مصوبه اخیر هیئت وزیران درباره تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

مشاور رئیس جمهور تشریح کرد:

مصوبه اخیر هیئت وزیران درباره تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، در برنامه شب گذشته «صف اول»، مصوبه اخیر هیئت وزیران درباره تسهیل سرمایه گذاری و کاهش مقررات دست و پاگیر در مناطق آزاد را تشریح کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فرینا، حجت الله عبدالملکی گفت: مصوبه اخیر که در 10 بند و در تاریخ 3 بهمن ماه جاری ابلاغ شده است نقطه عطفی در مناطق آزاد محسوب می شود که باعث تسهیل گری در امور صادرات و واردات در این مناطق خواهد شد.

عبدالملکی با بیان اینکه در این مصوبه گشایش های ویژه ای در مناطق آزاد ایجاد و نقش آنها در پیشرفت اقتصاد کشور بیشتر خواهد شد افزود: 3 رویکرد اساسی این مصوبه، شفاف سازی در عملکرد مناطق آزاد، بین المللی کردن مناطق آزاد کشور و تسهیل فرآیند واردات و صادرات در این مناطق است.

وی در ادامه جهانی کردن مناطق آزاد کشور را یکی از رویکردهای اصلی دبیرخانه شورایعالی عنوان کرد و گفت: این امر علاوه بر توسعه سرمایه گذاری خارجی به جذب گردشگر هم کمک می‌کند. مناطق آزاد درگاه های اصلی اقتصاد ایران به جهان محسوب می شوند. با 7 منطقه اخیر اکنون 15 منطقه آزاد در کشور داریم که همه مرزها با کشورهای همسایه را شامل می شود.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: از شهریورماه 1400 تا شهریورماه 1401 میزان صادراتی که از تولیدات خود مناطق آزاد انجام شده نسبت به وارداتی که در خود این مناطق مصرف شده بیشتر بوده یعنی تراز تجاری این مناطق مثبت شده است.

1900 واحد تولیدی در این مناطق مستقر هستند که در تراز بین المللی فعالیت دارند و تا حد زیادی صادرات محور هستند. مشکل ما ضعف در بازاریابی بین المللی  است که باید آن را رفع کنیم. واحدهای تولیدی این مناطق می توانند بیشتر صادرات انجام دهند.

عبدالملکی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه حجم سرمایه گذاری خارجی در این مناطق به چه صورت بوده است اظهار داشت: تاکنون در حوزه سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد موفق نبوده ایم، 10 درصد در این مناطق سرمایه گذاری خارجی انجام شده است. یک سوم کل صادرات کشور از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام می شود با این وجود عملکرد مناطق آزاد در جلب سرمایه خارجی موفق نبوده است.

هزینه تولید در کشور ما پایین است. نیروی کار ارزان، منابع طبیعی فراوان، انرژی ارزان و موقعیت اقلیمی مناسبی داریم که سبب شده که تولید در کشور ما سودآور و کم هزینه باشد اما به دو دلیل بروکراسی و قوانین زائد و ناشناخته بودن مناطق آزاد، تاکنون سرمایه گذاری خارجی مطلوبی در کشور انجام نشده است.

وی افزود: برای حذف بروکراسی و قوانین زائد، موضوع ضابطه زدایی و تسهیل امور کسب و کار را در این مناطق دنبال می کنیم. همچنین برنامه برندینگ مناطق آزاد را برای شناختن این مناطق به سایر کشور ها در دستور کار داریم که این امر علاوه بر توسعه سرمایه گذاری خارجی به جذب گردشگر  کمک می کند. 

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: در بند 6 مصوبه دولت، گره گشایی برای دریافت تسهیلات برای فعالان اقتصادی در مناطق آزاد شده است و طبق آن همه تسهیلاتی که به سایر فعالان اقتصادی در سرزمین اصلی داده می شود به فعالان اقتصادی مناطق هم تخصیص یابد.

عبدالملکی ادامه داد: در خصوص بین المللی کردن مناطق آزاد، دنیا تجربه ایجاد مناطق آزاد مشترک یا متناظر را دارد و یکی از راهبردهای ما هم این موضوع است. اولین مصوبه دولتی در هیات وزیران را داریم که به موضوع ایجاد مناطق آزاد مشترک اشاره می کند و اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه برای ایجاد مناطق آزاد مشترک یا متناظر وارد مذاکره شده ایم افزود: به عنوان مثال ترکیه 21 منطقه آزاد دارد که اغلب در وسط کشور هستند و اکنون بحث این است که منطقه آزاد مشترک در مرز ایران و ترکیه ایجاد شود یا به طور متناظر کار کنیم. با روس ها نیز در انزلی در این خصوص کار شده و به تبع آن در چابهار هم منطقه آزاد مشترک خواهیم داشت.

مشاور رئیس جمهور افزود: مناطق آزاد ما مزیت های قابل ملاحظه ای دارند و نباید نگران رقابت با سایر کشورها باشیم زیرا کلیت کیفیت کالاهای ایرانی خوب است و کشورها عمدتا راغب هستند از ایران واردات داشته باشند.

عبدالملکی با اشاره به اینکه ایجاد مناطق آزاد مشترک زیرساختی را فراهم می کند که خام فروشی کمتر شود و انتقال فناوری به کشور داشته باشیم گفت: وقتی سرمایه گذار در این مناطق بیاید و به جای اینکه مواد خام از کشور ما خارج کند، فرآوری این مواد را داشته باشد، فناوری هم می آورد و دانش فنی آن به سایر بخش های کشور هم انتقال پیدا می کند ضمن اینکه در اشتغال هم تاثیر گذار است.

وی در بخش دیگری از سخنانش بابیان اینکه یکی از بندهای مصوبه اخیر دولت، ایجاد بورس های بین الملل در مناطق آزاد است افزود:  سازمان بورس قرار است در تاسیس بورس های بین الملل به ما کمک کند و ما نیز بر آن نظارت خواهیم داشت. بر این اساس موافقت تشکیل بورس پنجم کشور در مناطق آزاد از سازمان بورس گرفته شده است و منتظر امضای نهایی این سازمان هستیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت: اولین اوراقی که در بورس بین الملل عرضه می شود صکوک ارزی است. این اوراق تا آخر بهار 1402 در این بورس عرضه خواهد شد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.