تامین 3.1درصد ارزش افزوده بازار مالی کشورهای پیشرو از صنعت بیمه

رییس کل بیمه مرکزی عنوان کرد؛

تامین 3.1درصد ارزش افزوده بازار مالی کشورهای پیشرو از صنعت بیمه

یک‌شنبه, ژولیه 10, 2016 - 15:04 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رییس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه بیمه مرکزی بر تخصصی کردن فعالیت در صنعت بیمه مصمم است،گفت: امروزه نزدیک به یک سوم و بیش از 3.1 درصد از ارزش افزوده بازار مالی کشورهای توسعه‌ یافته از صنعت بیمه تامین می‌شود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، عبدالناصر همتی روز یکشنبه در آیین گشایش نهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه که با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزیر اموراقتصادی و دارایی، رییس کل بیمه مرکزی و مدیران عامل بانک ها و شرکت های بیمه در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران، برگزار شد،
افزود: تجمیع ریسک‌ های موجود در فعالیت ‌های اقتصادی در ابعاد تولید و تجارت و نیز ریسک‌ های موجود در زندگی انفرادی و اجتماعی آحاد مختلف مردم و توزیع آن در بین شرکت ‌های بیمه و بیمه‌های اتکایی در داخل کشور و در بین کشورها موجب رشد و توسعه مطمئن و پایدار در کشور می‌شود.
وی ادامه داد: در کشور ما از سه رکن بازارهای مالی شامل بازار سرمایه، پول و بیمه ، بازار پول بیش از 90درصد ارزش افزوده ایجاد می‌کند و کمتر از 6 درصد به صنعت بیمه و کمتر از 2 درصد به بازار سرمایه تعلق دارد.
همتی درباره ضرورت توجه به مدیریت ریسک ملی گفت:برای تامین آرامش در نزد مردم و فعالان اقتصادی از طریق جبران خسارت‌ های مالی حوادث، کاهش هزینه‌ های مبادلاتی در اقتصاد و مدیریت ریسک ملی به خصوص کاهش حوادث خطرآفرین باید توجه ویژه‌ای به توسعه بیمه و افزایش ضریب نفوذ آن در کشور داشته باشیم.
وی تاکید کرد، ارتقای جایگاه بیمه نیاز به پشتیبانی جدی دولت و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور دارد.
رییس کل بیمه مرکزی پررنگ شدن بیمه های عمر و پس انداز را راهکاری برای افزایش سهم بازار بیمه در تامین مالی دانست و گفت: باید نقش مهم بازار سرمایه و بازار بیمه را در تامین مالیِ بخش واقعی اقتصاد بازتعریف کنیم. افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی مستلزم پررنگ شدن بازار بدهی در این حوزه و افزایش سهم بازار بیمه در تامین مالی مستلزم پررنگ شدن بیمه‌ های عمر پس‌اندازی است تا امیدوار باشیم بازار پول و شبکه بانکی از زیر بار فشار تامین مالی طرح‌های بلندمدت خارج شود.
همتی با اعلام این مطلب که تا وقتی این مهم یعنی توسعه بیمه‌های عمر اتفاق نیفتد، بیمه‌ها نمی‌توانند نقش واقعی خود را در بین ارکان بازار مالی ایفا کنند‌، گفت: آنچه که نقش بیمه را در بازارهای مالی پررنگ و تاثیرگذار می‌کند، از یک طرف گسترش پوشش ‌های بیمه‌ای به ویژه اموال و مسوولیت و از سوی دیگر رشد سریع و جدی بیمه‌های عمر پس‌اندازی است.
وی یادآور شد: پس‌اندازکنندگان خرد با خرید بیمه‌نامه‌های عمر هم پس‌انداز انجام می‌دهند، هم ریسک‌های مربوط به فوت و ازکارافتادگی خود را پوشش و هم سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند و لذا کانال مطمئنی برای توسعه بازار سرمایه شکل می یابد.
