ابلاغ نسخه جدید دستور العمل نحوه‌ احراز و سلب صلاحیت حرفه‌ای مدیران مؤسسات اعتباری

ابلاغ نسخه جدید دستور العمل نحوه‌ احراز و سلب صلاحیت حرفه‌ای مدیران مؤسسات اعتباری

چهارشنبه, مارس 8, 2017 - 17:03 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

بانک مرکزی در بخشنامه ای نسخه جدید «دستور العمل احراز و سلب صلاحیت حرفه‌ای مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره مؤسسات اعتباری» را که با اعمال ملاحظات و دیدگاه اصلاحی و تکمیلی ، بازنگری شده است، به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد ، در این دستور العمل آمده است: عملکرد صحیح و قانونمند موسسات اعتباری در گرو وجود مدیرانی است که ضمن داشتن شایستگی‌ها و صلاحیت‌های عمومی از قبیل حسن شهرت و امانتداری، دارای صلاحیت تخصصی از جمله دانش و تجربه کافی برای اداره امور موسسه اعتباری نیز باشند.
این گزارش ادامه می دهد: با همین نگاه، قانونگذار در تبصره چهار ماده 96 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه پانزدهم دیماه سال 1389 مجلس شورای اسلامی، انتخاب مدیرعامل و هیات مدیره بانک‌های دولتی را منوط به صدور مجوز صلاحیت حرفه‌ای آنان از سوی بانک مرکزی عنوان می‌کند.همچنان‌که پیشتر به موجب قوانین و مقررات مربوط از جمله قانون اجازه تاسیس بانک‌های غیردولتی مصوب سال 1379، تصدی‌ سمت‌های مدیریتی را در بانک‌های یاد شده به تایید صلاحیت داوطلبان توسط بانک مرکزی مشروط دانسته بود.
بر همین اساس، وفق تبصره 3 ماده 96 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران این حق و تکلیف را یافت تا بر اساس مقررات قانونی، نسبت به سلب صلاحیت حرفه‌ای و لغو مجوز و محکومیت متخلفان فعال در حوزه پولی به پرداخت جریمه اقدام کند.
همچنین در قانون یادشده تصریح شده بود در صورت سلب صلاحیت حرفه‌ای اعضای هیات مدیره و مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری توسط بانک مرکزی، اشخاص فوق‌الذکر از مسئولیت مربوطه منفصل شوند و ادامه تصدی آنان، مصداق عنوان مجرمانه‌ای تحت عنوان «در حکم دخل و تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال عمومی» است.
با توجه به مراتب فوق و در راستای اجرای تکالیف مقرر در مقرره‌های پیش‌گفته، «دستورالعمل احراز و سلب صلاحیت حرفه‌ای مدیرعامل و اعضای هیات مدیره موسسات اعتباری» در سال 1390، طی بخشنامه‌ی شماره 137593‏/90 مورخ پانزدهم شهریور ماه سال 1390 به شبکه‌ بانکی کشور ابلاغ شد و البته پس از آن مشمول اصلاحات و الحاقات موردی نیز شد. متعاقباً در «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره مؤسسات اعتباری غیردولتی» که به استناد تبصره 2 ذیل ماده 5 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، تدوین و در جلسه 28 دیماه سال 93 هیات ‌وزیران به تصویب رسید، در مواد 51، 52، 53، 59 و 60 و همچنین ماده 95 بر لزوم تایید صلاحیت مدیران موسسات اعتباری غیردولتی و اعمال ضمانت اجراهای انتظامی و کیفریِ‌ تخلف‌کنندگان از قوانین و مقررات مهر تاکید زده‌ شد.
با توجه به تجربیات حاصل از اجرای چندین ساله «دستورالعمل احراز و سلب صلاحیت حرفه‌ای مدیرعامل و اعضای هیات مدیره موسسات اعتباری» و اخذ ملاحظات و نظرات اصلاحی و تکمیلی در این خصوص، بازنگری کلی در دستورالعمل یادشده در دستور کار قرار گرفت و درنهایت اصلاحیه دستورالعمل موصوف در بیست و نهمین جلسه 26 دیماه سال 95 کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.
اهم نکات و ویژگی‌های اصلاحیه دستورالعمل مزبور که نسخه‌ای از آن به پیوست ایفاد است، عبارت از: تبیین دقیق و کامل شرایط عمومی، فردی و تخصصی لازم برای تصدی سمت‌های مدیریتی در موسسه اعتباری با لحاظ همه قوانین و مقررات لازم‌الاجرا، تبیین کامل ترتیبات رسیدگی از مرحله ابتدایی دریافت مدارک داوطلبان تصدی سمت‌های مدیریتی و نحوه رسیدگی به آن‌ها تا نحوه امتیازدهی و میزان امتیازات،تشریح ترتیبات اداری مشتمل بر اعضای «کمیسیون احراز و سلب صلاحیت حرفه‌ای مدیران مؤسسات اعتباری»، کیفیت مصاحبه و مفاد آن و ترتیبات پس از مصاحبه به منظور تعیین امتیاز مکتسبه‌ی داوطلب،بیان ترتیبات سلب صلاحیت حرفه‌ای مدیران مؤسسه اعتباری،وضع ضمانت اجراهای دقیق و مناسب انتظامی برای متخلفین و سایر موارد است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.