سوآپ سالانه ۲ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان به آذربایجان از خاک ایران

سوآپ سالانه ۲ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان به آذربایجان از خاک ایران

دوشنبه, نوامبر 29, 2021 - 09:21 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

وزیر نفت گفت: براساس قرارداد با ترکمنستان سالانه یک و نیم تا دو میلیارد مترمکعب گاز از این کشور دریافت و از طریق بندر آستارا به جمهوری آذربایجان سوآپ می‌کنیم.

به گزارش دیوان اقتصاد، جواد اوجی در ارتباط تلفنی با خبر 21 شبکه یک سیما، گفت: حدود یک ماه است با طرف ترکمنستان و آذربایجان مذاکراتی برای تجارت گاز داشته ایم که در سفر رئیس جمهور به ترکمنستان این قرارداد امضاء شد در حالی که از سال 95 واردات گاز از ترکمنستان به ایران قطع شده بود.

وی با بیان اینکه سهم ایران از تجارت گاز در منطقه کمتر از دو درصد است افزود: با این قرارداد ضریب بهره مندی استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، گلستان و سمنان از گاز در فصول سرد سال افزایش می‌یابد.

وزیر نفت همچنین در حاشیه پانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با اشاره به امضای قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان درباره این قرارداد گفت: طبق این قرارداد سه‌جانبه، ایران سالانه نزدیک به 1.5 تا 2 میلیارد متر مکعب گاز را از ترکمنستان در منطقه سرخس دریافت می‌کند و از منطقه آستارا به آذربایجان تحویل می‌دهد.

اوجی گفت: طی این قرارداد مناسبات انرژی خیلی خوبی با دو کشور ترکمنستان و آذربایجان برقرار شده است و گام مهمی رو به جلو برداشته شد.

وزیر نفت گفت: درباره تسویه بدهی گازی ایران به ترکمنستان، وزارت نفت راهکارهای خوبی را پیشنهاد داده است و پرداخت بدهی آغاز شده و به زودی اولین قسط پرداخت بابت بدهی گاز انجام خواهد شد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.