بی اعتمادی مردم به کمپین های ایرانی کار دست تولید می دهد

بی اعتمادی مردم به کمپین های ایرانی کار دست تولید می دهد

چهارشنبه, مارس 15, 2017 - 08:52 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

حمایت از صنایع کوچک یکی از برنامه هایی است که در دولت یازدهم به عنوان اولویتی مهم تلقی شده و تاکنون هزاران خبر از برنامه های دولت در رسانه ها مخابره شده است.این حمایت ابزارهای گوناگونی دارد که یکی از ان ها راه اندازی کمپین ها یا همان کارزارهای تبلیغاتی برای تشویق مردم به خرید کالاهای ایرانی است و به نوعی مشارکت مردمی را در حمایت از تولیدات بنگاه های کوچک تولیدی طلب می کند.کمپین هایی که گاه برنامه ریزی شده و در مواقعی نیز کاملا خودجوش و مردمی است.

به گزارش دیوان اقتصاد – امیر علی امینیان - پس از حادثه پلاسکو و زمانی که مسئولان همه دستگاه ها با هدف همدردی با کسبه پلاسکو حمایت های همه جانبه ای از آنان کردند مردم هم در گوشه و کنار ایران پهناور عزم خود را جزم کردند تا با خرید کالاهای ایرانی و راه اندازی کمپین های خرید پوشاک داخلی زمینه رشد تولیدکنندگان داخلی را فراهم کنند .عزم مردمی که نه تنها به واگذاری مغازه به کسبه پلاسکو منتهی شد بلکه مردم را ترغیب کرد تا از خرید لباس های خارجی صرف نظر کرده و پوشاک ایرانی را مورد حمایت قرار دهند.
اصناف نیز برنامه هایی برای حمایت از تولید ایرانی انجام داده اند که در تازه ترین نمونه می توان به عزم 400 فروشنده کفش تبریزی برای فروش کفش ایرانی اشاره کرد که بازتاب های گسترده ای در محافل رسانه ای داشت.
البته این رویکرد مردمی چندان هم تازگی ندارد.از مدت ها پیش در سطح شهر پلاکاردهای متنوعی درباره حمایت از کالای ایرانی به چشم خورده و مردم در این پلاکاردها به خرید کالای ایرانی در صنوف مختلف تشویق میشدند.
بنرها و پوسترهایی که تاکید میکردند مصرف کالای داخلی چقدرمی تواند اشتغالزایی به همراه داشته باشد و چه کمک بزرگی به تولید به ویژه در صنایع کوچک خواهد کرد.این اقدام نهادهای مختلف کشور برای ترغیب مردم به مصرف کالاهای داخلی موضوع جدیدی نیست و از همان سالهای جنگ تحمیلی بسیاری به یاد دارند که مردم چگونه به حمایت از تولیدات ملی تشویق می شدند.
حمایت از تولید داخلی یکی از اصلی ترین بخش های اقتصاد مقاومتی محسوب می شود و گام مهمی برای رونق مصرف در کنار رونق تولید است.توجه به فروش و بازار یکی از برنامه هایی است که مدیران صنعت و معدن و تجارت کشور بارها از آن به عنوان یک برنامه ویژهیاد کرده اند.
رهبر انقلاب هم در سال های متمادی بر این مهم تاکید کرده اند که مصرف کالای ایرانییکی از مهمترین اصول برای پیشرفت اقتصادی کشور است.
با ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ریزی‌ برای اصلاح الگوی مصرف این موضوع اهمیت زیادی پیدا کرده و یکی از ابعاد مشارکت عموم مردم در پیشرفت اقتصادی «مصرف کالای داخلی» در نظر گرفته شده است.
بررسی بیانات آیت ا... خامنه ای در 5 سال گذشته نشان می دهد که از نگاه رهبر معظم انقلاب ایجاد استقلال اقتصادی و سیاسی، ایجاد کار و اشتغال،افزایش ابتکارات تولیدکنندگان،افزایش ثروت ملی، کاهش تورم و کنترل نقدینگی 6 دلیلی است که ضرورت خرید کالای ایرانی را تبیین می کند.
با رفع مشکلات صنایع کوچک در زمینه تامین نقدینگی خوشبختانه رونق در حال بازگشت به صنایع است و حال نوبت فروش و عرضه این کالاها در بازار است.این مساله با برنامه هایی چون کنسرسیوم های صادراتی،عرضه کارت های اعتباری،تشکیل کمپین های حمایت از تولید ملی و برنامه هایی از این دست در حال انجام است .
«ایرانی، ایرانی بخر»؛ شعاری است که در چند سال گذشته برای حمایت از تولید داخل خلق شد اما به رغم این شعارها و تبلیغات فراوانی که با هدف توجه به تولید ملی در رسانه ها صورت گرفت، تولید محصول بی کیفیت و بازشدن دروازه های کشورمان به روی واردات و ناتوانی رقابت تولید داخل با خارجی ها در کیفیت و کمیت، انحصاری بودن بازار و تبلیغات اغراق آمیز و کم فروشی ها، اثر این دست از شعارها را خنثی کرد و در نتیجه به بی اعتمادی مشتریان و مردم به کالای داخلی دامن زد.
این در حالی است که در بازار امروز کالاهایی متعلق به شرکت ها و کارخانه های داخلی وجود دارد که از کارآمدی کالاهای مشابه خارجی برخوردارند اما هنوز نتوانسته اند اعتماد مشتریان را به دست بیاورند.
کمپین فرصتی است تا صاحبان نام های تجاری با توجه به نظراتی که درفضای مجازی به اشتراک گذاشته شده، ارزیابی نسبی از جایگاه محصولات خود در بازار داشته باشند. هر چند افزایش تولید داخل امری مطلوب برای افزایش اشتغال در کشور به شمار می رود، اما نبود دانش و فناوری های روز باعث می شود، کالا با کمترین کیفیت به دست مشتری برسد و طبیعی است که بازار هم این کالا را پس بزند. در این میان برخی از کارشناسان معتقد هستند در این صورت واردات کالایی که هنوز ظرفیت و توان ساخت آن در کشور وجود ندارد، منطقی و به صرفه است.
برخی دیگر از کارشناسان و مدیران بازاریابی بر این باور هستند که کشورمان در تولید برخی از کالاها مزیت رقابتی و راهبردی ندارند و در میدان بین المللی بازی را به حریف می بازند. بنابراین لزومی ندارد که برای افزایش تولید داخلی وارد هر صنعتی شویم و می توانیم این انرژی و منابع مالی و نیروی انسانی را در صنایعی که مزیت رقابتی در تولید آن وجود دارد صرف کنیم.
کارشناسان بر این باورند که راه اندازی کارزارهای حمایت از تولیدات داخلی نه تنها موجب رونق بنگاه های کوچک می شود بلکه می تواند با اشتغالزایی مناسب زمینه خروج از رکود را هم فراهم کند.
در چنین شرایطی تولیدکنندگان داخلیهم باید باتوجه به کمپین هایتشکیل شده و اعتماد عمومی که در حال شکل گرفتن است باید تولید کالای با کیفیت داخلی را در اولویت قرار داده و کیفیت محصولاتشان را بالا ببرند.
احمد کیمیایی اسدی، نایب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران در این زمینه گفت:راه اندازی کمپین های حمایت از تولید ملی و خرید کالای ایرانی حرکت مثبتی است که می تواند به افزایش تولید داخلی، خروج از رکود و اشتغالزایی منجر شود.
کیمیایی اسدی افزود: کمیپن هایی که در فضای مجازی و شبکه های تلویزیونی و رسانه ها برای تشویق مردم به خرید کالای ایرانی و تولیدات داخلی شکل گرفته است بسیار مهم و تاثیرگذار خواهند بود به خصوص اگر به صورت هدفمند و با تمرکز بر خرید کالای با کیفیت ایرانی تبلیغ شوند؛ این کار یک فرهنگ سازی برای افزایش تقاضا نسبت به کالاهای ایرانی در جامعه شکل خواهد داد و همین موضوع مانند یک چرخه روی افزایش تولید و خروج از رکود تاثیر خواهد داشت.
وی در ادامه با اشاره به اینکه درحال حاضر زنگ خطر بیکاری در کشور به صدا در آمده اظهار کرد:اگر فکر اساسی برای اشتغال در کشور صورت نگیرد در آینده ای نزدیک با چندین میلیون بیکار رو به رو خواهیم بود؛ آمارهای جدید نشان می دهد که اگر شرایط به همین شکل باقی بماند تا سال 1400 حتی با بیش از 10 میلیون بیکار مواجه می شویم که عمدتا جوانان هستند و این مساله خطرات بسیاری برای کشور خواهد داشت.تنها راه نجات از این شرایط افزایش تولید و تمرکز روی شکل گیری واحدهای تولیدی جدید و بنگاه های کوچک و متوسط است و این موضوع تنها با حمایت های مردمی برای خرید کالاهای داخلی امکان پذیر خواهد بود.
عضو اتاق ایران تصریح کرد: تولیدکنندگان داخلی باتوجه به کمپین های شکل گرفته و اعتماد عمومی که در حال شکل گرفتن است باید کیفیت محصولاتشان را بالا ببرند زیرا عدم ارتقا کیفیت در طولانی مدت می تواند به از بین رفتن اعتماد عمومی منجر شود؛کیفیت محصولات و خدمات رسانی حرف اول را می زند و بهترین تبلیغ برای محصولات است.
کیمیایی اسدی در ادامه به نقش تشکل های بخش خصوصی و اتاق های سراسر کشور اشاره می کند و می گوید: اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور و تشکل ها نقش دو پهلویی در این بین دارند از یک سو باید مردم را به مصرف کالاهای داخلی و تولیدات با کیفیت ملیتشویق کنند و حتی به معرفی کالاهای با کیفیت بپردازند و از سوی دیگر باید تولیدکنندگان را به ارتقا کیفیت محصولات تشویق کرده و سوق دهند.
به گفته وی راه اندازی کمپین های خرید کالای ایرانی می تواند به آشتی مردم با تولیدات داخلی منجر شود.
**مردم کالای ایرانی با کیفیت را دوست دارند
نگاهی جامعه شناسانه به شرایط کنونی کشور نشان می دهد که مردم همواره از تولیدات داخلی حمایت کرده اند و آنچه موجب شده کمی فاصله میان مردم و برخی اجناس ایرانی ایجاد شده بیشتر موضوع کیفیت بوده و به همین دلیل برخی تولیدات خارجی توانسته اند این خلا را پر کرده و برای تولیدکننگان ایرانی دردسر ساز شوند.
اما برخی کارشناسان معتقدند فاصله بین مردم و تولیدکنندگان به ویژه در صنایع کوچک باید کاهش یابد و این مساله از طریق دسترسی آسان مردم به مراکز خریدی که مستقیم از طریق شهرک های صنعتی و تولیدکنندگان خرد تامین کالا می شوند میسر است.اگرچه نمایندگی های فروش کارخانجات بزرگ در سراسر کشور و حتی شهرهای کوچک وجود دارد اما برای دسترسی مردم به کالاهای سایر تولیدکنندگان ایجاد فروشگاه های زنجیره ای با حمایت شهرک های صنعتی یک ضرورت به نظر می رسد.مردم ایران ثابت کرده اند که کالای ایرانی برایشان اهمیت دارد به شرط انکه دسترسی به آن برایشان آسان باشد.
اسماعیل علی پور ، مدیرعامل شرکت لوازم خانگی پارس که یکی از تولیدکنندگان مطرح داخلی در زمینه لوازم خانگی است در همین زمینه به خبرنگار دیوان اقتصاد گفت:خوشبختانه اکثریت مردم از تولید داخلی حمایت می کنند به شرطی که تولید داخلی کیفیت لازم را داشته باشد.
اسماعیل علی پور با بین این مطلب که مردم کالای با کیفیت ایرانی را دوست دارند،اظهارکرد:تولیدات داخلی باید علاوه بر کیفیت مناسب از خدمات پس از فروش مطلوب و برنامه ریزی شده ای نیز برخوردار باشند تا بتوانند رضایت مردم را تامین کنند.
وی با اشاره به اینکه اکثریت مردم توان خرید محصولات خارجی را در بسیاری از صنوف ندارند، تصریح کرد:مردم توقع دارند که کالای ایرانی با کیفیت بالا و خدمات مناسب به آنها عرضه شود و این مساله می تواند برنامه های دولت را در حمایت از تولید ملی محقق کند.
این مدیر بخش خصوصی و تولیدکننده داخلی ادامه داد:تولیدکنندگان داخلی توان رقابت با خارجی ها را دارند به شرط آنکه حمایت واقعی از آنان توسط مسئولان صنعت،معدن و تجارت صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد:مردم کالاهای خوب ایرانی را می خرند و مسئولان هم باید طرح های مختلف حمایتی خود را از تولید داخلی تداوم بخشند.
علی پور اذعان داشت:اگر دولت وام های خوبی برای برنامه های تحقیق و توسعه در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهد تولیدکندگان داخلی می توانند با ارتقا دانش تولید و نیز ارتقا ماشین آلات خود نسبت به افزایش کیفیت تولید اقدام کنند.
آنچه از حرفهای این تولید کننده بخش خصوصی و نظر کارشناسان اقتصادی بر می آید این است که حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی تنها به مردم و عزمشان برای خرید اجناس ایرانی بستگی ندارد ؛ بلکه این مهم نیازمندیک عزم واقعی و همه جانبه دولتی و مردمی است که باید فارغ از هرگونه شعار با حمایت عملی و منطقی از تولید ملی در جهت توسعه اقتصادی کشور و ارتقا شاخص های اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی گام های کاربردی برداشته شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.