کاهش معاملات مسکن شهر تهران در سال 1402

کاهش معاملات مسکن شهر تهران در سال 1402

فشار‌هاي تورمي بازار مسکن از تيرماه سال جاري با برقراري ثبات در بازار ارز و اقدامات موثر انجام‌شده در خصوص افزايش عرضه مسکن کاسته شد که اين موضوع نشان از بازگشت آرامش نسبي به اين بازار مي‌باشد.

به گزارش دیوان اقتصاد، بر این اساس رشد منفي ماهانه متوسط قيمت يک متر مربع واحد مسکوني معامله شده در شهر تهران در 3 ماه فصل تابستان به ترتيب معادل  2.2-، 1.0- و 0.6- درصد بوده است.

تحولات قيمت در بازار معاملات مسکن شهر تهران حاکي از روند حرکتي متفاوت طي فصول اول و دوم سال جاري بوده است. در همين ارتباط در سه ماهه اول اين سال متاثر از تحولات قيمتي بازار ساير دارايي‌ها به ويژه نرخ ارز در بازار غيررسمي، سکه طلاي طرح جديد و خودرو، متوسط قيمت يک متر مربع واحد مسکوني معامله شده شهر تهران با رشد مثبت ماهانه مواجه گرديد.

 در مجموع در خصوص تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در فصل بهار سال 1402 مي‌توان عنوان نمود تداوم رشد متوسط قيمت يک مترمربع بناي واحد مسکوني معامله شده و در عين حال کاهش قابل توجه حجم معاملات از ويژگي‌هاي بازار معاملات مسکن شهر تهران در اين فصل بوده است.


علي‌ايحال از تيرماه سال جاري با برقراري ثبات در بازار ارز و اقدامات موثر انجام‌شده در خصوص افزايش عرضه مسکن، از فشار‌هاي تورمي بازار مسکن کاسته شد که اين موضوع نشان از بازگشت آرامش نسبي به اين بازار مي‌باشد. مجموع اين عوامل موجب شد تا شاهد رشد منفي ماهانه متوسط قيمت يک متر مربع واحد مسکوني معامله شده در شهر تهران در 3 ماه فصل تابستان باشيم؛ به گونه‌اي که رشد مزبور در ماه‌هاي تير، مرداد و شهريور به ترتيب معادل  2.2-، 1.0- و 0.6- درصد بوده است.
             
  
لازم به توضيح است که مطابق با آخرين آمار موجود، در مهرماه سال 1402 متوسط قيمت يک مترمربع واحد مسکوني معامله شده در شهر تهران بعد از تجربه رشد منفي در سه ماه متوالي مجدداً با رشد مثبت هرچند اندک مواجه شده است؛ در عين حال حجم معاملات بازار مسکن در اين ماه نسبت به شهريورماه به ميزان 20 درصد افزايش يافته است.
 
 
لازم به ذکر است گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در سایت بانک مرکزی از دی ماه سال 1401 تا مهرماه 1402 به روزرسانی شد. 

برای مشاهده گزارش کامل تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران اینجا را کلیک کنید. 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.