عدم دخالت دولت در تولید؛ رمز اشتغال پایدار

دست دولت از صنعت باید کوتاه شود

عدم دخالت دولت در تولید؛ رمز اشتغال پایدار

سال ۱۳۹۶ در حالی به نام اقتصاد مقاومتی،تولید و اشتغال نامگذاری شد که مسوولان بخش های مختلف اقتصادی در سال گذشته همه تلاش خود را به کار بستند تا رونق اقتصادی را در جامعه حاکم کنند اما گویا این تلاش همه جانبه چندان در سفره مردم احساس نشد و گرفتاری های اقتصادی را آنچنان که باید و شاید بر طرف نکرد.درچنین شرایطی کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر دولت دست از سر اقتصاد و تولید بردارد تولید و اشتغال خود به خود رونق می گیرد.

به گزارش خبرنگار دیوان اقتصاد _ امیرعلی امینیان _سال جدید با تاکید مقام معظم رهبری بر تولید و اشتغال حال و هوایی اقتصادی پیدا کرده است و مانند سال گذشته همه حرفهای مسوولان اقتصادی است.
سال گذشته بخش صنعت،معدن و تجارت کشور سال پر فراز و نشیبی را سپری کرد.از اجرای طرح رونق تولید تا راه انذازی بیش از ۵هزار طرح صنعتی در کشور را می توان از جمله تلاش هایی دانست که دولت و مسوولان صنعت و معدن کشور برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور انجام دادند.با نامگذاری سال جدید به عنوان سال تولید و اشتغال قرار است این تلاشها تداوم یابد اما آیا این تلاش ها برای اقتصاد ایران کارساز خواهد بود یا خیر؟
کارشناسان بر این باورند که امسال باید موانع تولید به صورت جدی برداشته شود تا اشتغال پایدار به وجود آید.
ابوالفضل روغنی گلپایگانی،رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در همین رابطه به خبرنگار دیوان اقتصاد گفت:امسال سال بسیار مهمی برای کشور است.اگر قرار است شاهد توسعه و رونق در کشور باشیم و به رشد واقعی ۸ درصد برسیم باید موتپر تولید در کشور جدی تر به حرکت درآید.
روغنی افزود:موانع تولید از مدت ها قبل شناسایی شده و باید امسال به صورت جدی این موانع را برطرف کنیم.مشکلات بانکی،تامین اجتماعی،قوانین مالیاتی،مشکلات موجود در زمینه تامین زنجیره تولید باید از مسیر تولید برداشته شود تا اشتغال واقعی رقم بخورد.
وی با اشاره به اینکه هنوز بسیاری از مشکلات در مسیر تولید و اشتغال باقی مانده است یادآور شد:بعد از جریان هدفمند شدن یارانه ها مشکلات زیادی برای بخش صنعت به وجود آمد که هنوز هم راهکار مناسبی برای حل این مشکلات پیدا نشده است.
این فعال بخش صنعت تصریح کرد:اشتغال مولد و پایدار نیازمند توجه به بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط است و باید با پرداخت تسهیلات به این بنگاه ها و کمک به صادرات محصولات تولیدی آنها زمینه ایجاد شغل برای جوانان فراهم شود.
روغنی تنش های سیاسی داخلی و خارجی را عامل ضربه به اقتصاد دانست و تاکید کرد:اقتصاد و سرمایه گذاری در جستجوی امنیت است و ناامنی های منطقه ای و حتی دعواهای داخلی سیاسی آثار جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور می گذارد و در این راستا مسوولان کشور باید آرامش را در فضای سیاسی کشور حاکم کنند تا فعالان اقتصادی بتوانند به بهترین شکل کار کنند.
این فعال بخش خصوصی اظهار کرد:مشکل اصلی کشور که از سال گذشته باقی مانده است موضوع رکود است که باید با تمام توان راه برون رفت از این رکود را یافت.
به گفته روغنی ایران برای تولید و اشتغال نیازمند بستر سازی برای افزایش سرمایه گذاری است و برای آنکه ظرفیت سرمایه گذاری کشور که حدود یک هزار میلیارد دلار است محقق شود باید همه زیرساخت های لازم فراهم شود.
وی گسترش صنایع بزرگ،توجه به شهرک های صنعتی،تکمیل زنجیره های ارزش افزوده و حمایت از صنایع پایین دستی را از جمله راهکارهای اشتغالزایی بیشتر برای کشور دانست و افزود:به نظر می رسد به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در شش ماهه اول امسال کشور در خلا ناشی از احتمال تغییرات مدیریتی فرو رود و پیشرفت چندانی در زمینه تولید و اشتغال صورت نگیرد اما بدون شک باید با برنامه ریزی دقیق زمینه کار بیشتر برای تحقق شعار امسال فراهم شود.
**سال پایان دخالت دولت در صنعت
هرچند دولتی ها برای صنعت و معدن کشور برنامه های ویژه ای در سال جدید چیده اند اما برخی از فعالان بخش خصوصی معتقدند اگر دولت در بخش خصوصی دخالت نکرده و از صنعت فاصله بگیرد بخش خصوصی می تواند مشکلات را حل کرده و اشتغالزایی مطلوبی در کشور رقم زند.
داریوش مهاجر،دبیر کل کنفدراسیون صنعت ایران در همین رابطه به دیوان اقتصاد گفت:بسیاری از فعالان بخش خصوصی اساسا معتقدند که دولت باید از دخالت در امور صنعتی پرهیز کرده و با رفع موانع تولید اجازه دهد بسیاری از اقدامات توسط بخش خصوصی صورت گیرد.همچنین بانک ها باید از تولید صنعتی حمایت کنند تا اشتغالزایی مطلوب در کشور انجام شود.
مهاجر با اشاره به اینکه نکته اصولی در اشتغال توجه به بنگاه های کوچک و متوسط است تصریح کرد:هرچند کارخانه های بزرگ نقش مهمی در افزایش تولید ناخالص ملی(GDP) دارند اما اشتغالزایی بیشتر بر اساس گسترش فعالیت کارگاه های کوچک و متوسط شکل گرفته و بیش از 60 درصد اشتغال کشور به این بنگاه ها تعلق دارد.
وی با بیان اینکه در تمام دنیا توسعه کارخانجات مدرن و ورود تکنولوژی ها به صنعت سبب شده ربات ها و ماشین های اتوماتیک جایگزین نیروی انسانی شده و اشتغال کاهش یابد یادآور شد:کاهش اشتغال در اثر اتوماسیون صنعتی یک مشکل جهانی است اما بنگاه های کوچک هنوز هم خاستگاه اصلی اشتغال در کشورهای جهان هستند و ایران نیز با وجود این مجموعه ها می تواند برای بسیاری از جویندگان کار شغل ایجاد کند.
این مدیر تشکل خصوصی ادامه داد:بانک ها نقش موثری در حمایت از کارگاه های کوچک و متوسط دارند و باید با افزایش تاثیر خود در این امر مهم و افزایش پرداخت تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط زمینه افزایش ایجاد شغل را فراهم کنند.
وی درباره اجرای طرح رونق تولید در سال گذشته نیز تاکید کرد: تا آنجایی که می دانم بانک ها همکاری چندانی با این طرح نکردند و بخش خصوصی از عملکرد بانک ها در حمایت از تولید صنعتی راضی نیست.چنانچه این طرح با حمایت بانک ها در سال جاری  همراه باشد می تواند زمینه ساز شغل های زیادی برای جوانان کشور باشد.
دبیرکل کنفدراسیون صنعت ایران ایجاد کسب و کارهای جدید و کارآفرینی را گامی مهم برای اشتغالزایی عنوان کرد و گفت:مشکل اصلی کشور کارآفرینی است چرا که در حال حاضر ایده و طرح وجود دارد اما زمینه های لازم برای ایجاد کسب و کارهای جدید چندان فراهم نیست و مسوولان اجرایی باید برای این مساله برنامه ریزی جدی داشته باشند.
مهاجر یادآور شد:در سال گذشته بر اساس آمار 700 هزار شغل ایجاد شد .آمارها نشان می دهد رشد اقتصادی خوبی هم  داشته ایم اما چون این رشد بیشتر در بخش نفت و فولاد بود چندان در حوزه اشتغال اثرگذار نبوده و برای اینکه جلوی گسترش بیکاری گرفته شود باید 1200 شغل می شد.برای اینکه بتوانیم به این مهم در سال جاری دست یابیم باید بنگاه های کوچک و متوسط را توسعه دهیم و کارخانه های کوچک و متوسط جدیدی نیز ایجاد کنیم.
وی اظهار امیدواری کرد سال 96 سال توسعه تولید صنعتی و رونق کسب و کار برای همه فعالان اقتصادی باشد و با ایجاد شغل برای جوانان زمینه توسعه و آبادانی ایران مبتنی بر سیاست های اقتصاد مقاومتی فراهم شود.
به هر حال با وجود همه اظهار نظرها بر کسی پوشیده نیست که دولت برنامه های زیادی برای صنعت و معدن کشور در سال جدید دارد و باید صبور بود و دید آیا این برنامه ها نتیجه ای در بر خواهد داشت؟




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.