مقاومت دربرابر تغییردر روش فروش حجمی اینترنت به ضرر شرکت های بخش ثابت است

معاون وزیرارتباطات،

مقاومت دربرابر تغییردر روش فروش حجمی اینترنت به ضرر شرکت های بخش ثابت است

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران تغییر در روش فعلی فروش حجمی اینترنت در بازار کشور را کاری سخت و سنگین توصیف کرد و گفت:مقاومت در برابر اعمال این تغییر به ضرر خود شرکت های بخش ثابت تمام خواهد شد.

به گزارش دیوان اقتصاد،محمدجوادآذری جهرمی در حاشیه بازدید از پروژه های اپراتوردوم ارتباطی کشور در زیرساخت شبکه ملی اطلاعات در جمع خبرنگاران افزود:شرکت های عرضه کننده اینترنت ثابت با توجه به رشد فزاینده تلفن همراه اگر به تغییر ارایه اینترنت حجمی رضایت ندهند آینده خود را از دست داده و ورشکست می شوند.

معاون وزیرارتباطات با بیان اینکه فروش اینترنت حجمی برای شرکت های ثابت درآمد بیشتری به همراه دارد بنابراین تمایلی به تغییر در این روش ندارند خاطرنشان ساخت:فروش به روش حجمی حقوق مصرف کننده را رعایت نمی کند و از طرف دیگر اجازه رشد به تولید محتوا نمی دهد.

آذری جهرمی به برگزاری جلسه های متعدد با شرکت های عرضه کننده اینترنت ثابت برای متمایل کردن آنها به اعمال تغییر در روش فروش حجمی گفت:فضای کلی کمیسیون تخصصی بر پذیرش پیشنهاد تغییر است اما این پیشنهاد مقداری مشکل جدی دارد و آن هماهنگی بین تعرفه های مخابرات ایران وشرکت های دارنده پروانه ارتباطات ثابت(F.C.P) است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت افزود:شرکت مخابرات اکنون در حال یک تحول جدی است و حرکت خود را از اتکا به مکالمه به سمت داده (دیتا) آغاز کرده است ضمن آنکه درآمد این شرکت هم به سمت داده می رود و به دلیل کم شدن درآمد های ناشی از مکالمه خیلی نگران درآمد های ناشی از داده است.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد:شرکت مخابرات ایران باید این اطمینان خاطر را داشته باشد که بسته جدیدی که برای فروش اینترنت درنظر گرفته شده است باعث ریزش درآمدهای این شرکت نشود زیرا از یک طرف باید حقوق کارمندان خود را تامین کند و از طرف دیگر هزینه های جاری را تامین کند بنابر این گفت و گو در این زمینه خیلی فشرده، سخت و سنگین است.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه پس از مشورت های فراوان در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات به فرمولی رسیدیم که در نهایت دستوری که وزیرداده بود به ارتباطات زیرساخت برای طراحی پیشنهادی، این پیشنهاد با اعمال تغییراتی اندک تقدیم کمیسیون شد ونظر این کمیسیون مثبت است و مقرر شد آخرین ملاحظاتی که وجود دارد شرکت ها نظرهای خود را به تنظیم مقررات بدهند و فکر می کنم کمیسیون تنظیم مقررات یک شنبه صبح تشکیل جلسه خواهد و در این باره تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

آذری جهرمی اظهار نظر برخی که از قول شرکت مخابرات گفته اند به دلیل دریافت اینترنت حجمی از شرکت زیرساخت ناگزیر به فروش آن به چنین روشی هستند را رد کرد و گفت:بعید می دانم مخابرات چنین اظهار نظری کرده باشد زیرا تعرفه های شرکت زیرساخت در مصوبه 237 روشن است و در آن تعرفه فروش به صورت حجمی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید براینکه تغییر این مکانیزم فعلی دربازار ایران کار خیلی ساده ای نیست و با مقاومت شرکت ها مواجه است تا به این سمت حرکت نکنند ادامه داد: پدیده خوبی که در این بین رخ داده این است که اینقدر توسعه تلفن همراه در ایران خوب بوده است که اگر شرکت های ثابت به سمت این مدل نیایند آینده خود از دست می دهند و ورشکست می شوند .

آذری جهرمی برهمراهی با شرکت های عرضه کننده اینترنت ثابت از سوی زیرساخت تا رفع مشکل تاکید کرد و گفت: البته مشکل در سمت کاربرنهایی حل شده است اما اکنون بحث برسر مدل هزینه های بین اپراتوری است که این هم حل می شود .

معاون وزیرارتباطات هدف اصلی در تغییر روش عرضه اینترنت ثابت را رضایت مصرف کننده اعلام و ادامه داد: علاوه برآن محتوای داخلی هم بتواند رشدداشته باشد.

به گفته این مقام مسئول، امروز یکی ازمهمترین سرویس های مستقر در شبکه ملی اطلاعات سرویس های ویدئویی اند که با این مدل تعرفه گذاری توان رشد ندارند .

آذری جهرمی گفت: علاوه برآن در روش فعلی اینترنت حجمی مصرف کننده همواره نگران اتمام بسته خود در زمانی که براین بستر فیلم می بیند است و این نگرانی برای مصرف کننده مطلوب نیست.

معاون وزیرارتباطات ادامه داد:اینکه کاری کنیم تاکاربر نهایی نگران میزان مصرف خود نباشد یک موضوعی است که کمک می کند به رشد محتوا در درون شبکه ملی اطلاعات و رضایت بهتر کاربران و علاوه برآن می تواند به ایجاد اشتغال کمک کند.

آذری جهرمی افزود:سرویس های جدیدی که روزانه به شبکه ملی اطلاعات اضافه می شود زمینه ای مناسب برای ایجاد اشتغال بیشتر در این بخش است بنابراین باید هرچه زودتر روش ارایه اینترنت حجمی تغییر کند که امید است جلسه یک شنبه آینده کمیسیون تنظیم مقررات در این زمینه به نتیجه نهایی دست یابد.

پیشترمحمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تشکیل کمیته ای برای بررسی نحوه فروش اینترنت در بخش ثابت خبر داد و گفت: روش فروش حجمی اینترنت این بخش پس از بررسی های این کمیته تغییر می کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.