اقتصاد ایران تاوان بی مبالاتی بانک مرکزی را می دهد

اقتصاد ایران تاوان بی مبالاتی بانک مرکزی را می دهد

آقای سیف ؛ حضور نیروی انتظامی در بازار ارز امنیتی نیست ؟!

در حالی که بازی خطرناک دلار با اقتصاد ایران در اواسط هفته گذشته به اوج خود رسید به نحوی که نرخ دلار از خط قرمز 5 هزار تومان عبور کرد و همه ناامید از بانک مرکزی به تبعات فاجعه بار این وضعیت می اندیشیدند ، اما به یکباره نیروهای ویژه پلیس همچون فرشتگان رحمت بر سر بازار دلار فرود آمدند، محاسبات دلالان و سفته بازان بهم ریخت .

 

به گزارش دیوان اقتصاد ، چهارشنبه 25 بهمن اعلام شد لباس شخصی های نیروی انتظامی با حضور در سه محل اصلی نسبت به دستگیری افراد متخلف اقدام کرده است، کافی بود روز جمعه هم سری به این بازارها بزنید ، نیروهای امنیتی پلیس همچنان حضور داشتند و مترصد کوچکترین رفتار خلاف قاعده ، همین امر امروز نرخ دلار را به 4 هزار و 700 تومان رساند و برخی احتمال می دهند نرخ دلار حتی ازاین رقم هم کمتر شود اما مسئله اصلی این است که نابسامانی و بهم ریختی بازار دلار تاثیر منفی و غیر قابل انکار خود را بر بسیاری از شاخص های اقتصادی بر جای گذاشت .

یک روز قبل از بگیر و ببند نیروی انتظامی ، سخنگوی دولت ارزش واقعی دلار را کمتر  4 هزار تومان اعلام کرد و گفت : مردم در خرید ارز هول نزنند!

وی با همان وجه ممیزه «لبخند های تصنعی» افزایش قیمت ارز را حبابی دانست و به قول برخی سایت ها با فرار رو به جلو مردم را مقصر افزایش قیمت ارز دانست .

بانک مرکزی در همان روزی که نیروی انتظامی وارد بازار شد در اطلاعیه ای اذعان کرد در یکی دو ماه اخیر بازار ارز دچار اختلال شد و قیمت ارز رشد غیرمنتظره ای را در پیش گرفت که با متغیرها و شاخص های کلان و بنیادین اقتصادی کشور تناسب ندارد ، و درحالی که این مسائل را عمدتا متاثر از بداخلاقی ، سیاسی کاری ها و القائات خارجی و عملیات سوداگرانه داخلی عنوان کرد اما توضیح نداد که چه اقداماتی برای کنترل این وضعیت انجام داده است .

همگان به یاد داریم که معاون رییس جمهوری دهم ، فردی به نام «جمشید بسم الله » را علم کرده بود و همه ی مصیبت های بازار دلار را به اون نسبت داد خرده فروشی که خودش هم باور نداشت جهانی شود !

در وقایع اخیر نیز اعلام شد که سرشاخه بازار غیررسمی که بیش از 205 هزار یورو داشته است را دستگیر کرده اند . درعین حال که همه دلسوزان اقتصاد کشور باور دارند اگر به دستور رییس جمهوری نیروی انتظامی وارد معرکه نمی شد ممکن بود امروز و روزهای آینده شاهد افزایش تصاعدی نرخ بازار دلار باشیم .

و درحالی که یکی از ادعاهای قابل قبول دولت یازدهم و در زمان حاضر دوازدهم به ثبات رساندن بازار به ویژه ارز است اما مسائل ماه های اخیر بسیاری از باورها را نسبت به توانمندی بانک مرکزی در کنترل بازار دچار تردید کرد .

اما هم اکنون که بیش از 9 ماه از روی کار آمدن دولت دوازدهم می گذرد وضعیت اقتصادی به ویژه در حوزه پولی – بانکی شایعات مطرح شده در ابتدای دولت را واقعی تر می کند ، هم  زمان عنوان شد که اختلافات میان وزیر  اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی ، معاون اول رییس جمهوری با نهاوندیان باعث شد تا رییس جمهوری سیف را به طیب نیا ترجیح دهد و به همین دلیل بود که وزیر اقتصاد دولت دوازدهم در کابینه بعدی نبود .

از همین رو است که برخی منتقدان دولت می گویند : تصمیمات مهم اقتصادی پشت درهای بسته زیر نظر مثلث نوبخت، نهاوندیان و سیف صورت می پذیرد. کنار گذاشتن طیب‌نیا هم در همین راستا انجام پذیرفت و اعضای کابینه به اذعان خود کوچکترین اطلاعی از تصمیمات این تیم ندارند

رییس کل بانک مرکزی دو روز پیش در اظهار نظری از تدابیر این بانک برای کنترل انتشار گواهی سپرده ریالی ، انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز و پیش فروش سکه بهار آزادی به عنوان سه راهکار برای بازگشت ارامش به بازار خبر داد هر چند که این اقدام هم مورد انتقاد برخی منتقدان قرار گرفته است ، به نحوی که عده ای این رویکرد بانک مرکزی را ترویج ربا می دانند .

سید یاسر جبرائیلی از این اقدام بانک مرکزی به عنوان جنگ بانک مرکزی با خدا برای کنترل ارز نام می برد توسل لیبرال‌ها به ربا و جنگ با خدا برای حل بحران ارزی به این دلیل است که آقایان نمی خواهند برخلاف آیات مقدس! "اقتصاد بازار" عمل کنند و تقاضای بی‌رویه برای ارز را مدیریت کنند.

وی می گوید: مشکل گرانی ارز، با مدیریت تقاضای بی‌رویه باید حل شود که اولین اقدام آن عبارتست از اعمال ممنوعیت های وارداتی برای کالاهای غیر ضرور و دارای مشابه داخلی.

به گزارش دیوان اقتصاد ، امروز رییس کل بانک مرکزی در همایش همايش تداوم استقرار و نهادينه‌سازی ارکان حاکميت شرکتی» در مجتمع بانک ملت گفت : بانک مرکزی و نظام بانکی با خشکاندن زمینه های فساد و سوء جریانات  از آرامش و ثبات در اقتصاد که یکی از دستاورد های دولت تدبیر و امید است محافظت و پاسداری خواهد کرد.

سیف با اشاره به برخورد با اخلاگران ارزی در روزهای اخیر و انتقاد از برخی افراد که آن را امنیتی کردن اقتصاد تلقی می کنند گفت: برخورد با اخلالگران اقتصادی در دنیا یک عرف و هنجار پذیرفته شده است ، بر این مبنا نیروی انتظامی با همکاری بانک مرکزی در روزهای اخیر با اخلالگران ارزی برخورد کرده است، لیکن متاسفانه برخی با تحلیل های نادرست این اقدام بانک مرکزی را امنیتی کردن فضای اقتصادی عنوان می کننند، این در حالی است برخورد با افراد مجهول الهویه که بافعالیت های سوداگرانه تخریب های فراوانی برای اقتصاد کشور ایجاد می کنند، بر مبنای عرف جهانی است.

وی افزود: امروز در هیچ کشوری اجازه داده نمی شود بدون شناسایی دقیق مشتری خدماتی ارایه شود، این در حالی است که متاسفانه شاهد این بودیم که یک نرخ متفاوت برای معاملات ارزی بدون شناسایی خریدار و فروشنده و بدون طی مراحل شناسایی  مشتری ایجاد شده بود و این به معنای شروع اقتصاد زیرزمینی است که با قاطعیت می بایست با آن برخورد می شد.

هم اکنون بازار پر تلاطم ارز کمی فروکش کرده و به گفته مسئولان بانک مرکزی فعالیت های بازار ارز باید در سطح مقررات ارزی اجرا شود و تخطی از آن نیز عواقب بدی خواهد داشت .

در عین حال که گفته شده در دو هفته آینده بازار به ثبات اصلی خود باز می گردد ، با توجه به اتفاقات رخ داده باید این واقعیت را بپذیریم که بانک مرکزی در ناآرامی های اخیر ارزی که مشکلات بسیاری را برای اقتصاد کشور فراهم کرد ، نمره قبولی نگرفت .

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.