زمان اجرای "طرح بنزین برای همه "مشخص نیست

وزیرنفت:

زمان اجرای "طرح بنزین برای همه "مشخص نیست

یک‌شنبه, ژانویه 16, 2022 - 14:59 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

جواد اوجی وزیر نفت گفت: طرح تخصیص بنزین برای همه مردم در مرحله کارشناسی قرار دارد. هنوز زمان اجرای آزمایشی این طرح مشخص نشده است.

به گزارش دیوان اقتصاد،قیمت بنزین هر سال و در آستانه تصویب قانون بودجه، بحث افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی و گازوییل مطرح می‌شود. امسال هم از این قائده هم مستثنا نبود؛ به خصوص که رییس کمیسیون انرژی، تابستان امسال از واقعی کردن قیمت بنزین و قیمت حامل‌های انرژی صحبت کرده بود و بعد از اختلال در سامانه سوخت‌گیری هم زمزمه‌های افزایش قیمت حامل‌های انرژی و به خصوص قیمت بنزین و گازوییل در ایران مطرح شد. به همین دلایل هم با وجود این دولت و مجلس هر دو افزایش قیمت حامل‌های سوخت را رد کرده بودند اما همچنان، عده‌ای از احتمال افزایش قیمت بنزین و گازوئیل اظهار نگرانی می‌کنند.
جواد اوجی وزیر نفت گفت: طرح تخصیص بنزین برای همه مردم در مرحله کارشناسی قرار دارد. هنوز زمان اجرای آزمایشی این طرح مشخص نشده است.بر اساس نظام سهمیه‌بندی فعلی در خصوص بنزین، تنها ۲۷ میلیون نفر دارنده خودرو و موتورسیکلت در کشور از یارانه بنزین بهره‌مند می‌شوند و کسانی که دو یا چند وسیله نقلیه دارند بیشتر از کسانی که یک وسیله نقلیه دارند از یارانه بنزین بهره‌مند هستند؛ اما در طرح تخصیص یارانه به افراد به جای خودروها، قرار است یارانه بنزین به هر کد ملی تعلق گیرد و تمام افراد جامعه بدون درنظر گرفتن اینکه وسیله نقلیه دارند یا ندارند، به مساوات از یارانه بنزین بهره‌مند شوند.
مبنای این طرح بر این اساس بوده که مردمی که وسیله نقلیه ندارند و یا نمی خواهند از یارانه بنزین خود برای مصرف بنزین یارانه‌ای استفاده کنند، بتوانند بنزین یارانه‌ای خود را در سامانه‌ای به‌فروش برسانند.
در طرح جدید بنزینی دولت که قرار است در کیش برای دوره نامعینی به‌صورت آزمایشی اجرا شود، قیمت تغییر نخواهد کرد. با این حال، همه حتی آنها که صاحب خودرو نیستند سهمیه بنزین دریافت خواهند کرد. این افراد در صورت عدم استفاده بنزین می‌توانند در یک اپلیکیشن آن را به دولت یا دیگر شهروندان به‌فروش برسانند که قیمت هر لیتر حداکثر ۳۰۰۰ تومان خواهد بود.
 هفته گذشته نامه‌‌‌ای از معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، محسن رضایی منتشر شد که به موجب آن طرح جدیدی برای توزیع بنزین در مناطق آزاد جزایر کیش و قشم به‌‌‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد تا در صورت موفقیت به کل کشور تسری یابد. این طرح که به جای اختصاص بنزین به پلاک خودروها، کد ملی افراد را در نظر می‌گیرد، یادآور (و شاید مشابه) طرحی است که در سال ۱۳۸۵ دکتر مهدی نصرتی در روزنامه «دنیای‌اقتصاد» پیشنهاد داد و تا مرز تصویب در مجلس پیش رفت اما به دلایلی این اتفاق نیفتاد. تاکنون اختصاص ۲۰ لیتر بنزین برای هر شهروند ایرانی به نرخ ۱۵۰۰ تومان از سوی سرپرست منطقه آزاد کیش به عنوان طرح دولت مطرح شده است.
علاوه بر این، مجری این طرح در کیش می‌‌‌گوید که خرید و فروش بنزین توسط شهروندان در اپلیکیشنی که مختص این امر است با قیمت بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان (و نه بیشتر) انجام خواهد شد. حسین شمسیان تاکید می‌کند که این طرح ابتدا در کیش آغاز می‌شود و در آن افزایشی در قیمت بنزین وجود ندارد. علاوه بر این، به دلیل نگرانی از کمبود داخلی عرضه، فعلا صادرات بنزین توسط شهروندان و شرکت‌های خصوصی در طرح دیده نشده است. با این حال، قرار است برای افرادی که به تلفن‌های هوشمند دسترسی ندارند، سازوکارهایی طراحی شود تا همه بتوانند از منافع آن بهره‌‌‌مند شوند. در ادامه گزارش، به جزئیات این طرح از قول مسوولان پرداخته می‌شود.
محمدرضا لواسانی، سرپرست منطقه آزاد کیش درباره طرح جدید بنزین موسوم به «بنزین شهروندی» توضیحاتی ارائه کرد که اندکی از ابهامات این طرح را می‌‌‌زداید. به گزارش خبرگزاری تسنیم، لواسانی خبر افزایش قیمت بنزین را کذب دانست و با تاکید بر اینکه تغییر قیمت‌‌‌ حامل‌‌‌های انرژی نیازمند مصوبه مجلس شورای اسلامی است ابراز کرد: در بودجه ۱۴۰۱ اشاره‌‌‌ای به افزایش قیمت بنزین و سهمیه سوخت نشده است. وی تفاوت این طرح با طرح پیشین را تخصیص سهمیه بنزین به هر کد ملی عنوان کرد که پیش از این به هر خودرو تعلق می‌‌‌گرفت.  سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: از این پس سهمیه بنزین به دارندگان هر کد ملی دارای خودرو یا فاقد خودرو تعلق می‌گیرد، میزان یارانه تخصیصی به‌‌‌ازای هر نفر معادل ۲۰ لیتر بنزین به‌‌‌نرخ ۱۵۰۰ تومان است.
به‌‌‌گفته لواسانی یارانه سهمیه بنزین از هر کارت بانکی قابل برداشت است و افراد در صورت نداشتن خودرو می‌توانند این یارانه را با اپلیکیشنی که به همین منظور طراحی شده است به فروش برسانند. طبق این طرح، افرادی که به‌‌‌هردلیلی امکان فروش سهمیه خود یا انتقال به دیگری را نداشته باشند، بعد از مدت مشخصی مبلغ آن را به‌‌‌صورت فروش خودکار، در حساب خود دریافت خواهند کرد. لواسانی با تاکید بر اینکه تمام دارندگان کدملی مشمول طرح هستند اظهار کرد: با اجرایی شدن طرح جدید سهمیه بنزین، رانندگان وسائط نقلیه عمومی همچنان از سهمیه‌‌‌ خود برخوردارند و هیچ‌گونه تغییری در سهمیه تاکسی‌‌‌ها، خودروهای عمومی و گازوئیلی ایجاد نمی‌شود و اعضای خانواده‌‌‌‌‌‌هایشان نیز مشمول دریافت یارانه سهمیه ۲۰ لیتر بنزین می‌‌‌شوند.
به گفته حسین شمسیان به عنوان مجری این طرح در کیش، سهمیه بنزین به افرادی که حداکثر زمان خروج‌‌‌شان از کشور یک سال باشد، اختصاص داده می‌شود. علاوه بر این، نیازی به ثبت‌نام و اعلام شماره حساب نیست و سهمیه بر اساس کد ملی به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. البته این سهمیه به صورت پولی نبوده و در واقع، بنزین در کارت‌‌‌های بانکی سرپرست خانوار شارژ می‌شود و فرقی نمی‌‌‌کند از کدام کارت استفاده شود. این روش مانند سال ۸۶ بوده که بدون نیاز به کارت سوخت، زمان کشیدن کارت در پمپ بنزین، یارانه لحاظ می‌شود.
شمسیان همچنین گفت که برای شهروندانی که صاحب خودرو نیستند، این سهمیه‌‌‌ها قابلیت فروش با نرخ بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان (و نه بیشتر) را خواهد داشت که از طریق یک اپلیکیشن انجام خواهد شد. افرادی که نیازمند مصرف بیشتر بنزین هستند نیز می‌توانند به این سامانه مراجعه و در آنجا بنزین خود را خریداری کنند.
علاوه بر این، افراد بی‌‌‌سواد یا کسانی که فاقد گوشی هوشمند هستند می‌توانند به دولت اعلام کنند که با توجه به شرایطشان، در صورت عدم‌استفاده از سهمیه بنزین تا تاریخی مشخص به طور خودکار به دولت این اجازه را می‌دهند تا سهمیه را به فروش برساند و مبلغ آن را به حساب این افراد واریز کند. شرکت ملی نفت نیز در این طرح اقدام به خرید تضمینی بنزین از مردم خواهد کرد.
با این حال، در این طرح بحث فروش صادراتی بنزین توسط افراد و همین‌طور شرکت‌های بازرگانی خصوصی دیده نشده است چراکه این نگرانی وجود دارد که به دلیل تعداد بالای احتمالی چنین شرکت‌هایی و با توجه به جذابیت قیمت‌های جهانی، عرضه داخلی بنزین با مشکل مواجه شود و کشور دچار کمبود بنزین شود. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، این طرح فعلا فقط در جزیره کیش اجرا می‌شود و سپس به قشم و پس از رفع نواقص به بقیه کشور تعمیم داده می‌شود.
تصمیم جدید درباره سهمیه بنزین ها
دولت سیزدهم به دنبال افزایش سهم CNG در سبد سوخت مصرفی کشور است. بر اساس قراردادی که به تازگی امضا شده  قرار است که ۴۵ هزار خودروی پایه گاز سوز تنها توسط یکی از جاده مخصوص نشین ها تولید شود. این قرارداد اما در شرایطی بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی   و یکی از خودروسازها امضا شده که این روزها خودروهای عمومی از طرح تبدیل رایگان استقبال نکرده اند. طبق آماری که محمد حسین باقری مدیر طرح CNG  شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام کرده  از اوایل سال ۱۳۹۹ تاکنون  حدود ۱۸۳ هزار خودروی عمومی برای دوگانه سوز کردن خودروی خود به سامانه اعلامی مراجعه و درخواست داده اند. از این تعداد فرآیند تبدیل ۱۵۸ هزار و ۵۰۰ خودرو انجام و ۶ هزار و ۲۰۰ خودرو هم به زودی انجام می شود و ۱۸ هزارو ۵۰۰ خودرو نیز درحال انتخاب کارگاه مورد نظر در نزدیکی محل کار یا سکونت خود هستند. او دلیل عدم استقبال از این طرح را اختلاف قیمت کم بین قیمت بنزین و CNG و همچنین وجود سهمیه سوخت مازاد برای خودروهای عمومی می داند.
در حال حاضر هر لیتر بنزین یارانه ای در کشور به قیمت ۱۵۰۰ تومان فروخته می شود. برای درک بهتری از ارزانی این سوخت ارزشمند بد نیست که بدانید یک بطری آب معدنی کوچک این روزها به قیمت ۴ هزار تومان فروخته می شود.  جالب است که بدانید که قیمت فوب خلیج فارس بنزین حدود ۵۶ سنت است که با در نظر گرفتن دلار ۳۰ هزار تومانی تقریبا ۱۷ هزار تومان می شود.
باقری مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: از ابتدای اجرای طرح دو گانه سوز کردن خودروهای عمومی (اوایل سال ۱۳۹۹ )تا حالا ۱۵۸ هزار و ۵۰۰ تاکسی و وانت بار سی ان جی سوز شده اند. جدای از این حدود ۱۸ هزار خودروی دیگر فرآیند ثبت نام خود را  انجام داده اند و ۶ هزارو ۲۰۰ خودرو نیز در حال تبدیل هستند.
آنگونه که این مقام مسئول می گوید: تبدیل خودروهای عمومی تک سوز به دوگانه سوز تا کنون  منجر به صرفه جویی ۱۸۰ میلیون لیتری در مصرف سوخت شده  و این صرفه جویی با توجه به اینکه این خودرو ها از سوخت CNG استفاده خواهند کردد ادامه دار است. 
تا پایان سال ۱۴۰۴ فرصت هست
او با بیان اینکه  بیشتر خودروهایی که  برای دوگانه سوز کردن مراجعه کردند، وانت بارها هستند، ادامه داد : با توجه به اینکه هزینه این طرح از محل صرفه جویی  حاصل از جایگزینی فرآورده مایع با CNG تامین میشود سهمیه سوخت خودروهای تبدیلی برابر خودروهای دوگانه سوز مصوب شده در نظر گرفته میشود.

این مقام مسئول در شرکت پخش فرآورده های نفتی همچنین در پاسخ به این سوال که اجرای این طرح تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد تا پایان سال ۱۴۰۴ می توان از ا ظرفیت این طرح استفاده کرد البته با رعایت تعداد خودروها و سقف بودجه مصوب در نظر گرفته شده در این طرح.
مجری طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی همچنین گفت: هم اکنون ۶ پیمانکار و بیش از ۳۰۰ کارگاه در حال تبدیل خودروهای تک سوز به دوگانه سوز در سرار کشور هستند و مقرر است تعداد ۴۰ هزار تاکسی و ۵ هزار وانت نیز با حمایت این طرح توسط خودروساز تولید و تحویل مشتریان گردد.
باقری با بیان اینکه بهتر است خودروهای عمومی هرچه سریع تر از فرصت پیش آمده  استفاده کنند، گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی عمومی تک سوز در کشور وجود دارد.
به گفته او، هم اکنون قیمت هر مترمکعب گاز سی ان جی ۴۵۳۲ ریال است. اختلاف قیمت یک نرمال متر مکعب CNG با یک لیتر بنزین یارانه‌ای برابر ۱۰۴۶۸  ریال و با یک لیتر بنزین آزاد برابر  ۲۵۴۶۸ ریال است که این اختلاف برای خودروهای عمومی پر مصرف دارای  جذابیت است. اما هرچه این اختلاف بیشتر شود، جذابیت خودروهای دوگانه سوز و استفاده از گاز به‌عنوان سوخت افزایش می‌یابد.
مجری طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی همچنین با اشاره به افزایش نرخ تورم در کشور و رشد قیمت اجناس و خدمات مختلف، گفت: با ادامه این شرایط و عدم تغییر قیمت حامل های انرژی در بخش حمل و نقل سبب خواهد شد که رشد مصرف CNG مطابق برنامه های پیش بینی شده محقق نشود.
آنگونه که این مقام مسئول می گوید: حداکثر زمان انتظار برای دوگانه سوز کردن خودروها بعد از انجام کامل فرآینده ثبت نام حدود یک هفته است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.