دولت بعد ازتورم تک رقمی رکود را دریابد

دولت بعد ازتورم تک رقمی رکود را دریابد

چهارشنبه, ژوئن 22, 2016 - 17:11 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

حتی با دستیابی به تورم تک رقمی، سیاست های انقباصی دولت باید ادامه پیدا کند و در نتیجه آن بحران رکود عمیق تر خواهد شد.

  به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبار پولی مالی ، حسین محمودی اصل – کارشناس اقتصادی در رابطه با تحقق تورم تک رقمی در سال جاری، گفت: هرچند تحقق تورم تک رقمی از وعده های دولت یازدهم بود، اما صرف رسیدن به یک عدد کفایت نمی کند و برای کنترل تورم تک رقمی پس از حصول آن، لازم است اقدامات زیادی را صورت گیرد.

محمودی اصل افزود: حتی با تحقق تورم زیر 10 درصد نیز سیاست های انقباصی دولت باید ادامه پیدا کند و در نتیجه آن بحران رکود عمیق تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید اقدام شایسته ای در جهت کاهش نرخ تورم انجام داده است؛ اظهار داشت: البته در این مسیر بیشترین فشار بر روی واحدهای تولیدی و مردم بود که تمام آن از رکود ناشی از سیاست های انقباصی نشات می گرفت.

محمودی اصل با اشاره به اینکه چندین سال است بحران رکود و سود بانکی بالای 18 و 20 درصد که بسیار بیشتر از میانگین جهانی است، در اقتصاد کشور مشاهده می شود؛ در این باره افزود: در نتیجه این امور بیش از هزار هزار میلیارد تومان در بانک ها سپرده شده است. در گذشته بر این اعتقاد بودم که با کاهش نرخ سود بانکی به میزان 15 درصد، بخشی از منابع ممکن است از بانک ها خارج شده و در نتیجه دایره رکود کوچکتر و رونق ایجاد شود، اما با طولانی شدن بحران، نگرانی و دغدغه خاطرم از این بابت است که مردم قدرت ریسک و شهامت خروج پول های خود از بانک ها به منظور رونق مجدد کسب و کار نداشته باشند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه درجه ریسک پذیری مردم کاهش پیدا کرده؛ عنوان کرد: طبیعی است که بعد از گذشت 3 تا 4 سال احیای مجدد کسب و کارهای نیمه تعطیل و تعطیل و همچنین حضور در بازار بسیار سخت خواهد بود و به تعبیری مردم به دلیل وضع موجود تنبل شده اند وقدرت ریسک پذیری آن ها به شدت کاهش پیدا کرده است. در نتیجه تداوم این روند، وضعیت بدتر از گذشته خواهد شد.

حسینی اصل تاکید کرد: صرف رسیدن به یک عدد در نرخ تورم و محقق شدن وعده دولت چندان اهمیتی ندارد و دولت بیش از این نباید بر روی این مسئله لجاجت به خرج دهد. در این مسیر لازم است شرایط برای برچیده شدن رکود و ایجاد رونق فراهم شود.

وی خاطرنشان شد: حضور نقدینگی مردم به صورت سپرده نزد بانک ها امر اشتباهی نیست؛ اما مشکل زمانی بروز می کند که بانک ها با تجمیع سپرده ها، وام های کلانی را به بنگاه های بزرگ و متوسط تولیدی ارائه می دهند و درعمل این بنگاه های کوچک هستند که غیرفعال می شوند. به تعبیری دارایی های بانک ها سمی شده و آن ها به جای ارائه تسهیلات به بنگاه داری روی آورده اند و این امور شرایط اقتصادی کشور را بغرنج ساخته است.

محمودی اصل گفت: کاهش سود بانکی نیز به دلیل پیش بینی ناپذیر بودن حرکت مردم آسیب بزرگی بر اقتصاد وارد خواهد آورد. در این راستا اگر فرض کنیم که مردم 5 تا 10 درصد سپرده های خود را از بانک ها خارج کنند، به طور قطع بانک ها توان پرداخت این نقدینگی و سود سپرده را نخواهند داشت.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.