ادغام بانک ها دردی را دوا نمی کند

ادغام بانک ها دردی را دوا نمی کند

سه‌شنبه, می 31, 2016 - 18:43 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

 ادغام بانک ها دردی را دوا نمی کنداخبار پولی مالی- اگر بانکی ورشکسته باشد؛ ادغام آن در بانک دیگری تصمیم درستی است، اما ادغام یک بانک ضعیف در بانک قوی فی النفسه به سیستم اقتصادی کشور کمک چندانی نمی کند.

  به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبار پولی مالی، به دنبال طرح جدی موضوع ادغام بانک ها در سطوح بالای نظام بانکی کشور که گفته می شود با هدف تقویت بانک های کوچک جهت حضور قوی تر در بازار رقابتی پیش رو انجام می پذیرد نظر تعدادی از کارشناسان را در این باره جویا شدیم, اسماعیل صابری – کارشناس بانکی درباره برنامه ادغام بانک ها نخست به سابقه ادغام بانک ها در کشور پرداخت و گفت:  در اوایل انقلاب به این علت که اکثر بانک ها خصوصی بودند و صاحبان آن ها از کشور فرار کرده بودند؛ دولت آن ها را ملی اعلام کرد.

صابری ادامه داد: تمام 36 بانک در هم ادغام و در قالب 9 بانک اداره شدند؛ این ادغام با هدف حفظ سپرده های مردم انجام شد، اما تجربه خوبی نبود. بعد از 10 تا 15 سال به طور مجدد ضرورت تشکیل بانک های خصوصی احساس و آن ها افتتاح شدند.

وی با بیان اینکه ادغام در اوایل انقلاب بسیار طولانی مدت شد و 10 سال زمان صرف این فرایند شد به اخبار پولی مالی گفت: اگر قصد بر این است که بانک ها تقویت شوند؛ لازم است سرمایه آن ها افزایش پیدا کند؛ وگرنه ادغام دردی را دوا نمی کند.

به گفته صابری؛ ادغام یک بانک ضعیف در بانک قوی؛ به طور قطع بر روی تراز پرداخت بانک قوی تاثیر منفی بر جای خواهد گذاشت. من به هیچ وجه با این اقدام موافق نیستم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر که با هجوم بانک های خارجی به کشور مواجه هستیم؛ اتصال بانک های داخلی به آن ها تدبیر درست و عاقلانه ای است؛ اظهار کرد: اگر بانک ها یا شرکت های بزرگ خارجی بخشی از سهام بانک های داخلی را خریداری کنند، این مهم منجر به تقویت توان مالی بانک های ضعیف خواهد شد.

این کارشناس بانکی با اشاره به اینکه نباید تجربه تلخ اوایل انقلاب تکرار شود؛ اذعان داشت: باید به طور کامل هدف از ادغام و اینکه قرار است چه بانک هایی ادغام شوند؛ مشخص شود.

صابری تاکید کرد: اگر بانکی ورشکسته باشد؛ ادغام آن در بانک دیگری تصمیم درستی است، اما ادغام یک بانک ضعیف در بانک قوی فی النفسه به سیستم اقتصادی کشور کمک چندانی نمی کند.

وی افزود: باید به فکر اصلاح، ساماندهی و برطرف کردن عیب ها و نقض های بانک های ضعیف بود؛ ادغام کمکی به این روند نمی کند. در این میان باید مسئولان امر تدبیری در رابطه با تعدد موسسات اعتباری بیاندیشند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.