سهامداران با چه انگیزه ای سرمایه جدید وارد کنند؟

سهامداران با چه انگیزه ای سرمایه جدید وارد کنند؟

جمعه, دسامبر 30, 2016 - 09:11 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

صنعت بیمه در سال 94 یک هزار و 700 میلیارد تومان عوارض پرداخت کرد؛ درصورتی که سود شرکت های بیمه به 600 میلیارد تومان نمی رس

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبار پولی مالی، تاجدار، مدیرعامل بیمه البرز به گفت: یکی از چالش های کوچک که خود معلول چالش های دیگر است؛ کمبود سرمایه شرکت های بیمه است است.
وی درباره متغییر کسب و کار نیز گفت: وضعیت نامطلوب و ناکارآمدی محیط کسب و کار از جمله چالش های جدی است. مسئله مهمتر این است که هیچ یک از ذی نفعان صنعت بیمه از این صنعت راضی نیستند؛ اعم از بیمه گذار، بیمه گر، نهاد ناظر، دولت و مجلس و حتی خود مدیران شرکت های بیمه با عملکردی که از خود سراغ دارند رضایت خاطر ندارند.
تاجدار با بیان اینکه به همین دلیل تصمیم گرفته شد که شرکت ها براساس اصل 44 قانون اساسی، خصوصی سازی شوند؛ اظهار داشت: در همین راستا قرار شد که شرکت بیمه البرز به عنوان اولین شرکت وارد بورس شود که در تاریخ 15 مهرماه 88 در بورس عرضه و کشف قیمت شد و بعد ازآن هم، سایر شرکت های بیمه از جمله بیمه آسیا، بیمه دانا وارد بورس شدند. همچنین در ادامه تعداد زیادی از شرکت ها به عنوان شرکت خصوصی وارد عرصه فعالیت شدند؛ با این هدف که بتوانند منافع تمام ذی نفعان شامل بیمه گذاران، بیمه گران و سهامدارن را برآورده کنند.
مدیرعامل بیمه البرز افزود: در سال 94 ما بیش از هزار و 700 میلیارد تومان فقط عوارض در صنعت بیمه پرداخت کردیم؛ درصورتی که سود شرکت های بیمه به 600 میلیارد تومان نمی رسد. میانگین بازدهی 20 ساله کشور در زمینه های مختلف مانند ساختمان در حدود 22 درصد، بانک ها در حدود 19 درصد، بورس در حدود 27 درصد بوده است ولی میانگین بازدهی صنعت بیمه زیر 12 درصد را نشان می دهد.
تاجدار تصریح کرد: لذا این سوال برای سهامدار مطرح می شود که با چه انگیزه ای سرمایه جدید وارد شرکت کند؟ درنتیجه برای اینکه شرکت ها بتوانند سرمایه گذاری مناسبی انجام دهند و سهامداران این انگیزه را داشته باشند که پول وارد شرکت خود کنند و در افزایش سرمایه شرکت ها مشارکت داشته باشند؛ باید به آن ها انگیزه لازم را منتقل کنیم. این انگیزه جزء بازدهی مناسب سرمایه نیست.
وی در رابطه با بحث اطلاع رسانی به منظور اطلاع بیمه گذار از حقوق و تعهدات خود به اخبار پولی مالی گفت: این مسئله 2 دلیل دارد؛ دلیل اول فرهنگی است؛ متاسفانه ما ملتی هستیم که کمتر در محصولات خریداری شده خود دقت می کنیم و عمدتا شرایط عمومی بیمه نامه ها را مطالعه نمی کنیم. دلیل دیگر به خود شرکت های بیمه بر می گردد؛ که در زمان فروش بعضا اطلاع رسانی کافی انجام نمی دهند.
مدیرعامل بیمه البرز افزود: هرچند که تمام اطلاعات را در لحظه فروش نمی توان اطلاع رسانی کرد؛ به همین دلیل بیمه نامه ها دارای فرمت های چاپی هستند و شرایط عمومی و اختصاصی در آن ها قید شده است.
تاجدار در رابطه با تصویب صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی در مجلس و اثرات آن بر صنعت بیمه کشور گفت: این مسئله در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است؛ در این راستا قرار شده که دولت بابت این بیمه برای شهرهای بزرگ و کوچک و همچنین روستاها یارانه اختصاص دهد.
وی ادامه داد: به هر حال کشور ما روی خط زلزله قرار دارد و سایر حوادث طبیعی آن را تهدید می کند؛ بنابراین مجلس کار بسیار مهم و ارزشمندی را انجام داده است. به مرور که این بیمه نامه به فروش می رسد دولت سوبسید را برمی دارد و به طبع این تصمیم منجر به افزایش درآمد شرکت های بیمه و ضریب نفوذ بیمه خواهد شد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.