معاون توسعه سازمان و سرمایه های انسانی شرکت بیمه سامان گفت: هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، رایانش ابری، بلاکچین و فناوری بینایی کامپیوتری، مهمترین فرصت هایی هستند که فناوری های نو برای صنعت بیمه ایجاد کرده اند.
دیجیتالیسازی کامل فرآیندهای بیمهای، دست یافتنی است
دیجیتالیسازی کامل فرآیندهای بیمهای، دست یافتنی است

به گزارش دیوان اقتصاد، فرزاد فروغی در پنل «تهدیدها و فرصت ها در استفاده از فناوری های جدید در سازمان» که در اینوتکس ۲۰۲۵ برگزار شد، با بیان این که برای تحلیل دادههای مشتریان در جهت شخصیسازی خدمات بیمه و پیشبینی رفتار مشتریان برای طراحی محصولات بیمهای جدید می توان از هوش مصنوعی به خوبی استفاده کرد، ادامه داد: ارزیابی ریسکهای آینده برای بهبود قیمتگذاری بیمهنامهها و نیز شناسایی تقلب در ادعاهای بیمهای با استفاده از الگوریتمهای پیشرفته از دیگر کاربردهای این فناوری است.
وی همچنین اینترنت اشیا را یکی از کاربردی ترین فناوری ها در صنعت بیمه دانست و با بیان این که استفاده از حسگرها برای ارزیابی ریسکهای مرتبط با اموال و داراییها و ارتباط برقرار کردن آن با فرایندهای سازمان، یکی از این کاربردهاست، اظهار کرد: برای ارائه بیمههای مبتنی بر رفتار، مانند بیمه خودرو بر اساس نحوه رانندگی به خوبی می توان اینترنت اشیا را به کار گرفت.
فروغی در ادامه به کاربرد فناوری بینایی کامپیوتری (Computer Vision) در این صنعت اشاره کرد و گفت: با این ابزار می توان از دادههای غیرساختیافته مانند PDF، تصاویر و اسناد متنی از جمله سوابق و نسخ درمانی و تحلیل تصاویر خسارت در بیمه خودرو بهرهبرداری کرد.
معاون توسعه سازمان و سرمایه های انسانی بیمه سامان همچنین بلاکچین (Blockchain) را به منظور ایجاد قراردادهای هوشمند برای افزایش شفافیت و کاهش تقلب و نیز مدیریت امن دادههای مشتریان و تراکنشهای بیمهای بسیار کارآمد خواند و افزود: رایانش ابری (Cloud Computing) نیز در ذخیرهسازی و مدیریت دادههای بزرگ برای تحلیلهای پیشرفته و نیز تسهیل دسترسی به خدمات بیمهای از طریق پلتفرمهای آنلاین استفاده می شود.
وی در پاسخ به این سوال که در شرکت بیمه سامان، فناوری باعث ایجاد کدام ارزش افزوده شده است، اظهار کرد: شرکت بیمه سامان به عنوان سازمانی پیشرو در به کارگیری فناوری های نوین، رویکرد ارائه محصولات بیمه ای به خانواده را سرلوحه کار خود قرارداده و با ایجاد سامانه های فروش، صدور و یا تمدید آنلاین بیمه نامه و یا ارزیابی صدور اولیه برای رشته هائی همچون موبایل و بدنه و یا ارزیابی خسارت غیر حضوری در حوزه اتومبیل، در جهت بهبود تجربه مشتریان گام برداشته است.
وی همچنین با تاکید بر این که این شرکت، فناوری را فرصتی برای رشد می داند، گفت: نخستین گام ما در در مواجهه با ورود یک فناوری جدید، آموزش و ایجاد آگاهی است، چرا که معتقدیم مقاومت کارکنان در مقابل فناوری، اغلب ناشی از ترس از ناشناختههاست، بنابراین برگزاری جلسات آموزشی و توضیح مزایای فناوریهای جدید میتواند این مقاومت را کاهش دهد.
معاون شرکت بیمه سامان با اشاره به این که مشارکت کارکنان در تصمیمگیریها و فرآیندهای تغییر باعث میشود آنها احساس مالکیت بیشتری نسبت به تغییرات داشته باشند، ادامه داد: ارائه پاداشها و مشوقهای غیر مالی و مالی برای پذیرش فناوریهای جدید میتواند انگیزه کارکنان را افزایش دهد.
فروغی دیجیتالیسازی کامل فرآیندهای بیمهای را دست یافتن خواند و گفت: تهیه نقشه راه فناوری مبتنی بر سند استراتژی سازمان و بر اساس آن انتخاب فناوریهای مناسب بر اساس نیاز سازمان در کنار تعامل مؤثر مدیران فناوری با مدیران کسب و کارهای سازمان از جمله الزاماتی است که همه فعالان این صنعت باید آن را عملیاتی کنند.
اینوتکس ۲۰۲۵، ۸ الی ۱۲ اردیبهشت از ساعت ۱۰ الی ۱۸ با حضور بیش از ۴۵۰ شرکت فناور و نوآور در محل پارک علم و فناوری پردیس برپاست.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد