مدیر کل خزانه وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: با انتقال هسته مرکزی حساب های دولتی به بانک مرکزی امکان مدیریت نقدینگی و شفافسازی پرداختهای دولت بیشتر میشود ضمن اینکه امکان مانیتورینگ نیز ایجاد میشود. با عملیاتی کردن این روش حساب ها از 250 هزار به 69 هزار رسیده و تا پایان سال به 45 هزار کاهش می یابد.
حساب های دولتی تا پایان سال به 45 هزار کاهش می یابد
حساب های دولتی تا پایان سال به 45 هزار کاهش می یابد
به گزارش دیوان اقتصاد، محسن برزوزاده در پاسخ به این پرسش که نیاز و الزام تغییر در رویکرد مدیریت مالی دولت چگونه احساس شد و طرحی که به خزانهداری الکترونیک معروف است با چه هدفی کلید خورد؟، افزود:همانطور که از نام پروژه مشخص است؛ هدف نهایی شفافسازی عملیات مالی دولت برای تسریع در پاسخگویی به نیازهای مالی مردم است. این پروژه دارای برنامه عملیاتی مدون در راستای منویات مقام معظم رهبری و تقویت نظام مالی در چارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی قرار دارد.
و ی ادامه داد: یکی از فعالیتهای مهم پروژه هوشمندسازی و شفاف سازی عملیات مالی دولت؛ مدیریت حسابهای بانکی است که در راستای راه اندازی حساب واحد خزانه قرار دارد. قطعا با اجرایی کردن حساب واحد خزانه دیگر رسوب نقدینگی در حسابهای بانکی سراسر کشور وجود نخواهد داشت. خزانهداری الکترونیک فقط مرتبط با خزانه نیست بلکه گروههای ذینفع هم مرتبط با عملیات مالی دولت هستند. به همین منظور نیاز به مدیریت نقدینگی در ایران به صورت یکپارچه و متمرکز احساس میشد. احساس نیازی که پایهگذار عملیاتی شدن طرح هوشمند و شفافسازی عملیات مالی دولت شد.
برزوزاده در پاسخ به این پرسش که ذینفعان این طرح چه گروههایی هستند؟تصریح کرد: بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات و تمام دستگاههای اجرایی، ذی نفعان این پروژه به حساب میآیند.مدیریت حسابهای بانکی در کل کشور باید متمرکز و یکپارچه شود که ما با اتکا به ماده 94 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادی تمام حسابهای بانکی را به بانک مرکزی انتقال خواهیم داد.
وی درباره فایده این مسئله نیز اظهار داشت:وقتی هسته مرکزی حسابهای دولتی در بانک مرکزی باشد امکان مدیریت نقدینگی و شفافسازی پرداختهای دولت بیشتر میشود و امکان مانیتورینگ نیز ایجاد میشود. با عملیاتی کردن این روش حساب های ما از 250 هزار حساب به 69 هزار رسیده و تا پایان سال به 45 هزار می رسد. عددی که حد نصاب استاندارد در دنیا است.
این مقام مسول در پایان درباره اینکه حد نصاب به چه شکل محاسبه شده است؟، گفت: ما در فرآیند پروژه 2 فاز داریم. یکی بهبود روش و دیگری فناوری اطلاعات. در بخش بهبود ما با بخشنامهها بستر استانداردسازی را فراهم کردیم و به دستگاههایی اجرایی اعلام شد که حد نصاب مجاز آنها 7 حساب است. از سوی دیگر به دلیل پراکندگی جغرافیایی، برای عاملان ذیحساب دستگاهها نیز 1 حساب استاندارد در نظر گرفته شد. در نهایت طبق نسبتهای گرفته شده اعلام شد که هر دستگاه مجاز به داشتن 10 حساب بیشتر نیست. (عدد 45 هزار از ضرب تعداد دستگاههای اجرایی در عدد 10 حاصل شده است.)
وی در واحدهای تابعه استانی به همین ترتیب محاسبه شده است؟، تصریح کرد: بله در خزانه معین هم که کوچک شده خزانه داری کل است اعلام شد که به جای 200 تا 300 حساب موجود، تعداد حساب خزانهداری معین نباید از 6 حساب بیشتر شود. برای پیشبرد این طرح با دیوان محاسبات کشور نیز هماهنگی کردیم و پس از دریافت تاییدیه دیوان، بخشنامه صادر شد.
وی در پاسخ به این پرسش که تا پیش از این، روند به چه شکل پیش میرفت و چه معایبی داشت؟، گفت: رسوب نقدینگی آسیب روش پیشین بوده است. بر اساس اصل 53 اعتبارات مصوب به دستگاههای اجرایی واریز میشد و منجر به رسوب نقدینگی شده و این نقدینگی در مواقع ضروری غیر قابل استفاده بود. دولت باید مدیریت نقدینگی را در جایی متمرکز و برای مواقع ضروری و پرداخت یارانه تصمیمگیری کند. در نتیجه باید تمام حسابها به بانک مرکزی میآمد که اگر پولی نیز در حساب دستگاهها در پایان روز رسوب میکرد ما از آن اطلاع داشته باشیم. موجودی نقدی خزانه که شامل تمام حسابها است به این ترتیب شفاف شده و سرعت گردش پول بیشتر خواهد شد.
وی در پایان اظهار داشت: ما در حال حاضر منابع عمومی را به صورت روزانه وصول میکنیم اما در آن موقعیت، وصول شدن منابع به صورت آنلاین رخ خواهد داد. در مورد مثال میتوان به پرداختی کارکنان آموزش و پرورش اشاره کرد. ما اکنون حقوق 940 هزار کارمند آموزش و پرورش را از طریق سیستم پایا بانک مرکزی و به طور مستقیم و بی واسطه و بدون ارسال به خزانه معین و بانک های عامل استان ها واریز می کنیم. در حالت بهینه باید یافت منابع و پرداخت هزینه هر دو مستقیم به حساب ذی نفع صورت گیرد. در مورد آموزش و پرورش تا پیش از این پول ابتدا از خزانهداری به خزانه معین و سپس به ذیحسابی آموزش و پرورش میرفت. در آنجا ذیحسابی آموزش پرورش وجوه کارسازی شده را به حساب ذینفع پرداخت میکرد.
برزو زاده در پاسخ به این پرسش که روش فعلی چه مزایایی به همراه داشت؟، گفت: ر جنبه نخست رضایتمندی مردم زیاد شد. 940 هزار نفر که یکی از بزرگترین جامعههای حقوقبگیر ما را تشکیل میدادند همه به صورت همزمان و مانند دریافت یارانه حقوق خود را دریافت کردند و رضایت آنها در نقاط مختلف کشور افزایش یافت. دیگر مزیت این روش نیز در افزایش کنترل ما نسبت به هزینهها بود. قبلا هزینه پرداختی بابت حقوق و مزایای آموزش و پرورش عدد 2900 میلیارد تومان بود اما به محض پرداخت مستقیم حقوق، این هزینه به 2600 میلیارد تومان کاهش یافت. در واقع تاکنون 300 میلیارد تومان در حسابهای بانکی آموزش پرورش و خزانه معین بوده و بلااستفاده بوده است. عددی که پروسه برگشت بسیار سختی داشت و حالامشکل نقدینگی ما را حل خواهد کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که با این روش چه مقدار منابع مالی در دستگاههای مختلف اجرایی احیا شد؟،گفت:این عدد در دستگاههای مختلف متفاوت بود برای مثال در وزارت علوم 100 میلیارد صرفه جویی شد و سهم وزارت بهداشت 200 میلیارد تومان بود. در نهایت در کل حقوق پرداختی بند «و» که معادل 5 هزار و 500 هزار میلیارد تومان است توانستیم ماهیانه بیش از 500 میلیارد تومان را از گرفتار شدن در حسابهای خزانهمعین و ذی حسابی دستگاهها نجات دهیم. این به غیر از پرداختی های نظامی و انتظامی است که محرمانه بوده در نهایت کل پرداختی ها را به 14 هزار میلیارد تومان میرساند. این عدد در کل سال کمک بسیار بزرگی برای دولت و خزانهداری است.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد