عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: خوشبختانه طی یکسال اخیر مجدداً به بخش مسافری راهآهن بها داده شده است و تعداد مسافران ریلی امسال در مقایسه با سال گذشته، بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است.
افزایش ۵۰ درصدی مسافرین قطار
افزایش ۵۰ درصدی مسافرین قطار
به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا دشتی اردکانی، نماینده مردم اردکان و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: اولویت حمل و نقل ریلی برای شرایط کشور ما بر همگان مشخص است و از سالها قبل در اسناد بالادستی مختلف و همچنین سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری به صورت مکرر به آن اشاره شده است. این شیوه حمل و نقل برای هر دو منظور بار و مسافر باید در اولویت مجلس و دولت باشد. البته بخش مسافری به طور مستقیم با مردم عزیز سر و کار دارد و در رفاه ایشان اثرگذار است. لذا باید توسعه کیفی و کمی حمل و نقل ریلی مسافری در دستور کار راه آهن باشد.
رئیس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سفر با قطار میتواند اثرات قابل توجهی در حوزه گردشگری و همچنین زیارت کشور نیز داشته باشد ادامه داد: بر اساس آمارها، حدود ۶۰ درصد مسافرین قطارها در کشور، به مقصد یا از مبدا مشهد مقدس هستند و راهآهن نقش مهمی در تسهیل زیارت زائران امام رضا (ع) دارد.
وی اضافه کرد: متأسفانه در سالهای گذشته به توسعه این بخش توجه مناسب نشده است و حتی تعداد و ظرفیت واگنهای مسافری کشور نیز به میزان قابل ملاحظهای کاهش یافته بود. خوشبختانه با تلاشها و اقدامات صورت گرفته، طی یکسال اخیر مجدداً به بخش مسافری راهآهن بها داده شده است و تعداد مسافران ریلی امسال در مقایسه با سال گذشته، بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است و همچنین با توجه به آمارها و با وجود رشد تعداد مسافران، میانگین تأخیر قطارها با کاهش ۲۰ درصدی روبرو بوده است؛ لذا این اقدامات انقلابی مدیر عامل جوان و متخصص راهآهن جمهوری اسلامی ایران جای تشکر و قدردانی دارد.
دشتی اردکانی یادآور شد: متأسفانه در سالهای اخیر علاوه بر کاهش قابل توجه تعداد لکوموتیوهای فعال کشور و تبدیل آن به گلوگاه توسعه حمل و نقل ریلی، بدهی چند هزار میلیارد تومانی در این حوزه به جای ماند. با توجه به عقبماندگیهای انباشته شده بویژه محدودیت تعداد لکوموتیوها، بین تخصیص لکوموتیوهای موجود به حوزه بار و مسافر تعارض بیشتری به وجود آمده است لازم است بر خلاف دولت قبل، به حوزه مسافری لکوموتیو بیشتری اختصاص یابد که الحمدلله این مهم در سال جاری و دوران پس از کرونا به خوبی انجام گرفته است. خوشبختانه با افزایش بهرهوری و اقدامات جهادی صورت گرفته مجموع حمل بار و مسافر ریلی کشور ۵ درصد رشد داشته است که عملکرد خوبی برای سال اول دولت است و امیدواریم با تخصیص منابع بیشتر از سوی دولت و مجلس این مقدار افزایش یابد.
عضو هیأت رئیسه مجلس بیان کرد: اخیراً خبرهایی مبنی بر فشار بر راهآهن منتشر شده است که چرا به حوزه مسافر توجه شده و لکوموتیوها را به حمل مسافران اختصاص دادهاند. ظاهراً این افراد انتظار داشتهاند که همیشه مشابه ایام کرونا که تعداد مسافرین کم شده بود، عمده لکوموتیوهای کشور به حوزه بار اختصاص یابد تا اندک شرکتهای این حوزه از آن منتفع شوند.
وی افزود: در جایی که بین منافع تعدادی شرکت و برخی افراد با نفوذ، با رفاه مردم تعارض باشد قطعاً در سمت رفاه مردم خواهیم ایستاد و از مدیر عامل توانمند راهآهن انتظار میرود به منظور رفاه هر چه بیشتر مردم و همچنین رونق گردشگری و سفرهای زیارتی مردم، در مقابل این فشارها ایستادگی کند و حمل و نقل مسافری با کاهش روبرو نشود.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد