توضیح سخنگوی دولت درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

توضیح سخنگوی دولت درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

سه‌شنبه, سپتامبر 5, 2017 - 12:52 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

نشست خبری امروز سخنگوی دولت در ساختمان کوثر در حالی برگزار شد که جمعی از بازنشستگان و شاغلان نیروهای مسلح مقابل ساختمان کوثر تجمع کرده و خواستار ترمیم حقوق و دریافتی خود بودند.

به گزارش ديوان اقتصاد، محمدباقر نوبخت، در ابتدای سخنانش، درباره آخرین مصوبات هیات دولت گزارشی را بیان کرد و گفت: ضمن اینکه بدخواهی های دولت آمریکا سرجای خود است، ولی درباره گشایشهای بانکی پس از برجام ما توانستیم ۵ میلیارد دلار در عرصه میادین نفتی سرمایه‌گذاری داشته باشیم که باعث قرارداد توتال شد.
وي در ادامه گفت: همچنین ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری توسط کره ای ها انجام شد و قراردادهای دیگری در عرصه درمانی و پروژه های آبرسانی صورت گرفت و مصوبات دیروز شورای اقتصاد برای این بود که کارهای اداری و جاری جهت برخورداری از این اعتبارات انجام شود.
نوبخت با اشاره به اینکه برای جذب ۲۰۳ میلیون یورو برای بیمارستان ۷۲۳ تخت خوابی تبریز مجوز صادر شده است، گفت: برای بیمارستان نمازی شیراز مبلغ ۴۰۶ میلیون و ۵۵۰ هزار یورو و برای بیمارستان شهید رجایی تهران هم ۴۱۵ میلیون یورو، «ازیم بانک» کره جنوبی سرمایه تقبل کرده است. مجموع سرمایه گذاری برای این بیمارستانها ۱ میلیارد یورو است.
رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه شکل سرمایه گذاری بیمارستانها، مشارکتی است، گفت: همچنین مصوب شد درآمد این بیمارستانها، به اضافه بخشی از کمک دولت، به بازگشت سرمایه بانک مزبور اختصاص بیابد.
وي با اشاره به مصوبه دیروز شورای اقتصاد گفت: در بهمن سال ۹۵ آقای رئیس جمهور برای چندمین بار به استان خوزستان سفر کردند. در این سفر به سازمان برنامه و بودجه دستور داده شد مشکلات آب، فاضلاب و ریزگردهای این استان رفع شود. در فروردین امسال هیات دولت مصوب کرد ۹۵۰۰ میلیارد تومان برای تامین آب و فاضلاب استان خوزستان صرف شود. ۱۵۰۰ میلیارد تومان هم برای بازسازی شبکه برق اختصاص یافت. قرار شد بخشی از این بودجه از صندوق توسعه ملی و تسهیلات خارجی تامین شود. بانکهای اروپایی اعلام آمادگی کردند و دیروز در هیات دولت تصویب شد ۲۰۰ میلیون و ۱۴۰ هزار یورو برای آبرسانی به دشت ایذه و باغملک تسهیلات خارجی استفاده شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه گفت: دولت تقبل کرد در بودجه سنواتی، بازپرداخت این سرمایه گذاری را پیش بینی کند.
همچنین مجوز دریافت اعتبارات خارجی برای طرحهای آبرسانی به آبادان، خرمشهر و بندر ماهشهر هم صادر شده است که هفته آینده در شورای اقتصاد به تصویب خواهد رسید.
وی همچنین گزارش جدیدی از خرید تضمینی گندم ارائه کرد و گفت: تاکنون در مجموع ۸ میلیون و ۸۳۴ تن گندم به ارزش ۱۱ هزار و ۵۴۶ میلیارد تومان خریداری شد. تا این تاریخ ۷ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده و بیش از ۳۹۰۰ میلیارد تومان هم در دست پرداخت است.
نوبخت همچنین گزارشی از روند ارائه تسهیلات به واحدهای متوسط و کوچک ارائه کرد و گفت: در مجموع از ابتدای طرح تاکنون به ۲۵ هزار و ۵۱۸ واحد تولیدی ۱۷ هزار و ۹۳۳ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که امسال ۷۲۰ واحد تولیدی در سراسر کشور مبلغ ۷۸۵ میلیارد تومان دریافت کرده اند.
وي با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه به روند پرداخت این تسهیلات و میزان اشتغالزایی بودجه ها نظارت دارد، گفت: اگر این اتفاق نیفتد، با رشد منفی اشتغال مواجه خواهیم بود. در سه ماه اول امسال بالغ بر ۹۲۰ هزار نفر جدید وارد بازار کار شدند که برای ۷۱۷ هزار نفر ایجاد اشتغال شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی هم درباره نوسازی تاکسی های فرسوده اعلام کرد و گفت: تاکنون ۵۴ هزار و ۶۱۷ تاکسی نوسازی شده است.
سفر روحانی به سازمان ملل
سخنگوی دولت درباره سفر دکتر روحانی به سازمان ملل گفت: این سفر عموما در هفته های پایانی تابستان صورت می گیرد و معمولا تمهید مقدمات آن در جریان است.
اموال مسئولان اعلام شده است
نوبخت در پاسخ به سئوالی درباره اعلام اموال مسئولان دولتی گفت: این رویه قانونی است که کلیه اموال هیات دولت و خانواده آنها لیست شده و در اختیار قوه قضاییه قرار می گیرد. ما هم در روزهای نخست، لیست تمامی اموال را در اختیار مسئولان قضایی قرار دادیم.
واکنش به اولین گفتگوی رئیس جمهور
خبرنگاری درباره اولین گفتگوی تلویزیونی رئیس جمهور در دوره دوازدهم سئوال کرد که نوبخت گفت: به عنوان شهروند احساس می کنم توقعات مردم از سخنان ایشان رفع شده است. ایشان با خدای خود و مردم عهدهایی بسته و من شهادت می دهم ایشان در هر فاصله ای برای اجرای تعهدات خود به مردم تلاش می کنند و حتی در پاره ای موارد، مسایل عنوان شده را سخت از اعضای هیات دولت مطالبه می کنند.
محدودیت بودجه جاری
سخنگوی دولت درباره وضعیت بودجه کشور گفت: برخی از سرمایه گذاری های خارجی در کشور نشان می دهد جهش خوبی در راستای جذب بودجه در کشور صورت گرفته است ولی بانکهای بزرگ خارجی انتظار دارند وضعیت شبکه بانکی کشور ما هم در داد و ستد بانکی لحاظ شود.
وي در ادامه گفت: تهدیداتی نیز همیشه از سوی کشورهای خارجی به خصوص آمریکا وجود دارد ولی این تهدیدات هرگز اقدامات دولت را قفل نکرده است.
وی در ادامه گفت: قبل از برجام ما حداکثر می توانستیم ۱ میلیون بشکه نفت بفروشیم و پول آن هم قابل وارد کردن به کشور نبود. الان هر قدر بخواهیم نفت می فروشیم و پولش را هم آسان به کشور می آوریم و استفاده می کنیم. صنعتهای خودرو، پتروشیمی، حمل و نقل هوایی و مانند آن هم دچار گشایشهای فراوانی شده اند. ممکن است با این وجود برخی بانکها با ما کار نکنند. ولی این مسایل چندان اهمیتی ندارد.
نوبخت در ادامه گفت: بودجه در ماده ۲۸ قانون برنامه ششم، با ۸ مصداق، محدود شده است. این افزایش بهره وری است. به دستگاه ها اجازه می دهیم از بودجه جاری صرفه جویی کرده و به منابع عمرانی اختصاص دهند ولی کسی حقوق را نمی تواند محدود کند. با این حال می دانیم صرفه جویی باعث می شود دوران انتقاد به سازمان برنامه و بودجه آغاز شود. باید سهم نفت کاهش و سهم مالیات افزایش یابد. اجرای این کارها با سازمان برنامه و بودجه است.
وي با اشاره به اینکه ممکن است از فردا برخی جلوی سازمان برنامه و بودجه تجمع کنند، گفت: باید قبول کرد از یک جایی اصلاح اقتصادی صورت گیرد. این کار در بلند مدت باعث امتیاز مثبت برای کشور می شود.
ممنوعیت واردات خودروهای خارجی
سئوالی درباره واردات خودروهای خارجی عنوان شد. سخنگوی دولت جواب داد: گزارشی از افزایش میزان واردات در ماههای اول امسال داشتیم. در ۲ سال اخیر طراز تجارت خارجی غیرنفتی ما مثبت شده بود. امسال واردات زیاد بود و با هدف ما نمی خواند. تلاش شد محدودیتهایی اجرا شود و در این راستا بخشی از واردات خودروهای خارجی محدود می شود.
تعهدات خارجی دولت افزایش یافت
خبرنگاری درباره افزایش بدهی دولت سئوال کرد. دکتر نوبخت گفت: منظور از بدهی، تعهدات است یا بدهی های سررسید شده؟ اگر منظور تعهدات دولت است که طبیعی است با جذب سرمایه های خارجی اخیر، تعهدات ما افزایش یافته ولی اینکه بدهی های حال شده ما افزایش یافته باشد، چنین نیست. حتی ما بدهی های خود را زودتر از زمان موعد، پرداخت می کنیم تا اعتبار دولت افزایش یابد.
واکنش وضعیت کولبران غرب
سئوالی درباره کشته شدن کولبران در غرب کشور طرح شد. سخنگوی دولت جواب داد: ساماندهی کولبران در هیات دولت تصویب شد و طرح وزارت کشور ما را قانع کرد که این بخش از هموطنان قابل ساماندهی هستند. درباره برخوردهای اخیر در غرب اطلاعات دقیقی ندارم که به چه دلیل اتفاق افتاده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.