آزادسازی قیمت خودرو را در دولت پیگیری می‌کنیم

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو:

آزادسازی قیمت خودرو را در دولت پیگیری می‌کنیم

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو گفت: موضوع آزادسازی قیمت خودرو و خروج دولت از این وضعیت را از طرف دولت پیگیری می‌کنیم.

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو گفت: موضوع آزادسازی قیمت خودرو و خروج دولت از این وضعیت را از طرف دولت پیگیری می‌کنیم.

به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از فارس، ساسان قربانی در همایش بین‌المللی خودرو، اظهار داشت: در حال حاضر قیمت خودرو توسط خودروسازان تعیین نمی‌شود، اما از طرف دولت موضوع حذف قیمت‌گذاری خودرو را پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه صنایع خودروسازی ایران در درون خود مشکلاتی را دارد، افزود: قیمت تمام‌شده تولید خودرو در ایران بالا است.

قربانی با بیان اینکه صنعت قطعه‌سازی نیز با چالش‌هایی روبرو است، گفت: این چالش‌ها در زمینه کیفیت، قیمت و توسعه و طراحی وجود دارد و هرچند در زمینه کیفیت پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، اما با استانداردهای جهانی فاصله داریم.

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو با اشاره به بالا بودن قیمت تمام‌شده تولید قطعات خودرو در ایران،‌اظهار داشت: صنعت قطعه‌‌سازی در طراحی هم‌زمان مشکل دارد به طوری که اگر یک شرکت خودروساز بخواهد تحولی را در یک محصول جدید شکل دهد، بخش عمده قطعه‌سازان به دلیل مشکلات موجود در طراحی نمی‌توانند با خودروسازان همراه شوند.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه تعداد مدل‌ خودروهای تولیدی در ایران زیاد نیست، اما خودروسازان برای تولید یک قطعه با چند شرکت قطعه‌ساز قرارداد می‌بندند و این مسئله باعث می‌شود که در کیفیت، رقابت صورت نگیرد و در قیمت هم با مشکل روبرو شویم.

قربانی با اشاره به تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو در ایران در سال 2011 گفت: بیشتر قطعات این خودروها توسط قطعه‌سازان ایرانی تأمین شد و درحال حاضر ظرفیت‌های تولیدی قابل‌توجهی در ایران وجود دارد.

به گفته وی ممکن است سیستم‌های مدیریت کیفیت در ایران با استانداردهای جهانی فاصله داشته باشد، اما زمینه مناسبی در این بخش در کشور فراهم شده است.

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو در ادامه با اشاره به برخی ضعف‌های صنعت خودرو، گفت: در ایران کماکان خودروهای قدیمی تولید می‌شوند و در زمینه ماشین‌آلات و تجهیزات باید کار نوسازی انجام شود.

وی با بیان اینکه در تأمین منابع مالی با مشکل روبرو هستیم‌، افزود: برنامه‌ریزی برای مقیاس‌های اقتصادی تولید با مشکل روبرو است و هم اکنون خودروسازان با ده‌ها شرکت برای تولید خودروی جدید در حال مذاکره هستند.

قربانی این سوال را مطرح کرد که آیا تنوع بیش از حد در محصولات به نفع کشور است یا خیر و اگر تیراژ اقتصادی در تولید رعایت نشود، آیا می‌توان به عمق ساخت داخل رسید؟




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.