تحریم نفتی ایران به معاملات بورس انرژی شانگهای رونق می‌دهد

تحریم نفتی ایران به معاملات بورس انرژی شانگهای رونق می‌دهد

تحلیلگران معتقدند، تصمیم آمریکا به وضع تحریم های جدید علیه ایران موجب تقویت معاملات آتی نفت چین خواهد شد که به تازگی راه اندازی شده و ممکن است تلاش ها برای آغاز داد و ستد نفتی به یوان به جای دلار را افزایش دهد.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از تسنیم ، تجار و تحلیلگران معتقدند، تصمیم آمریکا به وضع تحریم های جدید علیه ایران موجب تقویت معاملات آتی نفت چین خواهد شد که به تازگی راه اندازی شده و ممکن است تلاش ها برای آغاز داد و ستد نفتی به یوان به جای دلار را افزایش دهد.

از ماه مارس به این طرف، بورس معاملات آتی نفتی شانگهای هر روز شاهد رشد حجم معاملات خود بوده است. چهارشنبه گذشته به دنبال انتشار خبرهایی در مورد تحریم ایران، حجم نفت معامله شده در این بورس به رکورد 250 هزار بشکه رسید که بیش از دو برابر روز قبل بود. این جهش موجب شد تا حجم قراردادهای آتی انجام شده در بورس شانگهای در هفته گذشته 12 درصد کل معاملات نفتی جهان را به خود اختصاص دهد، در حالی که این میزان در هفته نخست افتتاح این بورس تنها 8 درصد بود.

بزرگترین وارد کننده نفت جهان، یعنی چین امیدوار است قراردادهای شانگهای در نهایت به رقیبی برای دو شاخص بین المللی برنت و وست تگزاس اینترمدییت تبدیل شود.

تقاضایقوی چین برای خرید نفت که رقم آن در ماه آوریل به 9.6 میلیون بشکه در روز رسید، عامل رشد معاملات نفتی بورس شانگهای بوده است.

بری وایت، معاون مشتقات موسسه اف سی استون در سنگاپور گفت، چین همچنین بزرگترین خریدار نفت ایران است و افزایش اخیز حجم معاملات در بورس شانگهای، حداقل تا حدی ناشی از تصمیم آمریکا برای تحریم ایران بوده است.

وایت افزود: «تحریم ها... احتمالا می تواند فرآیند ایجاد سومین شاخص نفتی در جهان را سرعت ببخشد

چین در سال 2017 تقریبا یک چهارم نفت صادراتی ایران را خریداری کرد و حدود 8 درصد از کل نیاز خود به واردات نفت را از این کشور تامین کرد. از این جهت هر دو کشور از تحریم های نفتی آمریکا تاثیر خواهند پذیرفت.

ژانگ یوئیائو، معاون بخش نفت موسسه هواتای فیوچرز گفت: «با توجه به افزایش هزینه خرید نفت پالایشگاه های چینی نگران اند... و برای در امان ماندن از تحریم ها تمایل زیادی به خرید نفت از بورس شانگهای نشان می دهند

وضع مجدد تحریم ها علیه ایران می تواند اهرم فشار کافی را در اختیار چین قرار دهد تا از تهران بخواهد نفت خود را بر اساس شاخص معاملات شانگهای قیمت گذاری نماید.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.