اعتلای صنعت هوایی با رفع دو چالش نرخ‌‌های تکلیفی و رفع تحریم‌‌ها

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تشریح کرد:

اعتلای صنعت هوایی با رفع دو چالش نرخ‌‌های تکلیفی و رفع تحریم‌‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی «نرخ‌های تکلیفی» و «تحریم‌» را دو مانع اصلی توسعه صنعت حمل و نقل هوایی ایران در دوران گذشته دانست و گفت: امروز این دو مانع اصلی در حال رفع است تا صنعت هوایی ایران به جایگاه اصلی خود برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی «نرخ‌های تکلیفی» و «تحریم‌» را دو مانع اصلی توسعه صنعت حمل و نقل هوایی ایران در دوران گذشته دانست و گفت: امروز این دو مانع اصلی در حال رفع است تا صنعت هوایی ایران به جایگاه اصلی خود برسد.

به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از فارس، علی عابدزاده اظهار داشت: پس از به نتیجه رسیدن برجام، دو اجلاس در حوزه هوانوردی برگزار شد که بسیار مفید بود و این نشان از نوید به صنعت حمل‌ونقل هوایی، پژوهش و دانشگاه در ارتباط مناسب دارد.

وی با تأکید بر اینکه صنعت حمل‌ونقل هوایی در دنیا ویژه و تأثیرگذار است گفت: باوجود ظرفیت‌های کشور، کم‌تر توانسته‌ایم از این صنعت بهره‌برداری کنیم و رشد کشورهای منطقه در این صنعت نشان از کم‌کاری ما دارد؛ سهم ایران در حمل‌ونقل هوایی منطقه امروز در اختیار برخی کشورهای همسایه است، اما این نوید را می‌دهم که آینده خوبی در انتظار صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: متأسفانه در گذشته، تحریم‌ها و نرخ‌های تکلیفی اجازه نداد صنعت حمل‌ونقل کشور رشد کند.

عابدزاده افزود: امروز باید دانشجویان این صنعت در شرایط پساتحریم به ابزارهای توسعه، فرایندهای روز صنعت و اطلاعات نوین در این حوزه مسلط باشند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری   افزود: دنیا توجه ویژه‌ای به صنعت حمل‌ونقل هوایی دارد و برای توسعه آن هر روز برنامه جدیدی در نظر می‌گیرد و به همین دلیل این تکنولوژی مدام درحال‌توسعه است.

وی افزود: برنامه‌ریزی شده است که بهره‌وری صنعت حمل‌ونقل هوایی در همه کشورها افزایش یابد و هزینه تحقیقاتی این صنعت از محل مردمی‌ کردن صنعت، حاصل شود و به همین دلیل صنعت حمل‌ونقل هوایی در حال مردمی شدن است و از یک صنعت لوکس خارج خواهد شد.

عابدزاده به درآمدهای بسیار ناچیز صنعت در دنیا اشاره کرد و گفت: یک فروند هواپیمای دوربرد 300 نفره نظیر بوئینگ 777 حدود 160 میلیون دلار قیمت دارد، این هواپیما در مسیری مثل سنگاپور می‌تواند در روز دو پرواز داشته باشد و حدود 500 مسافر را جابه‌جا کند. درحالی‌که هر یک ساعت پرواز آن 8 هزار دلار هزینه جاری دارد و بدین ترتیب درآمدها و هزینه‌ها هم‌خوانی چندانی ندارد. در این راستا دنیا تلاش کرده است که این صنعت را بومی کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: دنیا در صنعت حمل‌ونقل هوایی به دنبال سه گزینه اصلی کاهش هزینه‌ها، ارتقای ایمنی و ارتقای رضایت‌مندی مسافر است.

وی افزود: البته توسعه ناوگان این‌گونه نیست که هر فرد بتواند خود در این عرصه وارد شود، بلکه به دلیل پرهزینه بودن، مؤسسات و سازمان‌های مالی دنیا این هزینه‌ها را پوشش می‌دهند.

عابدزاده به عدم توسعه ناوگان هوایی کشور اشاره کرد و گفت: به دلیل توسعه نیافتن صنعت در کشور، برخی شرکت‌های هواپیمایی خارجی از محل ترانزیت از ایران، سود کلانی حاصل می‌کنند. همچنین باوجود ظرفیت‌های زیاد فرودگاهی، هواپیمای کافی برای برخی مسیرها موجود نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: 90 درصد پروازهای کشور در 13 فرودگاه انجام می‌شوند و 10 درصد بقیه پروازها در 60 فرودگاه دیگر انجام می‌شود. درحالی‌که اغلب فرودگاه‌ها ظرفیت مناسب تخلیه و بارگیری دارند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در حال حاضر فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد به حدود 40 فرودگاه متصل است و یا فرودگاه شیراز به بیش از 30 نقطه کشور پرواز دارد، ضمن آنکه تقاضا برای پروازهای درون استانی زیاد است و این موارد همه موجب ارتقای بهره‌وری در صنعت می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم توسعه ظرفیت‌های حمل‌ونقل هوایی منطقه‌ای در کشور گفت: توسعه این صنعت اشتغال‌زایی مناسب ایجاد می‌کند.

عابدزاده اضافه کرد: همچنین نقش گردشگری در درآمد سالانه برخی کشورها تا 20 درصد است و معمولاً 5 درصد متوسط درآمد سالانه کشورها از محل گردشگری است و این رقم بالایی است که توسعه حمل‌ونقل هوایی در گرو آن خواهد بود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: نرخ‌های تکلیفی و تحریم‌های صنعت حمل‌ونقل هوایی، دو دلیل اصلی توسعه نیافتن صنعت حمل‌ونقل هوایی در کشور ما بود که خوشبختانه هر دو موانع توسعه این صنعت امروز رفع شده است و ازاین‌پس بسیاری از نقاط ضعف صنعت از بین می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه لازم است در صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور سنت‌شکنی اجرا شود، گفت: باید برخی از مدل‌های عملکردی ما در سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌های کشور و شرکت‌های هواپیمایی تغییر یابد.

بنابراین گزارش در ادامه این مراسم رئیس دانشکده هواپیمایی، اظهار داشت: ما در منطقه تنها کشوری هستیم که صنعت حمل‌ونقل هوایی را خود اداره می‌کنیم، درحالی‌که بسیاری از کشورهای منطقه با مستشاری آمریکایی‌ها صنعت خود را مدیریت می‌کنند.

حسین قنبری به توافقات اخیر و برنامه توسعه ناوگان هوایی کشور اشاره کرد و گفت: متناسب با توسعه صنعت، آموزش‌ها نیز به‌روز شده و ارتقا می‌یابند، ضمن آنکه برنامه‌ریزی کرده‌ایم تعداد محصلان مربوط به صنعت را افزایش دهیم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.