سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰میلیارد تومانی در هوشمندسازی حمل‌ونقل جاده‌ای

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰میلیارد تومانی در هوشمندسازی حمل‌ونقل جاده‌ای

یک‌شنبه, نوامبر 5, 2017 - 12:09 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از اصرار عده‌ای بر نرخ‌گذاری‌های دولتی و تکلیفی بر ضرورت آزادسازی نرخ‌ها تأکید کرد و گفت: اگر می‌خواهیم زنجیره لجستیک و حمل‌ونقل تکمیل شود باید هوشمندسازی در دستور کار باشد که در این باره هزار میلیارد تومان در بخش جاده‌ای سرمایه‌گذاری شد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، عباس آخوندی امروز در همایش حمل‌ونقل و لجستیک ایران با بیان اینکه به دنبال ایجاد مزیت‌های رقابتی در حمل‌ونقل و لجستیک هستیم، اظهار داشت: خط مشی در این حوزه افزایش قدرت رقابتی ایران در کنار مزیت‌های نسبی است.

وی ادامه داد: مزیت‌های نسبی اغواگرانه است و افراد را به موقعیت‌‌های خدادادی مغرور می‌کند و اجازه نمی‌دهد به دنبال موقعیت جهانی خود برویم.

آخوندی گفت: باید به مزیت‌های رقابتی توجه کنیم و آن زمان است که همه منطق تصمیم‌گیری ما تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید دنبال زیرساخت‌های نرم‌افزاری در این حوزه باشیم، گفت: این تغییر انگاره ذهنی در حمل‌ونقل ایران در مراحل آغازین است و هنوز در حوزه ترانزیت آمارهای ما فقط در زیربناهاست در حالی که ایجاد زیربناها به تنهایی کافی نیست و باید قوانین دست و پاگیر حذف شوند.

وی تأکید کرد: باید رقابت‌های قیمتی و بازارهای رقابتی در حمل‌ونقل ایجاد کنیم و فضا برای آمدن فناوری نوین در حمل‌ونقل فراهم باشد.

آخوندی با بیان اینکه معاونت حمل‌ونقل در زیرمجموعه وزارت راه با تمرکز بر جنبه‌های نرم‌افزاری و شبکه‌سازی ایجاد شد، گفت: حمل‌ونقل هوشمند را در مدل‌های مختلف حمل‌ونقلی دنبال می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در حوزه هوشمندسازی جاده‌ای ایران فقط از سوی سازمان راهداری رقم هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: در دیگر مدل‌های حمل‌ونقلی هوشمندسازی باید در دستور کار باشد زیرا رقابت فقط با وجود این موضوع است که مصداق می‌یابد.

آخوندی دسترسی آزاد به اطلاعات را از دیگر الزامات عنوان کرد و گفت: در لجستیک جدید که مشخصات آن مبتنی بر اطلاعات لحظه‌ای است، حق دسترسی آزاد شهروندان و فعالان اقتصادی به اطلاعات اصلی‌ترین کار وزارت راه و شهرسازی است.

وی گفت: یک و نیم ماه پیش همه مدیران را مکلف کردم که اطلاعاتی را که طبقه‌بندی ندارند در اختیار شهروندان و فعالان اقتصادی قرار دهند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در اقتصاد مقیاس وقتی باری از قاره‌ای به قاره دیگر از دالان ایران عبور می‌کند نیاز داریم که بنگاه‌هایی داشته باشیم تا بتوانند در مقیاس جهانی کار کنند و این بنگاه‌ها باید خصوصی‌ کامل باشند.

آخوندی با انتقاد از نرخ‌گذاری‌های تکلیفی و دولتی افزود: در کشور ما هنوز رسانه‌ای نظیر صدا و سیما قیمت‌گذاری‌های تکلیفی و دولتی را دنبال می‌کنند در حالی که مگر می‌توان در فضای قیمت‌گذاری دولتی و فضای روانی کنترل قیمت، بازار رقابتی ایجاد کرد؟

وی گفت: همه نرخ‌ها در ایران دست‌کاری شده است و این اصلی‌ترین مشکل ما در ایران است؛ با وجود آنکه در برنامه‌های مختلف توسعه به موضوع آزادسازی نرخ‌ها  اشاره شد اما در این باره اجماع ملی وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نمایندگان افکار عمومی از مقامات دولتی انتظار مداخله و نرخ‌گذاری دولتی دارند که این با خصوصی‌سازی در مغایرت است.

آخوندی افزود: در قیمت‌گذاری تکلیفی و مداخله‌ای بازار مکاره‌ای وجود دارد که عده‌ای سود می‌برند و عده‌ای زیان می‌بینند.

وی گفت: برخی معتقد هستند باید نرخ سوخت در ایران ارزان باشد در حالی که کشور ما دومین کشور دنیا در ارائه سوخت ارزان است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به محضی که نظام قیمت‌گذاری رخ دهد دخالت در بازار توسط دولت پیش آید، بخش خصوصی رشد نخواهد کرد.

آخوندی گفت: بخش خصوصی باید از ما بخواهد که اجازه دهیم رقابت کنند نه اینکه فقط به دنبال کمک مالی باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید فضای رقابتی در حمل‌ونقل ایجاد شود، گفت: در وزارتخانه در کنار توسعه فیزیکی حمل‌ونقل و لجستیک به مفهوم زنجیره تأمین، شبکه‌سازی، تبادل اطلاعات، مهارت‌ها و حمایت از منابع مصرف و عرضه‌کننده را دنبال می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه در بندر چابهار باید زنجیره تأمین را هم دنبال کرد، گفت: امکان لجستیکی بندر امام (ره) امروز 11 هزار هکتار اراضی است ضمن آنکه در بندرعباس هم 2400 هکتار پس‌کرانه تکمیل شد و 2400 هکتار دیگر هم در حال تکمیل است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.