بخش عمده رشد اقتصادی مربوط به افزایش تولید نفت بوده است

معاون اقتصادی بانک مرکزی:

بخش عمده رشد اقتصادی مربوط به افزایش تولید نفت بوده است

یک‌شنبه, دسامبر 18, 2016 - 12:45 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

معاون اقتصادی بانک مرکزی از تقویت بخش‌های غیر نفتی در فصل دوم سال جاری خبر داد و گفت:‌ تلاش برای پیگیری این روند در نیمه دوم سال نیز ادامه دارد.

به گزارش دیوان اقتصاد،پیمان قربانی در گفت و گو با ایبِنا درباره رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی افزود: بخش عمده رشد اقتصادی مربوط به افزایش تولید نفت بوده است و اثرات مثبت سیاست اعتباری حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط در گزارش فصل پاییز نمایان خواهد شد.

وی با اشاره به رشد ۵,۴ درصدی اقتصاد در فصل اول و رشد ۹.۲ درصدی در فصل دوم امسال که موجب رسیدن رشد تولید ناخالص داخلی به ۷.۴ درصد در شش ماهه اول امسال شد، اظهارداشت:‌ با توجه به افزایش صادرات نفت، بخش عمده رشد اقتصادی مربوط به بخش نفت بوده اما در بخش‌های غیرنفتی هم در فصل دوم نسبت به فصل اول تقویت شده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه رشد بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات در شش ماهه اول امسال مثبت بوده است، ادامه داد: البته رشد بخش معدن منفی است و بخش ساختمان نیز به عنوان زیرمجموعه مهم گروه صنعت و معدن همچنان منفی بوده و هنوز از رکود خارج نشده است.

وی درخصوص پیش‌بینی بانک مرکزی از رشد اقتصادی کشور در شش ماهه دوم سال جاری، اظهارداشت: برآورد و پیش‌بینی ما این است که رشد اقتصادی در سه ماهه سوم مانند سه ماهه دوم در سطح بالایی باشد.

قربانی ادامه داد: با توجه به اینکه در دو ماهه پایانی سال گذشته تولید و صادرات نفت رشد قابل توجهی داشت، (به دلیل ماهیت مقایسه‌ای محاسبه رشد) رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم امسال اندکی کاهش خواهد یافت.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: تقویت رشد بخش غیر نفتی علامت مطلوبی برای اقتصاد کشور است و باید تلاش شود که این روند طی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با وضعیت رو به بهبود کنونی آیا دستیابی به نرخ رشد ۸ درصدی برای فصل بعد امکان پذیر است، گفت: پیش بینی این امر نیاز به انجام محاسبات دارد و نمی‌توان هم اکنون به صورت قطعی اظهارنظر کرد.

یادآور می‌شود، بانک مرکزی اعلام کرد: در فصل دوم سال جاری تولید ناخالص داخلی کشور در مقایسه با فصل دوم سال ۱۳۹۴، معادل ۹.۲ درصد رشد یافت و بدین ترتیب در ۶ ماهه اول سال جاری رشد اقتصادی در سطح ۷.۴ درصد تحقق پیدا کرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.