مبلغ عوارض خروج از کشور و نحوه پرداخت آن

مبلغ عوارض خروج از کشور و نحوه پرداخت آن

قانون عوارض خروج از کشور طبق ماده ۴۵ قانون مالیات ارزش افزوده مشخص شده است و فرد قبل از خروج از کشور باید مبلغی را پرداخت کند که در این مقاله به بررسی جزئیات آن می‌پردازیم.
 

به گزارش دیوان اقتصاد، عوارض خروج از کشور مبلغی است که مسافران برای هر بار خروج از کشور باید پرداخت کنند. این هزینه با قوانین مربوط به عوارض خروج كشور تعیین می‌شود و به‌منظور تأمین منابع مالی برای دولت و توسعه زیرساخت‌های مرزی از مسافرها دریافت می‌شود. در پاسخ به سوال «عوارض خروج از کشور چیست و چقدر است؟» باید گفت این عوارض به نوع سفر و دفعات خروج از کشور بستگی دارد و متغیر خواهد بود. اگر شما نیز در مورد نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور و مبلغ آن کنجکاو هستید، در این مقاله به بررسی عوارض خروج از کشور، نحوه پرداخت و مبلغ آن براساس تعداد سفرها می‌پردازیم.

عوارض خروج از کشور؛ مبلغی که برای خروج از کشور پرداخت می‌شود

قانون عوارض خروج از کشور تعیین می‌کند که مسافران برای هر بار خروج از ایران باید مبلغی را به‌عنوان عوارض پرداخت کنند. مبلغ این عوارض بسته به نوع سفر تفریحی، زیارتی یا کاری و تعداد دفعات خروج متفاوت است. برای مثال، عوارض برای سفرهای تفریحی در مقایسه با سفرهای زیارتی بیشتر خواهد بود. همچنین، میزان عوارض برای سفر اول و سفرهای دوم و سوم نیز متفاوت است. توجه داشته باشید که پرداخت عوارض خروج از کشور مانند خرید بیمه مسافرتی امری ضروری است. اگر این عوارض پرداخت نشود،‌ فرد حق خروج از کشور را نخواهد داشت.

عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ چقدر است؟ براساس ماده (۴۵) قانون مالیات بر ارزش افزوده

براساس ماده (۴۵) قانون مالیات بر ارزش افزوده ایران، میزان عوارض خروج از کشور برای هر نفر و هر بار خروج متفاوت است؛ به‌نوعی این مبلغ نسبت به نوع سفر و تعداد دفعات خروج تغییر می‌کند که در جدول زیر به بررسی این مبالغ در سال ۱۴۰۳ پرداخته‌ایم.

https://asmari-insurance.com/fees-for-leaving-the-country/

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور نیز به‌صورت آنلاین از طریق سامانه‌های بانکی و اپلیکیشن‌های مرتبط انجام می‌شود. همچنین، امکان واریز عوارض خروج از کشور از طریق دستگاه‌های خودپرداز در فرودگاه‌ها وجود دارد. این امکان در نظر گرفته شده تا افراد در لحظه و قبل از سوار شدن به هواپیما، عوارض خروج از کشور را بپردازند. توجه داشته باشید که عوارض خروج از کشور برای کلیه افرادی که ارز مسافرتی دریافت کرده باشند یا خیر، محاسبه می‌شود و برای خروج از کشور پرداخت این عوارض ضروری است.

نحوه محاسبه عوارض خروج از کشور کودکان

عوارض خروج از کشور برای کودکان مانند بزرگسالان محاسبه می‌شود و تفاوتی در میزان عوارض براساس سن وجود ندارد. نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور برای کودکان نیز مشابه بزرگسالان است و والدین باید پیش از سفر، عوارض خروج از کشور را برای فرزند خود پرداخت کنند. برای جلوگیری از هرگونه مشکل در مرز، ضروری است که واریز عوارض خروج از کشور پیش از زمان سفر، انجام شده باشد.

با در نظر داشتن این نکته و انجام سایر الزامات سفر مانند بیمه مسافرتی و بیمه باربری، سفر مطمئن‌تری را تجربه خواهید کرد. اگر در مورد بیمه باربری و مزایای مهم آن اطلاعات کافی را ندارید، توصیه می‌کنیم نگاهی به مطلب «بیمه باربری چیست؟» داشته باشید؛ در این مقاله کلیه نکات در مورد بیمه باربری بررسی شده است.

بررسی مراحل و قوانین در نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

برای پرداخت عوارض خروج از کشور، مسافران باید به سامانه sadadpsp.ir مراجعه کنند. این سامانه مشخصا طراحی شده تا افرادی که قصد خروج از کشور را دارند، اطلاعات خود را وارد کرده و مبلغ عوارض را به‌صورت آنلاین پرداخت کنند. نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور به شرح زیر است:

  • ورود به سامانه‌های sadadpsp.ir: با جستجو کردن عبارت «پرداخت عوارض خروج از کشور» یا آدرس «sadadpsp.ir»
  • ثبت اطلاعات شخصی: اطلاعات خود از جمله نام، نام خانوادگی و شماره پاسپورت را وارد کنید.
  • انتخاب نوع سفر: نوع سفر خود (تفریحی، زیارتی، کاری) را انتخاب کنید تا مبلغ دقیق عوارض محاسبه شود.
  • پرداخت مبلغ: مبلغ عوارض را به‌صورت آنلاین از طریق درگاه‌های بانکی پرداخت کنید.
  • دریافت رسید: پس از پرداخت، رسید الکترونیکی را ذخیره یا چاپ کنید.

حتما پیش از سفر، از ثبت و صحت پرداخت عوارض اطمینان حاصل کنید تا مشکلی هنگام خروج از کشور پیش نیاید. همچنین مهم است در زمان خروج از کشور، مدارک لازم را همراه داشته باشید. اگر اطلاعات دقیقی در مورد این مدارک و فرمت آن‌ها ندارید، با مطالعه مقاله «مدارک لازم برای خروج از کشور» اطلاعت کاملی دریافت خواهید کرد.

عوارض بلیط چه تفاوتی با عوارض خروج کشور دارد؟

عوارض خروج از کشور و عوارض بلیط دو نوع هزینه متفاوت هستند. عوارض خروج از کشور مبلغی است که مسافران برای هر بار خروج از کشور باید پرداخت کنند و این هزینه به‌منظور توسعه زیرساخت‌ها دریافت می‌شود. در مقابل، عوارض بلیط هزینه‌ای است که به بلیط هواپیما اضافه می‌شود و به شرکت‌های هواپیمایی تعلق دارد؛ بنابراین، عوارض خروج از کشور مربوط به سیاست‌های دولتی است، درحالی‌که عوارض بلیت به صنعت حمل‌و‌نقل هوایی مربوط می‌شود.

توجه داشته باشید که عوارض بلیط مبلغ جداگانه‌ای نیست و روی بلیط هواپیمای شما محاسبه می‌شود. با پرداخت این هزینه‌ها و استفاده از خدمات بیمه مسافرتی، شما می‌توانید به‌راحتی از کشور خارج شوید. فرقی نمی‌کند بیمه حوادث گروهی تورهای مسافرتی داشته باشید یا بیمه مسافرتی تک نفره، در هر صورت مهم است برای حفاظت از جان و مال خود در سفر از خدمات بیمه برخوردار باشید.

واریز عوارض خروج از کشور؛ برای سفرهای خارجی و مهاجرت ضروری است

واریز عوارض خروج از کشور یک مرحله ضروری برای سفرهای خارجی و مهاجرت است. این عوارض که به‌منظور تامین هزینه‌های دولتی و بهبود زیرساخت‌های مرزی دریافت می‌شود، باید پیش از خروج از کشور پرداخت شود. برای انجام این پرداخت، مسافران می‌توانند از طریق سامانه‌های آنلاین، اپلیکیشن‌های موبایل، یا دستگاه‌های خودپرداز در فرودگاه‌ها اقدام کنند. رعایت این قوانین و پرداخت به‌موقع، بخش مهمی از برنامه‌ریزی سفر و مهاجرت است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.