اعلام حمایت سوئیس از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی

اعلام حمایت سوئیس از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی

رئیس سازمان توسعه تجارت در دیدار با رئیس موسسه تجارت بین‌الملل سوئیس (سکو) گفت: زمینه لازم برای افزایش میزان تراز تجاری دو کشور فراهم است و ایران آمادگی دارد، تا روابط اقتصادی و تجاری خود را با سوئیس در بخش های مختلف گسترش دهد.

رئیس سازمان توسعه تجارت در دیدار با رئیس موسسه تجارت بین‌الملل سوئیس (سکو) گفت: زمینه لازم برای افزایش میزان تراز تجاری دو کشور فراهم است و ایران آمادگی دارد، تا روابط اقتصادی و تجاری خود را با سوئیس در بخش های مختلف گسترش دهد.
به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از فارس، «ولی‌ا... افخمی‌راد» در این نشست که محسن صالح نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت هم حضور داشت، با اشاره به تراز تجاری ایران و سوئیس و عقد تفاهمنامه‌های مختلف میان مقامات دو کشور اظهار داشت: حجم روابط تجاری ایران و سوئیس درسال 2015 بالغ بر 974 میلیون دلار بود که از این میزان تنها 20 میلیون دلار، صادرات ایران به سوئیس بوده است؛ به اعتقاد ما با توجه به ظرفیت‌های موجود و فضای مناسب سیاسی وتجاری، یقینا حجم تجارت دو کشور قابل افزایش است.
افخمی‌راد گفت: اسناد مهمی از جمله موافقتنامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری، موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و موافقتنامه تجاری بین دو کشور انعقاد و مبادله شده است و از همین رو لازم است که به آنها جنبه عملی بدهیم.
وی افزود: با توجه به گشایش‌هایی که در فضای سیاسی ایران به وجود آمده است، می‌توان با تبادل هیات‌های تجاری، تجار و بازرگانان دو کشور را به یکدیگر نزدیک ساخت و با حضور در نمایشگاه‌های متقابل، با امکانات و توانمندی‌های یکدیگر بیشتر آشنا شد.
افخمی‌راد افزود: دولتمردان و بنگاه‌های خصوصی آمادگی دارند تا در شرایط جدید وارد مذاکره شده و همکاری متقابل در زمینه‌های تجاری و اقتصادی با تمامی کشورهای دنیا داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: بخش اعظم ساختار اقتصادی کشور ما، مانند بسیاری از کشورهای دیگر، متشکل از بنگاه‌های کوچک و متوسط است بنابراین، یکی از رسالت‌های اصلی سازمان توسعه تجارت ایران، حمایت و افزایش ظرفیت‌ها و رقابت‌پذیری این بنگاه‌ها برای ورود به بازارهای جهانی است.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: درهمین رابطه ایران آمادگی دارد مبتنی بر توانمندی‌های خود در بخش‌های تولیدی مانند مواد غذایی، کالاهای صنعتی و شیمیایی و فرآورده‌های نفتی، مصالح ساختمانی، خدمات فنی و مهندسی با سوئیس همکاری متقابل داشته باشد.
وی تصریح کرد: این همکاری‌ها می‌تواند در بخش‌های معدن، زمین‌شناسی، راهسازی، انبوه‌سازی، مسکن، نیروگاه، ریل، ساخت بندر، فرودگاه و سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه کشت محصولات کشاورزی، تولید لوازم خانگی، تولید مصالح ساختمانی، کارخانجات آسفالت و سیمان گسترش یابد.
در ادامه این نشست خانم «لیویا لویی آگوستی» سفیر سابق سوئیس در تهران و رئیس موسسه تجارت بین‌الملل سوئیس (سکو) در ایران ضمن بیان دیدگاه‌های خود، اظهار داشت: سوئیس از ایران در راه پیوستن به سازمان تجارت جهانی حمایت می‌کند و امیدواریم هر چه زودتر شاهد پیوستن ایران به زنجیره اقتصاد جهانی باشیم.
وی با ابراز امیدواری برای افزایش حجم تجارت تهران و برن اظهار داشت: آشنایی هر چه بیشتر با فرهنگ تجاری در ایران و آگاهی از بازارهای ایران و کالاها و خدمات مورد نیاز و ارزیابی آن از جمله اهداف سفر این هیات بوده است به همین دلیل غیر از اعضای سکو و فدراسیون تجاری سوییس، نمایندگان بخش‌های مختلف تجاری سوییس نیز به ایران سفر کرده‌اند.
این مقام مسئول سوئیسی با اشاره به رابطه تجاری و اقتصادی دیرینه میان دو کشور اظهار داشت: در زمان تحریم نیز ما همکاری خود را با ایران قطع نکردیم، صاردات دارو از جمله آنهاست؛ در دوره پساتحریم نیز آماده افزایش تراز تجاری هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد که مشکلات بانکی به عنوان زیرساخت لازم برای توسعه روابط تجاری تجار دو کشور، هر چه زودتر مرتفع شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مهمترین اقلام وارداتی ایران از سوئیس در سال 2015 لوبیای سویا، ذرت دامی، روغن دانه آفتابگردان و مکمل‌های دارویی بوده است و مهمترین اقلام صادراتی به سوئیس فرش و کف پوش، سنگ مرمر، زعفران، پسته و میوه‌های خشک بوده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.