تحول دیجیتال و افزایش وام‌ بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

تحول دیجیتال و افزایش وام‌ بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

به مناسبت هفته دولت، نشست خبری مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اصحاب رسانه روز یکشنبه 16 شهریور 1404 برگزار شد و غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل  این بانک عملکرد گذشته و برنامه‌های آتی بانک را تشریح کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد، فتحعلی در ابتدای این نشست، با اشاره به نشست خبری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به مناسبت هفته دولت، گفت: مدیرعامل بانک، غلامرضا فتحعلی، در این نشست خبری به بررسی عملکرد بانک و برنامه‌های آتی پرداخت.

 غلامرضا فتحعلی گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با تکیه بر الزامات برنامه هفتم توسعه و تاکید بانک مرکزی، مسیر تخصصی‌سازی خدمات بانک را در دستور کار قرار داده است.

مدیرعامل بانک ادامه داد: این موضوعات در مجمع عمومی بانک طرح و تصویب خواهد شد و اهداف ما شامل توسعه نقش‌آفرینی مالی در قالب قرض‌الحسنه، ارائه خدمات بانکی و مالی از طریق بسترهای دیجیتال و رابط‌های برنامه‌نویسی (API)، ارائه خدمات مشاوره مدیریت و فعال‌سازی ظرفیت‌های ارزی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش سقف وام‌های قرض‌الحسنه اشاره کرد و گفت: برای اشخاص حقیقی، سقف وام تا ۵۰۰ میلیون تومان، برای اصناف و کسب‌وکارهای خرد تا یک میلیارد تومان و برای شرکت‌ها تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

فتحعلی خاطرنشان کرد: این تغییرات از هفته آینده اعمال خواهد شد، اما شرایط اعتبارسنجی و بازپرداخت تغییری نخواهد کرد و حداکثر سررسید وام‌ها ۶۰ ماهه است.

مدیرعامل بانک در ادامه، از برنامه این بانک برای ایجاد سوپرمارکت مالی خبر داد و اظهار داشت: بانک مهر ایران قصد دارد با ایجاد یک “سوپرمارکت مالی “در قالب بانک قرض‌الحسنه، خدمات بانکی و مالی را از طریق بسترهای دیجیتال و API ارائه دهد.” وی افزود: “خدمات مشاوره مدیریت و ارائه خدمات ارزی در سطوح یک و دو نیز در دستور کار قرار دارد و صدور ضمانت‌نامه بانکی که پیش از این انجام نمی‌شد، از این پس در قالب خدمات جدید اجرایی خواهد شد.

فتحعلی همچنین بیان کرد: بانک قادر است منابع ارزی و ریالی را در چارچوب قراردادهای شرعی جذب و مدیریت کند.

وی در تشریح عملکرد مالی و عملیاتی بانک گفت: در یک سال گذشته، شاهد رشد ۳۹ درصدی منابع بانک بودیم.

وی ادامه داد: بیش از ۵ میلیون فقره تسهیلات پرداخت شده و تعداد مشتریان به بیش از ۲۱ میلیون نفر رسیده است.” فتحعلی نرخ مطالبات غیرجاری بانک را نیز زیر ۱ درصد اعلام کرد و افزود: بیش از ۵۳ درصد افتتاح حساب‌ها به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود و تخصیص تسهیلات بر اساس رتبه اعتباری مشتریان با اتکا به فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی صورت می‌گیرد.

 وی همچنین به تعداد کارکنان بانک (حدود ۳۸۰۰ نفر) و پوشش‌دهی گسترده شبکه شعب (۵۴۳ شعبه) در سراسر کشور اشاره کرد.

در خصوص افزایش سرمایه، مدیرعامل بانک گفت: سرمایه فعلی بانک ۱۵ هزار میلیارد تومان است و برنامه افزایش سرمایه به ۲۰ هزار میلیارد تومان، با توجه به تاکید بانک مرکزی، در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین نسبت کفایت سرمایه بانک را ۸.۶۳ درصد عنوان کرد و افزود: این نسبت بالاتر از استانداردهای بانک مرکزی است و انتظار می‌رود با افزایش سرمایه بهبود یابد.

 فتحعلی به مسئولیت‌های اجتماعی بانک اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته، ۷۴ میلیارد تومان به پروژه‌های اجتماعی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: همچنین “اندیشکده قرض‌الحسنه” برای توسعه مبانی نظری و محصول‌سازی مبتنی بر اصول شریعت راه‌اندازی شده و کمیته فقهی بانک برای انطباق محصولات و قراردادها فعال است.

وی به سند جامع راهبردی بانک اشاره کرد و توضیح داد: این سند سه رکن بازاریابی، عملیات و مالی را پوشش می‌دهد و برای سه سال آینده ۹۶ پروژه تعریف شده است.

 فتحعلی تاکید کرد: تمرکز راهبردی بر بانکداری اجتماعی، اصناف و شرکت‌ها است و عرضه محصولات متناسب با هر گروه مشتری در کانال‌های حضوری و دیجیتال پیگیری می‌شود. همچنین، پیگیری جدی بهبود تجربه مشتری و کاهش ازدحام شعب با توسعه خدمات دیجیتال و اعتبارسنجی هوشمند در اولویت قرار دارد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.