تشریح محورهای کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد توسعه

تشریح محورهای کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد توسعه

سه‌شنبه, دسامبر 20, 2016 - 13:16 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

 کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد توسعه 27 بهمن ماه 1395 در محل دانشگاه خاتم تهران برگزار می شود.

  به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبار پولی مالی- آذر صائمیان، دبیر "کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد توسعه" ، با اعلام کسب رتبه ممتاز توسط انجمن مدیریت ایران، از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دهمین سال پیاپی؛ گفت: یکی از رسالت های انجمن مدیریت، ارائه ایده های جدید، نوآور و خلاق و البته کاربردی در حوزه مدیریت است.

صائمیان ادامه داد: در راستای رسالت انجمن، یکی از اقداماتی که صورت می گیرد؛ برگزاری کنفرانس های علمی مدیریت با رویکردهای پژوهشی، کاربردی و نوآورانه است.

وی با بیان اینکه کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی یکی از دغدغه های انجمن مدیریت بوده است؛ اذعان داشت: یکی از دغدغه هایی که بسیاری از ما در سازمان ها، اجتماع، محیط کاری و یا حتی خانواده با آن مواجه هستیم؛ این است که مشکلات و تنگناهایی که برای ما به وجود می آید، بلافاصله به افراد بیرون از خود منتقل می کنیم.

صائمیان در رابطه با علت انتخاب مقوله فرهنگ برای کنفرانس پیش رو گفت: به نظر می رسد در بسیاری از سازمان های ما، به لحاظ تکنولوژی سیستم های مدیریتی یا مدل های تعالی سازمانی تقریبا کم و کاستی دیده نمی شود. اما زمانی که اثربخشی فعالیت سازمان بررسی می شود؛ می بینیم که با یک چالش عمده روبرو هستیم. سوال اینجاست که چرا حال سازمان خوب نیست؟ در همین جا به موضوع فرهنگ می رسیم؛ یعنی آنچه که نهایتا خوب بودن و یا بد بودن شرایط یک سازمان را تامین می کند و هویت یک سازمان را از سازمان های دیگر متمایز می کند به بخش فرهنگ مربوط می شود.

وی تاکید کرد: اگر سازمان فرهنگ قدرتمندی داشته باشد سختکوشی، فرهنگ پذیری و شفافیت نیز در آن سازمان وجود خواهد داشت؛ اما در سازمان های دارای فرهنگ ضعیف، کارشکنی زیاد است و پاسخگویی در سطح پایینی قرار دارد.

صائمیان در رابطه با برنامه های جانبی کنفرانس گفت: ارائه تجربیات سازمان های موفق در حوزه فرهنگ سازمانی و ارائه مقالات برتر دانشجویی در حوزه فرهنگ فردی، سازمانی یا اجتماعی از جمله این برنامه ها خواهد بود. همچنین پنل های تخصصی هم در حاشیه کنفرانس برپا خواهد شد.

وی با بیان اینکه محورهای این کنفرانس به سه حوزه فردی، سازمانی و اجتماعی تقسیم بندی شده است؛ گفت: در حوزه فردی به موضوعاتی چون بهبود نگرش فردی در راستای فرهنگ سازمانی مطلوب، نقش تحول و نوآوری در توسعه فرهنگ سازمانی و همچنین شخصیت، ویژگی و قابلیت های فردی در تحول فرهنگی و ارزش آفرینی در سازمان پرداخته می شود.

صائمیان ادامه داد: در حوزه سازمانی مسائلی چون تعلق، تعهد و وفاداری سازمانی، نقش کارگروهی در توسعه فرهنگ سازمانی، مولفه های محیط یادگیری در بهبود فرهنگ سازمانی، اخلاق، ارزش ها و فرهنگ سازمانی EVC در سازمان ها، فرهنگ سازمانی توسعه گرا و نقش الگوسازی سرآمدی در توسعه فرهنگ کسب و کار از جمله محورهای کنفرانس به شمار می رود.

به گفته وی؛ همچنین در حوزه اجتماعی، مدیریت مسئولیت اجتماعی، اثرات فرهنگ ملی بر فرهنگ سازمانی، بالندگی اجتماعی و عشق به میهن و فرهنگ ملی در آینده پژوهی مورد بررسی قرار می گیرد.

رئیس شورای سیاستگذاری مجله مدیریت یادآور شد: بعد از آماده شدن مطالب کنفرانس، برای دریافت مقالات فراخوان دادیم که بنا به استقبالی که صورت گرفته؛ تا 15 دی ماه فرصت داده شد تا دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد مقالات خود را در حوزه فرهنگ ارسال کنند. درج مقالات برگزیده درصورتی که از نظر علمی پذیرفته و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه شود طبق قوانین وزارت علوم امتیاز پژوهشی می گیرد.

دبیر کنفرانس افزود: همچنین مقالات برگزیده شده در پایگاه کنسرسیوم محتوای علمی و همچنین مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ارائه خواهد شد.

صائمیان گفت: بعداز این مراحل، سخنرانی های حرفه ای و برگزیده برای سخنرانی انتخاب می شود و همچنین مقالات برگزیده هم برای ارائه در کنفرانس و یا به صورت پوستر ارائه می شود. سخنرانان اصلی هم در پنل ها و کارگاه های آموزشی مطالب خود را ارائه می کنند. تمام این مطالب گردآوری می شود و به صورت کتاب و یا سی دی در اختیار دانشجویان و سازمان ها قرار می گیرد و همچنین پیش بینی شده است که از سخنرانان برگزیده تقدیر به عمل آید.

وی با بیان اینکه حوزه ای در راستای مسئولیت اجتماعی با عنوان مدیریت مسئولیت اجتماعی آورده شده است؛ در اینباره افزود: برای اولین بار در این کنفرانس مقدمات این موضوع آماده شده است و یک تیم در حال ارزیابی این موضوع است. امیدواریم به سازمان های برتر در حوزه مسئولیت اجتماعی که خدمات ارزنده ای ارائه داده اند جوایزی را اعطا کنیم.

دبیر کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی متذکر شد: تا الان حدود 29 سازمان حامی معنوی کنفرانس ما بوده اند که شامل دانشگاه ها، سازمان ها و انجمن های تخصصی می شوند که از وزرات علوم تحقیقات و فناوری مجوز فعالیت گرفته اند. با حمایت هایی که اعضای طلایی انجمن و موسسات بزرگ داشته اند، در این کنفرانس در کنار 23 سازمان، شرکت و بانک به عنوان حامی مالی هستیم.

وی خاطرنشان شد: این کنفرانس از سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم مجوز کنفرانس ملی را اخذ کرده است. در این راستا از هر نظر سعی شده است تا اعتبار علمی و اجرایی این کنفرانس حفظ شود. همچنین شرکت در کنفرانس برای دانشجویان برتر دانشگاه ها، هزینه ای نخواهد داشت.

صائمیان در پاسخ به خبرنگار اخبار پولی مالی مبنی بر اینکه چه تعداد مقاله تاکنون برای شما ارسال شده است و اینکه از این میزان به صورت پوستر و یا کنفرانس قرار است ارائه شود؛ گفت: مقالات زیادی به دست ما رسیده است. در رابطه با بخش دوم سوال شما باید بگویم که هیچ محدودیتی نداریم، ما چند ماه پیش یک کنفرانس مشترکی را با دانشگاه شهد بهشتی برگزار کردیم که تا الان مطالب حاصل از آن، کتابی در حدود 1800 صفحه شده است.

وی ادامه داد: بنابراین اگر فردی مقاله ای برای ما ارسال می کند، محدودیتی در چاپ آن نداریم و در این بین نکته ای که باقی می ماند؛ بررسی می شود که آیا مقاله شرایط ارائه به عنوان سخنرانی را دارد یا خیر، گاهی دیده می شود افرادی که مقالات خود را ارسال می کنند نویسندگان خوبی هستند؛ ولی متاسفانه سخنران خوبی نیستند. حتما باید به این نکته ظریف توجه شود.

صائمیان در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما که آیا این کنفرانس برای سال های آتی هم ادامه پیدا می کند یا خیر؛ گفت: طبق صحبت هایی که در هیئت علمی شد، امسال این کنفرانس برگزار می شود و سال آینده در راستای مسئولیت اجتماعی قرار است این حساسیت را در سازمان ها ایجاد کنیم که فراتر از مسائل درون سازمانی خود به مسائل فرهنگ نگاه کنند. شاید دلیل اینکه نتایج مورد نظر از عملکرد سازمان ها گرفته نمی شود؛ کم کاری پنهان سازمانی ما بر روی سسیتم هایی است که هزینه های زیادی بابت آن ها می شود اما بازدهی خوبی ندارند.

دبیر کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی در رابطه با حامیان کنفرانس گفت: حامی اصلی ما بانک پاسارگارد و دانشگاه خاتم است.

در ادامه نشست، خسرو رفیعی، مدیر روابط عمومی و مشاور مدیر عامل بانک پاسارگاد نیز طی سخنانی با اعلام این مطلب که بعد از مدت ها قرار است یک کنفرانس در سطح کشور برگزار کنیم که برای مملکت ما دستاوردهای مطلوبی به همراه داشته باشد؛ گفت: در این راستا قصد داریم فرهنگ سازمانی را که مدتی است در مدیریت ایران دغدغه آن وجود دارد ترویج کنیم و راهکارهایی را برای مدیریت آینده مملکت خود ارائه دهیم.

رفیعی ادامه داد: ما به دنیال این هستیم که علی رغم پیچیدگی هایی که امروز در کشور ما وجود دارد راهکاری را برای مدیریت تعیین کنیم. تا نیم من بشویم، چراکه همه ما من شده ایم و هیچ کس یاد نگرفته است که چگونه کار کند. به هر حال محدودیت هایی چون بحث تحریم ها برای هر جامعه ای به وجود می آید باید ببینیم چگونه می توانیم با وجود این محدودیت ها سیستم خود را پیش ببریم.

وی گفت: کشوری مانند ژاپن هم در گذشته مشکلاتی داشت اما آن ها هم فرهنگ و جامعه خود را ساختند. باید دید چگونه می توانیم با این محدودیت ها جامعه خود را پیش ببریم. امیدواریم این کنفرانس شرایطی را فراهم کند تا تمام افرادی که به سیستم اقتصادی بدهکارند بتوانند خود را باور کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.