امضا تفاهم‌نامه بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک

امضا تفاهم‌نامه بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک

الحاقیه تفاهم‌نامه بانک توسعه صادرات ایران و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در زمینه تامین ضمانت‌نامه اعتباری تسهیلات اعطایی در راستای حمایت دولت سیزدهم از صنایع داخلی امضا شد.

به گزارش دیوان اقتصاد، بانک توسعه صادرات ایران و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در روز بیستم فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ تفاهم‌نامه‌ای در زمینه صدور ضمانت‌نامه‌های اعتباری به نفع بانک توسعه صادرات ایران برای پوشش کسری وثیقه تسهیلات اعطایی به متقاضیان صنایع کوچک امضا کرده بودند.

حالا و پس از چند سال از همکاری طرفین، الحاقیه این تفاهم‌نامه در حاشیه نمایشگاه اینوکس ۲۰۲۳ به امضای محمدجعفر مزده سرپرست بانک توسعه صادرات ایران و محمدحسین مقیسه مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک رسید.

سرپرست بانک توسعه صادرات ایران روز(چهارشنبه)در این مراسم در سخنانی گفت: امروز و در راستای وظیفه ذاتی این بانک و برای کمک‌ به واحدهای کوچک و متوسط، تفاهم‌نامه‌ای را با صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک امضا کردیم تا با ضمانت این صندوق، صنایع کوچک از تسهیلات بانک بهره‌مند شوند.

محمد جعفرمزده افزود: واحدهای بزرگ برای تامین مالی خود می‌توانند به بازار سرمایه مراجعه کنند ولی واحدهای کوچک چنین امکانی ندارند لذا این تفاهم‌نامه به آنها امکان دسترسی به تسهیلات بانک توسعه صادرات را فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد که بهتر است رویکرد سیستم بانکی کشور، تامین مالی صنایع کوچک و متوسط باشد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک نیز درباره این تفاهم‌نامه اظهار داشت: ما با امضای این تفاهم‌نامه بدنبال ضمانت تسهیلات صنایع کوچک و متوسط صادرات‌محور هستیم.

محمدرضا مقیسه افزود: ۹۲ درصد از صنایع کشور، صنایع کوچک و متوسط هستند و امیدواریم با امضای الحاقیه این تفاهم‌نامه بتوانیم گامی در جهت حمایت از صنایع کوچک و متوسط صادرات‌محور برداریم.

وی سقف ضمانت از تسهیلات بانک توسعه صادرات را براساس این تفاهم‌نامه ۵ میلیارد تومان اعلام و ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال با توجه به افزایش نرخ تورم و ارز، این سقف افزایش یابد.

براساس یکی از بندهای این تفاهم نامه، سقف ضمانت‌نامه صندوق برای هر متقاضی ۵۰ میلیارد ریال است که ۷۰ درصد اصل و سود تسهیلات اعطایی بانک را تحت پوشش قرار می‌دهد. همچنین سقف این ضمانت‌نامه در مناطق محروم تا ۸۵ درصد است.

براین اساس صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک متعهد شده است، درصورت عدم بازپرداخت اصل و سود بدهی از طرف متقاضی تا سقف مبلغ مندرج در ضمانت‌نامه صادره، وجه آن را به بانک پرداخت کند.

همچنین بانک توسعه صادرات ایران در صورت معرفی متقاضیان از سوی این صندوق، اعطای تسهیلات را صرفا با اخذ ضمانت‌نامه صندوق به عنوان بخشی از وثایق متقاضی پرداخت می‌کند.

مدت اعتبار این تفاهم‌نامه یک ساله است و در صورتی که هریک از طرفین تا یک ماه قبل از انقضای مدت، نظر خود را مبنی بر عدم تمایل برای تمدید آن به طور کتبی به آگاهی طرف دیگر نرساند، برای مدت مشابه تمدید شده تلقی می‌شود و همین ترتیب برای دوره‌های بعدی قابل تعمیم خواهد بود.

براین اساس در صورت فسخ یا عدم تمدید این تفاهم‌نامه، مفاد این تفاهم‌نامه تا واریز تمامی مطالبات بانک ناشی از ضمانت‌نامه‌های صادره در وجه بانک توسط صندوق مشروط به درخواست تمدید ضمانت‌نامه قبل از انقضا و وصول نسخه ثانی ممهور و امضا شده توسط بانک، کماکان به قوت خود باقی خواهد بود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.