يک کارشناس بانکداري الکترونيک و حوزه پرداخت با بيان اينکه بانکداري سنتي در پايان راه است، گفت: توسعه بانکداري الکترونيک مي تواند به کاهش شعب فيزيکي بانکها منجر شود.
بانکداري سنتي در پايان راه
بانکداري سنتي در پايان راه
به گزارش دیوان اقتصاد، حميد روستايي، افزود: گسترش بانکداري مجازي و ارائه خدمات الکترونيک بانکها در چند سال گذشته وارد فاز جديدي شده و همزمان با استقبال روزافزون مردم در استفاده از ابزارهاي جديد، بانکها نيز به صورت جدي وارد فضاي رقابتي در ارائه خدمات نوين بانکي شده اند.
وي ادامه داد: بزودي سيستم بانکي کشور از بانکداري سنتي فاصله خواهد گرفت و نسل جديدي از بانکها در کشور به فعاليت خواهند پرداخت که مشخصه اصلي آن، شايد حذف شعب فيزيکي و گسترش يکباره ارائه خدمات در بستر اينترنت و بانکداري الکترونيک باشد.
وي در پاسخ به اين پرسش که وضعيت هوشمندسازي شبکه بانکي و نظامهاي پرداخت و همچنين زيرساختهاي لازم را چگونه ارزيابي ميکنيد؟، اظهار داشت: جامعه به سمت استفاده از خدمات بانکداري الکترونيک و خدمات نوين حرکت کرده و رشد تقريباً مناسبي را نيز دارد اما آنچه که بايد در ايران باشد و هنوز به دست نيامده، اين است که مجموعه شرکتهايي که در حوزه خدمات الکترونيک بانکي کار ميکنند، بايد تلاش بيشتري داشته باشند تا مشتريان را به استفاده از خدمات بانکداري نوين و نظامهاي جديد پرداخت بيشتر تشويق کنند.
روستايي تصريح کرد: به صورت کلي رشد 10 تا 35 درصدي در حوزه دستگاههاي خودپرداز و پايانههاي فروش نشاندهنده اين است که مردم به استفاده از اينگونه خدمات الکترونيک و نوين بانکيگرايش پيدا کردهاند، اما اين امر همچنان جاي رشد بيشتري دارد.
قائم مقام شرکت ثامن ارتباطات عصر ادامه داد: تبيين فرهنگ استفاده از خدمات نوين بانکداري در بين مردم امر تقريباً سختي است زيرا مردم تا مدتها عادت کرده بودند براي انجام امور بانکي به صورت سنتي به شعب مراجعه کنند و زماني که مبلغي به دفترچه آنها اضافه ميشود آن را در دفترچه حساب بانکي خود ببينند و ديدن اينکه مبلغ جديد در دفترچههاي بانکي وارد ميشود، براي آنها اطميناني را ايجاد ميکند؛ حال اينکه شما بتوانيد از طريق کليک کردن در تلفن همراه و يا اينترنت مبلغي را جا به جا کنيد و تنها يک شماره پيگيري داشته باشيد، شايد هنوز براي بسياري از اقشار جامعه جا نيفتاده باشد که اين موضوع ميتواند مانند همان سيستم سنتي حضور در شعبه بانک باشد.
وي با بيان اينکه، بين پرداختي که با دفترچهها و يا به صورت الکترونيک انجام ميشود، تفاوتي وجود ندارد، اظهار داشت: ممکن است جامعه يکسري خطرها را در استفاده کامل از بانکداري الکترونيک احساس کرده و برداشت مردم اين باشد که شايد سيستمهاي الکترونيکي دچار ناامني شوند و يا در آن، سرقت اطلاعات اتفاق بيفتد.
اين کارشناس حوزه بانکداري الکترونيک تصريح کرد: موضوع همان بياعتمادي مردم است و به بيان ديگر، آن اعتماد لازمي که بايد شکل بگيرد، در بين مردم نهادينه نشده ولي کمکم اين فرهنگ در جامعه ايجاد ميشود و به هر حال در کشورهاي ديگر، شعبهها، رفته رفته هويت و موجوديت خود را از دست ميدهند و اساساً در کشورهاي پيشرفته، بانکهايي موفق ميشوند که تعداد شعب کمتري داشته باشند و تمرکز آنها بيشتر به سمت فعاليت هاي ستادي رفته است.
روستايي درباره وضعيت کارمزد ها در اين بخش، گفت: اگر بخواهيم به اين بخش به صورت استاندارد و بر مبناي رويههاي معمول در ساير کشورها نگاه کنيم، جا دارد که هنوز کارمزدها رشد پيدا کند. در خارج از ايران، بهرهبرداري از حداقل سرويسها با کارمزدهاي قابل توجهي همراه است در حالي که در ايران بسياري از خدماتي که در اين بخش ارائه ميشود، رايگان است؛ اما به طور تدريجي حرکت به سمتي بوده که مردم براي استفاده از سرويسهاي الکترونيک بانکي بايد کارمزد بپردازند.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد