: روسیه فقط در بخش محصولات کشاورزی، غذایی و خوراکی 67 میلیارد دلار واردات دارد اما سهم ما از آن تنها 22 صدم است که چیزی حدود 500 میلیون دلار است.

به گزارش دیوان اقتصاد ،هادی تیزهوش تابان در گفت‌وگو با  ایلنا در مورد وضعیت تجاری ایران و روسیه اظهار کرد: شرایط تجاری ایران و روسیه تغییر چندانی نداشته است. زمانی که به علت شیوع کرونا مرز دیگر کشورها بسته شد، مرز روسیه باز و ادرات و واردات انجام می‌شد. با این حال یک سری از مشکلات اساسی ما داخلی هستند، زیرساخت‌های لازم برای حمل زمینی، هوایی و غیره فراهم نیست و تا زمانی که زیرساخت‌هایی از این دست فراهم نشود حجم تجاری ما افزایش چشم‌گیری پیدا نخواهد کرد.

وی افزود: به طور کلی نسبت به سال‌های گذشته در مورد صادرات به روسیه افزایش داشته‌ایم اما این مقدار چندان قابل توجه نبوده و حدود 20 درصد بوده است. روسیه فقط در بخش محصولات کشاورزی، غذایی و خوراکی 67 میلیارد دلار واردات دارد اما سهم ما از آن تنها 22 صدم است که چیزی حدود 500 میلیون دلار است. کشورهای دیگر به راحتی در این بازار عظیم ورود کردند اما متاسفانه ما موفق عمل نکردیم که علت آن تحریم‌ها و مشکلات داخلی مانند مسائل بانکی است.

تیزهوش تابان در ادامه تصریح کرد:‌ مشکلات سیستم بانکی هزینه زیادی را برای تاجر ایرانی دارد. از طرف دیگر مسئله بازگشت ارز حاصل از صادرات هم مشکلاتی ایجاد کرده است. در همه کشورها ارز حاصل از صادرات باز می‌گردد اما باید شرایط آن سهل باشد تا فعالان اقصادی بتوانند ارز حاصل را به کشور بازگردانند تا این مشکلات حل نشود. نمی‌توان انتظار افزایش چشمگیر در صادرات داشت مگر اینکه در قوانین داخلی تجارت تجدیدنظر شود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات تجارت، مسئله تنظیم بازار است. هر زمان که کالایی در کشور کم شود صادرات آن را قطع می‌کنند، هیچ کجای دنیا به این شکل نیست. اگر کالایی کم بیاید آن را وارد می‌کنند و زمانی که به اندازه کافی رسید واردات آن را قطع می‌کنند. یعنی در دنیا تنظیم بازار با واردات صورت می‌گیرد اما در کشور ما تنظیم بازار با صادرات است. مشخص است که یک فعال اقتصادی نمی‌تواند برنامه‌ریزی بلندمدت برای کار خود داشته باشد و به منافع کوتاه‌مدت توجه می‌کند. از دل این شرایط افزایش صادرات ایجاد نمی‌شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه بیان در مورد واردات ایران از روسیه بیان کرد: واردات ما از روسیه در مورد دام و طیور، دانه‌های دامی، چوب و غیره است. ما واردات خاصی از روسیه نداریم و برای توسعه این حوزه نیز ما نیاز به حل مشکلاتی مانند مسائل بانکی داریم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد کریدور شمال به جنوب گفت: کریدور شمال به جنوب، از فنلاند شروع شده، وارد روسیه می‌شود، از بنادر مختلف دریای خزر می‌گذرد و به کشورهای جنوب خلیج فارس می‌رسد. اگر این کریدور وصل شود، امکانات خوبی برای ترانزیت کالا از اروپا به طرف کشورهای جنوب خلیج فارس و جنوب شرقی آسیا و بالعکس ایجاد می‌شود. برای ایران نیز درآمد بسیار خوبی را خواهد داشت. بخشی از این کریدور فعال است و بخشی هنوز فعال نشده است. در صورت وصل شدن آن امکانات بسیار خوبی برای کشور به ارمغان می‌آید.

تابان در مورد آخرین وضعیت این کریدور خاطرنشان کرد: الان از این کریدور در ایران مسیر بین رشت تا بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی در حال درست شدن است، قول داده شده که امسال به پایان برسد. اگر این اتفاق بیافتد این کریدور فعال خواهد شد البته الان هم به شیوه‌های مختلف دیگر فعال است.

وی افزود: روسیه نیز می‌تواند کالاهای خود را از این کریدور عبور دهد. روسیه تمایل دارد که از این خط ریلی استفاده کند و حجم عظیمی از کالاهای خود را از طریق این مسیر جابجا کند، چون مدت زمان و به تبع آن هزینه‌های حمل و نقل برای روسیه با این کریدور نزدیک به یک سوم کاهش پیدا می‌کند. به نفع ایران، روسیه و دیگر کشورها است که این مسیر هرچه زودتر فعال شود ولی متاسفانه 25 سال است که در این مورد می‌شنویم و امیدواریم که دولتمردان هرچه زودتر این کار را انجام دهند.

تیزهوش تابان در پایان تصریح کرد: اوراسیا می‌تواند امکانات خوبی را برای ما در مورد تعرفه‌ها و قیمت تمام شده کالاهای ما در آن منطقه ایجاد کند. باید این موضوع جدی گرفته شود و آن را در دستور کار قرار دهیم تا روابط‌مان با اوراسیا را توسعه دهیم. در مورد تعدد بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های داخلی نیز باید قانونی گذاشته شود که دست کم تا پنج سال همان اجرا شود




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.