ثبات در بازار؛ وجه تمایز سال 95

ثبات در بازار؛ وجه تمایز سال 95

جمعه, می 20, 2016 - 12:16 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

در حال حاضر به جز صنعت خودروسازی در سایر صنایع آثاری از رونق دیده نمی شود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبار پولی مالی، هادی حق شناس- استاد دانشگاه و عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که در چه بازه زمانی نشانه های خروج از رکود در بخش خرد اقتصادی قابل مشاهده است؛ گفت: زمانی که به کاهش نرخ بیکاری، تک رقمی شدن نرخ تورم و افزایش قدرت خرید مردم دست پیدا کنیم، به طور قطع مردم نیز آثار پسابرجام و خروج از رکود را خواهند دید.
حق شناس با بیان اینکه نکته حائز اهمیت و قابل توجه این است که شاخص های کلان اقتصادی در بلندمدت آثار خود را برجای خواهند گذاشت؛ اظهار کرد: البته آنچه که مردم در سال 95 متمایز از سال 92 می توانند در عرصه اقتصاد مشاهده کنند؛ ثبات و آرامش در بازار است. در سال 92 تمام بازارها هیجانی عمل می کردند و خبری از ثبات نبود.
وی تصریح کرد: گرچه بخشی از ثبات و آرامش بازار متاثر از رکودی است که بر اقتصاد کشور حاکم است؛ اما در حال حاضر مردم دلهره و اضطراب گرانی سکه، ارز و ... را نداشته و این یک پیش زمینه مثبت برای تحقق رونق اقتصادی است.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: حال که شرایط و بستر لازم جهت رونق اقتصادی مهیا شده؛ اگر دولت تدابیر بهتر و کارآمدتری اتخاذ کند؛ می توان از این فضا به منظور حرکت به سمت جهش و رونق اقتصادی بهره ببریم.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد کلان از سه بخش خدمات، کشاورزی و صنعت تشکیل شده و مادامی که در هر یک از سه بخش آثار رونق اقتصادی مشاهده شود، مهم ترین علامت رشد و خروج از رکود خواهد بود؛ افزود: در سال گذشته و در سال جاری به دلیل اینکه سال پرآبی را پشت سر گذاشتیم، طبیعی است که در بخش کشاورزی به رونق خوبی دست پیدا کنیم.
حق شناس با بیان اینکه بخش صنعت رونق قابل توجهی نداشته است؛ ابراز کرد: در سال جاری به جز صنعت خودروسازی در سایر صنایع آثاری از رونق دیده نمی شود. همچنین هنوز بخش مسکن در شرایط رکودی به سر می برد و از آنجایی که هزاران شغل با این بخش در ارتباط است در سایر حوزه ها نیز علائم خروج از رکود دیده نمی شود.
به گفته وی؛ به نظر می رسد فضای بهتری در بخش خدمات به ویژه در حوزه صادرات و واردات کشور ایجاد شده و آثار اجرایی برجام به طور مشخصی در آن دیده می شود.
حق شناس معتقد است: باتوجه به تحرکات ایجاد شده در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین جذب سرمایه گذاری خارجی و بازار پول و نقل و انتقالات ارزی، اگر دولت اهتمام بیشتری را به کار بندد، در سال 95 رونق و شکوفایی اقتصادی محقق می شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.