تبلیغات موثر می‌تواند فضای فروش بیمه را تغییر دهد

مدیرعامل بیمه رازی:

تبلیغات موثر می‌تواند فضای فروش بیمه را تغییر دهد

فرا رسیدن روز بیمه در هر سال، فرصتی است برای واکاوی نقاط قوت و ضعف صنعت بیمه کشور. نقاط قوت و ضعفی که می‌تواند با عوامل متعددی مانند تبلیغات موثر، بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی، بهبود پیدا کند.

به گزارش دیوان اقتصاد، فرا رسیدن روز بیمه در هر سال، فرصتی است برای واکاوی نقاط قوت و ضعف صنعت بیمه کشور. نقاط قوت و ضعفی که می‌تواند با عوامل متعددی مانند تبلیغات موثر، بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی، بهبود پیدا کند. به همین مناسبت باشگاه بیمه‌گران، گفتگویی با علیرضا حجتی مدیرعامل بیمه رازی داشت با نظرات او را درباره نقش رسانه‌ها، تبلیغات و شبکه‌های اجتماعی برای بهبود عملکرد صنعت بیمه کشور جویا شود.

نقش نهاد ناظر در افزایش اعتماد به صنعت بیمه و رضایتمندی مردم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
از زمانی که بیمه مرکزی تاسیس شد و شرکت‌های صنعت بیمه زیر نظر این نهاد فعالیت خود را آغاز کردند، بسیاری از مردم به دلیل وجود این نهاد بالادستی و نقش نظارتی آن، به شرکت‌های بیمه گر اعتماد می‌کنند. در واقع بخشی از برند و اعتبار شرکت‌ها به نهاد حاکمیتی و نهاد نظارتی، یعنی بیمه مرکزی وابسته است‌‌.

با وجود نهاد ناظر، بیمه‌گذار احساس می‌کند در صورت ایجاد اختلاف، نهاد دیگری می‌تواند این موضوع را پیگیری و حل و فصل کند‌ و در اختلاف‌های بین بیمه‌گذاران و بیمه‌گر، نهاد ناظر می‌تواند مشکل را رفع کند و حتی خسارت‌های کوچک و بحث رضایتمندی را پیگیری کند. بنابراین نقش نهاد ناظر موثر باشد‌. همانطور که مردم برای خرید بیمه‌نامه به بیمه مرکزی اعتماد می‌کنند، در ادامه مسیر هم اطلاع‌رسانی بیمه مرکزی می‌تواند در فرایند اعتبارسنجی شرکت‌ها کمک کند.

یکی از اقدامات مهم بیمه مرکزی در سال‌های اخیر، اختصاص کد یکتا برای بیمه‌نامه‌ها بود. پیش از این، بیمه نامه‌هایی فروخته می‌شد که گاهی جعلی بود یا مشکل داشت، اما اکنون با اقدام بیمه مرکزی و اختصاص کد یکتا، استعلام و اعتبارسنجی بیمه‌نامه‌ها برای بیمه‌گذاران ممکن شده است.

تاثیر تبلیغات و بازاریابی بر اعتماد به صنعت بیمه چگونه بوده است؟
فرهنگ بیمه، آنطور که باید هنوز بین مردم جا نیفتاده است، زمانی که از بیمه‌های بازرگانی صحبت می‌کنیم، بیمه خودرو یا درمان به ذهن مردم می‌رسد و بیمه‌های دیگر جایی در ذهن مردم ندارد و اطلاعات چندانی درباره آن ندارند. در حوزه‌های دیگر و صنایع دیگر ما شاهد هستیم یک شرکت نه چندان معروف و معتبر، با تبلیغات صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی در بازه زمانی کوتاهی، برند خود را مطرح می‌کند، اما متاسفانه در صنعت بیمه چنین نمونه‌ای وجود ندارد و هر شرکتی به شیوه خود تبلیغ می‌کند. ما باید بتوانیم از این فرصت طلایی درست استفاده کنیم و صنعت بیمه را به مردم معرفی کنیم، چراکه تبلیغات می‌تواند فضا را برای فروش تغییر دهد‌.

نقش شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها در توسعه فرهنگ بیمه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در حال حاضر فضای مجازی می‌تواند در اطلاع رسانی به مخاطب اثرگذار باشد. تحول دیجیتال به سمتی رفته است که تمام اطلاعات به نحوه دیگر در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد، در گذشته افراد برای دریافت اطلاعات روزنامه می‌خریدند، اما الان اطلاعات از فضای مجازی به سرعت و در لحظه دریافت می‌شود، این موضوع در مورد اخبار هم صدق می‌کند. امروز کسی در ساعت معین اخبار گوش نمی‌دهد، چون در لحظه می‌تواند اخبار را دریافت کند. نقش شبکه‌های اجتماعی می‌تواند جایگزین رسانه‌های رسمی مانند روزنامه و تلویزیون شود. با تکیه بر این ابزار، می‌توان در تمام ساعات، اطلاع‌رسانی دقیق داشت و کارهای بزرگی انجام داد.

آیا آموزش و آگاهی‌بخشی در افزایش اعتماد به صنعت بیمه موثر بوده است؟
در کشورهای توسعه یافته از همان زمانی که فرد می‌خواهد وارد یک شرکت شود، به او اعلام می‌شود که باید دوره چارتر بگذراند، بعد از آن هر شرکتی به تناسب خود یک آزمون ورودی دارد، به عبارت دیگر پیش از اینکه فردی وارد شرکت شود، باید از این مراحل عبور کند، پس از اینکه فرد وارد شرکت می‌شود، از او می‌پرسند که در چه واحدی میخواهد به فعالیت بپردازد.

در کشور ما چنین مراحلی طی نمی‌شود، اما واقعیت این است که فرد باید علم، سواد و توانایی استفاده‌ از تکنولوژی را داشته باشد تا پس از استخدام بتواند با شرکت همراهی کند و باری از مشکلات را بردارد. بنابراین آموزش می‌تواند بسیار موثری باشد، اگر کارمندان شرکت، نماینده‌ها و شبکه فروش آموزش کافی دیده باشند، دیگر در مرحله صدور و خسارت مشکلی نخواهد بود و آموزش می‌تواند صنعت بیمه را تقویت کند. اکنون درصد بالایی از اقداماتی که انجام میشود، براساس تجربیات شخصی است.

نقش رسانه های تخصصی را درهمین راستا چگونه ارزیابی می کنید؟
رسانه هایی که در صنعت بیمه هستند می‌توانند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای داشته باشند. در حال حاضر رسانه‌های صنعت بیمه سه کار انجام می‌دهند، اول اینکه در مورد وضعیت و فعالیت شرکت‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنند، اما نکته‌ای در این میان وجود دارد، رسانه زمانی که در مورد شرکت‌های مختلف اطلاع رسانی می‌کند باید تحلیل رقابتی بین شرکت‌ها را فراهم کند و به طور نمونه بگوید که کدام شرکت‌ها در حوزه بیمه‌های زندگی خوب فعالیت کردند یا حتی شرکت‌های برتر در رشته‌های مختلف، سودآوری و… اعلام کند. در واقع رسانه‌ها می‌توانند این رقابت را ایجاد کند، البته منظور رقابت سالمی است که شرکت‌ها تنها به دنبال پرتفوی نباشند. بنابراین دومین اقدام می‌تواند مربوط به حوزه رقابت بین شرکت‌ها از سوی رسانه‌ها باشد.

گام سوم هم مربوط به اطلاع‌رسانی با رسانه‌های سایر صنایع است، به عنوان مثال، ۱۰ شرکت اول در حوزه انرژی، باربری و … را اعلام کنند که تمام شرکت‌هایی که می‌خواهند در بخش انرژی فعالیت کنند، به سراغ این ۱۰ شرکت بروند و در این شرایط شرکت‌هایی که قصد دلالی دارند دیگر وجود نخواهند داشت، چون قبلا ۱۰ شرکت برتر معرفی شده‌اند. البته مورد سوم، رسالت رسانه را سنگین‌تر از قبل می‌کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.