پس از یک هفته بازدید از شعب شرکتهای بیمه و برخی از نمایندگان و کارگزاران بیمه و ارزیابان خسارت فعال در منطقه غرب و جنوب غرب کشور و دیدار و گفتوگو با فعالان صنعت بیمه و برخی از بیمهشدگان؛ سفر منطقهای رئیس کل بیمه مرکزی در ایستگاه اراک به پایان رسید.
سفر منطقهای رئیس كل بیمه مركزی در ایستگاه اراک به پایان رسید
سفر منطقهای رئیس كل بیمه مركزی در ایستگاه اراک به پایان رسید

به گزارش دیوان اقتصاد، رئیس نهاد ناظر صنعت بیمه و همراهان وی پس دهها بازدید فشرده از دفاتر امور شعب، نمایندگان، کارگزاران و ارزیابان خسارت در شهر اراک به دور نخست سفرهای منطقهای خود پایان داد.
پرویز خوشکلام خسروشاهی ضمن تشریح اهداف خود از این سفر، خاطرنشان کرد: دیدار و گفتوگو با تلاشگران کف بازار بیمه و بخشهای از مردم، تصویری شفاف و بینقاب از لایههای مختلف و پیچیده صنعت بیمه را در برابر چشم سیاستگذاران قرار میدهد.
*زیر پوست صنعت بیمه چه خبر است؟
یکی از دفاتر نمایندگی بیمه پارسیان در اراک نخستین محل ملاقات رئیس کل بیمه مرکزی با اهالی شبکه فروش در این شهر بود که مدیر آن ضمن ابراز علاقه به توسعه بیمههای زندگی، نسبت به کمرغبتی مردم برای تهیه بیمهنامههای عمر و سرمایهگذاری ابراز نگرانی کرد.
در ادامه بازدیدها رئیس شعبه ملت، دو عامل تسهیل روند پرداخت خسارات و پشتیبانی از نمایندگیها را انگیزه اصلی راهاندازی شعبه ملت اراک عنوان کرد و افزود: رویکرد اصلی ما در استان مرکزی تمرکز بر خردهفروشی است و برای افزایش سهم خود از بازار تلاش میکنیم.
وی با اظهار این مطلب که ۳۰ کد نمایندگی بیمه ملت در سطح استان مرکزی فعالیت میکنند، گفت: برای دستیابی به سهم بیشتری از بازار دو برنامه آموزش مداوم نمایندگان و تربیت بازاریابان خبره در دستور کار ما قرار دارد.
رئیس شعبه شرکت بیمه ملت در اراک با تشریح میزان پرتفوی و نسبت خسارت، اظهار داشت: با وجود نرخ فنی متناسب با ریسک از سوی بیمهگران گاهی بدعهدی بیمهگذاران و تأخیر در پرداخت حق بیمه و نظایر آن به اعتبار شرکتها لطمه وارد میکند.
بر اساس این گزارش، رییس شعبه شرکت کوثر نیز با تأکید بر این نکته که شعبه اراک با هیچ یک از کارگزاریهای برخط همکاری ندارد، اظهار کرد: برخی نارضایتیها از سوی بیمهگذاران به خصوص در رشته بیمه بدنه وجود دارد اما خوشحسابی متقاضیان دریافت پوششهای بیمهای، میتواند شرایط بهتری را برای این صنعت رقم بزند.
رئیس کل بیمه مرکزی پس از این ملاقات در شعبه بیمه معلم اراک حضور یافت و با مدیر و کارکنان آن به گفتوگو نشست.
مدیر شعبه شرکت معلم با ابراز خرسندی از حضور سرزده مقام عالی صنعت بیمه، مأموریت تیم همراه خود را کسب رضایت حداکثری مشتریان عنوان کرد و افزود: اگر به مقررات و آییننامههای مصوب در شورای عالی بیمه به درستی عمل شود شاهد هیچ رقابت ناسالمی در بازار بیمه نخواهیم بود.
وی افزود: متأسفانه برخی نرخشکنیها به خصوص در رشته بیمه درمان، آرامش بازار را به خطر میاندازد و امنیت روانی و معیشتی نمایندگان شبکه فروش را به هم میریزد.
وی در پایان ارتباط شعب شرکتهای بیمه را با دستگاههای دولتی و بخش خصوصی، رضایتبخش توصیف کرد.
بر اساس این گزارش به رغم ابراز نارضایتی بسیاری از فعالان شبکه فروش و دستاندکاران برخی از شعب در خصوص رفتار و عملکرد کارگزاران برخط، یکی از نمایندگان شرکت بیمه سامان در بازدید رئیس کل بیمه مرکزی از دفتر وی نظر متفاوتی در این خصوص داشت و حضور استارتآپها را عامل تقویت انگیزه شبکه فروش دانست و تصریح کرد: صدور بیمهنامههای غیر شخص ثالث بدون ارائه مشاوره و مذاکره حرفهای ممکن نیست از این رو ما بایستی بر این نوع از بیمهها که عرضه آن برای استارتآپها دشوار است متمرکز شویم.
وی با این تعبیر که همه نمایندگان شبکه فروش روی موجهای رودخانه شناورند، اظهار داشت: اگر بین امواج شبکه فروش، هماهنگی کافی وجود داشته باشد همه از این بازار گسترده منتفع خواهند شد.
وی در پایان با تأکید بر این نکته که دانش بیمهای در جامعه ما چندان عمیق نیست، افزود: مأموریت مشاوران بیمه این است که محصولات متناسب با نیاز متقاضیان دریافت پوشش بیمهای را پیشنهاد و ارائه کنند.
یکی از کارگزاریهای بیمه فعال در شهر اراک، میزبان بعدی رئیس کل بیمه مرکزی و همراهان ایشان بود که در این ملاقات مباحث مهمی مطرح شد.
مدیر این مجموعه با ابراز نارضایتی از برخی کاغذبازیها و سیستمهای فناورانه ناکارآمد، شیوع بیاعتمادی به صنعت بیمه را خطرناک توصیف کرد و افزود: امنیت شغلی شبکه فروش به کمترین سطح ممکن رسیده و از نهاد ناظر توقع میرود که با بهرهگیری از اهرمهای نظارتی و در چارچوب مقررات با تخلفات کارگزاریهای برخط برخورد کند.
*سکاندار صنعت بیمه: در برابر مقرراتشکنی میایستیم
شرکتهای ناتراز بیمه به هر قیمتی سراغ جذب پرتفوی جدید میروند اما اگر از توانگری کافی برخوردار شوند اجازه رسوب حق بیمه نخواهند داد و بسوی رفتارهای فراقانونی سوق پیدا نخواهند کرد. از این رو تأکید ما ارتقای توانگری از یکسو و کنترل جدی پرداخت خسارت از سوی دیگر است.
پرویز خوشکلام خسروشاهی با اذعان بر این حقیقت که دیدار و گفتوگوی رودررو با نمایندگان و کارگزاران شبکه فروش در استانها برای نهاد ناظر یک فرصت ارزشمند است، خاطرنشان کرد: رفع تضاد منافع بین شبکه فروش بیمه و کارگزاریهای برخط از پیچیدگیهای خاصی برخوردار است و هر گونه تصمیم احساسی، مخاطرات بسیاری را به دنبال خواهد داشت. سادهسازی این موضوع و تقلیل آن به برخوردهای نظارتی صرف که بهظاهر راهحل مؤثری به نظر میرسد مشکل را از حالتی به حالت دیگر تبدیل و آنرا پیچیدهتر خواهد ساخت.
رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه تصریح کرد: با وجود اینکه اشتغالآفرینی از وظایف نهاد ناظر صنعت بیمه نیست، برای حفظ تأمین امنیت شغلی فعاالان صنعت بیمه تلاش میکنیم و آینده شغلی دهها هزار نماینده شبکه فروش برای ما مهم است.
رئیس شورای عالی بیمه تمامی ذینفعان بازار بیمه را به تفاهم و تعامل دعوت کرد و بار دیگر اعلام کرد که راهبردهای مورد توافق سندیکای بیمهگران و شبکه فروش و کارگزاریهای برخط قطعاً مورد تأیید نهاد ناظر نیز خواهد بود و خواستار تسریع در ارائه بسته مورد نظر از سوی سندیکا شد.
گفتنی است رئیس کل و سه تن از مدیران کل بیمه مرکزی به همراه هیأت رئیسه سندیکای بیمهگران استان مرکزی، پس از بازدید از شعب شرکتهای بیمه ملت و معلم و کوثر و تعدادی از کارگزاریها و نمایندگان بیمه از یک شرکت ارزیابی خسارت تخصصی درمان نیز بازدید کردند.
شایان ذکر است با پایان ملاقاتهای رودرروی مقام عالی صنعت بیمه از مراکز بیمهای شهرستان اراک نخستین دور از سفرهای منطقهای به پایان رسید. در این برنامه یک هفتهای از منتخبی از شعب همه شرکتهای بیمه فعال در منطقه غرب و جنوب غرب کشور و همچنین تعدادی از نمایندگان و کارگزاران بیمه بصورت تصادفی بازدید شد.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد