اقتصاد درلبه تیغ ؛ سوال حق مردم است

اقتصاد درلبه تیغ ؛ سوال حق مردم است

بازی های سیاسی سفره مردم را بزرگتر نمی کند

پس از ماه ها حرف و حدیث در باره استیضاح رییس جمهوری و گمانه زنی های بسیار بالاخره نمایندگان موضوع سوال از روحانی را با 80 امضا به صحن علنی مجلس شورای اسلامی بردند و علی لاریجانی رییس مجلس چهارشنبه دهم خرداد ماه این موضوع را در جمع نمایندگان قرائت کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد، سؤال از رئیس جمهور برخلاف استیضاح که می‌تواند به رأی نمایندگان به عدم کفایت سیاسی و عزل او بینجامد، چنین پیامدی نخواهد داشت.
براساس اصول ۸۸ و ۸۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی و طبق آیین‌نامه مجلس، تقاضای بیش از یک چهارم نمایندگان برای اعلام وصول طرح سؤال از رئیس جمهوری و تقاضای بیش از یک سوم آنها برای اعلام وصول طرح استیضاح او لازم است.
سوال کنندگان از رییس جمهوری پنج محور عمده را مبنای سوال خود از رییس جمهوری قرار دادند ، عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی .
حال رییس جمهوری طبق آیین نامه مجلس موظف است حداکثر تا مدت یک ماه در مجلس حضور یافته و به سوال نمایندگان پاسخ دهد .
سوال از رییس جمهوری درحالی که اسباب اعتراض و انتقاد طرفداران دولت را در پی داشته که مخالفان از آن استقبال می کنند، به اعتقاد آنها روحانی مسئول اصلی وضعیت پیش آمده اقتصاد کشور است و بایستی درمقابل نمایندگان مردم پاسخ دهد .
فارغ از هر نوع نگاه سیاسی به مسئله طرح سوال اما واقعیت این است که دولت درماه های اخیر با بی تفاوتی بسیار و طرح برخی شعارهای نخ نما به معنای واقعی بازار را رها کرده است و یا به بیانی افسار بازاراز دست دولت خارج شده است . هربخشی هم به توجیه خرابکاری های خود می پردازد.
حتی اگر طرح سوال از رییس جمهوری را رویکردی صدرصد سیاسی بدانیم اما باز هم نمی توان واقعیت نارضایتی های بسیار از عملکرد دولت را نادیده گرفت.
طرح سوال واکنش های متفاوتی را درپی داشته است شاید تندترین واکنش را حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهوری داشت او گفت نمونه این سوال ها قبلا درمجلس به انحاء مختلف مطرح شده و پاسخ های لازم هم داده شده ضمن اینکه نمایندگان از این سوال ها قانع شده اند اما برخی با رفتاری سیاسی آن هایی را که سوال خود را قبلا پس گرفته بودند واداربه پیوستن به گروه خود کرده اند.
از این طرف هم برخی نمایندگان مدعی آن هستند که در هفته های اخیر تلاش های بسیاری برای به حد نصاب نرسیدن امضا ها شده است که این اتفاق نیفتاد
درحالی که برخی تهدیدات ترامپ و خروج از برجام را علت اصلی مسائل اقتصادی اخیر می دانند اما باید به خاطر داشته باشیم که بازارایران اززمستان سال 96 با مشکلات بسیاری مواجه شد درحالی که ترامپ اردیبهشت ماه موضوع خروج از برجام را کلید زد .
تیم اقتصادی ضعیف و چند پاره دولت دوازدهم هم به بغرنج تر شدن مسائل اقتصادی کمک کرد ، بی برنامه گی بانک مرکزی ، رها شدن بازار سکه و ارز ، بهم ریختگی سیستم تخصیص ارز دولتی، بروز فساد در بدنه دولت درحوزه ثبت سفارش ، افزایش قیمت ها بدون هیچ توجیه اقتصادی ، سوء استفاده تولید کنندگان از بازار و احتکار تولیدات واقعیت های کنونی اقتصاد ایران است و درشرایطی که هیچ مسئولی حاضر به پاسخگویی در خصوص این مسائل نبوده یقینا این حق نمایندگان است که رییس جمهوری را به عنوان نفراول دولت مورد سوال قرار دهند .
آنچه که سوال ازرییس جمهوری را منطقی نشان می دهد برخی اظهارات موثق و غیر رسمی جسته و گریخته در خانواده دولت است که گفته می شود ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی سابق هم در گذشته درخصوص تصمیمات و سیاست های ارزی هیچ نقشی نداشته است . واینکه رییس کل جدید هم هیچ کاره است !
از سویی با وجودی که بازار به انتصاب عبدالناصرهمتی رییس کل بانک مرکزی روی خوش نشان داده و گمانه زنی ها درباره احتمال ورود پتروشیمی به بازار ثانویه به بورس تحرکی نیز دراین بخش ازاقتصاد ایجاد کرده است ، اما نمی توان به این سرعت درباره تداوم این وضعیت رای قاطعی را صادرکرد .
قرار است رییس کل جدید بانک مرکزی که بیش از یک هفته است از بسته سیاست های ارزی خود سخن می گوید به ارایه برنامه های خود بپردازد ، اینکه او چه خواهد گفت و بازار چه واکنشی نشان دهد هنوز هیچ چیز مشخص نیست اما روند نزولی نرخ دلار و سکه که از ابتدای روزجاری آغاز شده است شاید قدری امیدوارکننده باشد اما بعید به نظر می رسد که در بهبود شرایط و وضعیت موجود تاثیر چندانی بگذارد .
فارغ از طرح سوال نمایندگان از رییس جمهوری اما نکته اینجاست که سوال از وزرا ، سوال از نمایندگان و سوال از همه کسانی که به نوعی در مدیریت کشور نقش دارند حق مردم است ، مردم باید بدانند که تا چه زمانی باید سنگینی اقتصاد را بردوش های ناتوان خود تحمل کنند .سفره مردم روز به روز درحال کوچکتر شدن است ، اعتماد عمومی با درنظر گرفتن برخی ناآرامی ها مدت زیادی است که خدشه دار شده و حتی اگر این گونه تصورکنیم که سوال ازرییس جمهوری رفتاری سیاسی است ، شاید پاسخ های رییس جمهوری قدری از نگرانی های مردم را بکاهد. هر چند که گفته می شود رییس جمهوری قرارنیست صحبت خاصی دراین خصوص بکند و قرارهم نیست اتفاق خاصی بیفتد ....شاید طرح سوال حداقل آلامی باشد برای مردم که بالاخره یک نفرباید بگوید چه بلایی سرملت آمده است و آینده این وضعیت خاکستری اقتصاد چه خواهد بود ؟ سیاه یا سفید ؟!




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.