همتی بیان داشت: همچنین گسترش ظرفیت بیمه‌ های اتکایی در شرایط پسابرجام با فرض اخذ رتبه‌بندی بین‌ المللی و پذیرش ریسک از شرکت‌ های بیمه منطقه و سایر نقاط جهان این نقش را مضاعف می ‌سازد.
وی از برنامه های بیمه مرکزی در شرایط پسا برجام خبر داد و گفت: در حال حاضر، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران براساس سند راهبردی خود جلب مشارکت خارجی‌ها در صنعت بیمه و ارتقای همکاری با بیمه‌های خارجی را هدف قرار داده است.
وی بیان داشت: سرمایه‌گذاران خارجی تا 49 درصد می‌توانند در شرکت‌ های بیمه ایرانی سهام‌دار باشند و شعب و نمایندگی و دفتر تماس در داخل کشور تاسیس کنند. مذاکرات جدی بین شرکت‌ های بیمه خصوصی داخلی با شرکت ‌های بیمه خارجی شروع شده است و برخی از شرکت‌ های خارجی علاقمندی خود را برای مشارکت و نیز تاسیس شعبه و نمایندگی اعلام کرده‌اند.
همتی با تاکید بر تخصصی کردن فعالیت در صنعت بیمه، گفت: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر تخصصی‌کردن فعالیت در صنعت بیمه مصمم است و راه توسعه آن را جدا کردن بیمه‌های عمر و غیرعمر و به اصطلاح ‌Life و Nonlife و نیز جدا کردن بیمه‌های اتکایی از بیمه‌های مستقیم می ‌داند و بتدریج آن را عملیاتی خواهد کرد.
وی در ادامه اضافه کرد: در مورد بیمه‌های موجود نیز باید حساب ذخایر بیمه‌های عمر به طور دقیق جدا و غیرقابل استفاده برای سایر پوشش‌ها باشد.
رییس شورای عالی بیمه، تبیین اصول بنیادی حاکمیت شرکتی و الزامات مربوط به پاسخگویی مدیریت ارشد، اصول استقلال سازمانی، الزامات مربوط به ساختار هیات‌مدیره، سیستم‌های کنترل داخلی، حسابرسی و اکچوئری داخلی و مدیریت ریسک و افشای اطلاعات مالی شرکت‌های بیمه را از مهمترین اهداف راهبردی بیمه مرکزی دانست و افزود: در این زمینه حضور اعضای هیات‌مدیره مستقل غیراجرایی در ترکیب هیات‌مدیره شرکت‌های بیمه یکی از اولویت‌های ما است.
همتی یادآور شد: البته کنترل توانگری مالی شرکت‌ها، کنترل کفایت ذخایر فنی آنها و نظارت جدی همراه با حمایت نیز همواره مدنظر خواهد بود.
وی ارتقای کمی و کیفی منابع انسانی صنعت بیمه و گسترش آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای را لازمه صنعت بیمه پویا و حرفه‌ای دانست و گفت: در این زمینه به علت سرعت گسترش بیمه‌های خصوصی، عقب‌ماندگی جدی داریم که بایستی هرچه سریعتر جبران و توسعه کمی صنعت بیمه از طریق توسعه کیفی نیروی انسانی پشتیبانی شود.
وی تاکید کرد: مسوولان حوزه بیمه کشور توسعه فرهنگ بیمه و رابطه تنگاتنگ با نیروهایی که افکار عمومی را می‌سازند، پیگیری خواهند کرد.
همتی همچنین گفت، سه بیمه معتبر خارجی خواهان برقراری ارتباطات بیمه ای هستند و براساس قانون می توان تا 49 درصد مشارکت با بیمه های خارجی داشت.
وی گفت، امروز مشکل بیمه نفتکش ها تقریبا حل شده است و پوشش های ریسک را شرکت های اروپایی انجام می دهند. اگر جریان نقل و انتقال های پولی و مالی کامل شود، می توان مطمئن بود مشکل بیمه حل شده است و تاثیر مثبت برجام را مشاهده کرد.
به گفته همتی، صنعت بیمه پارسال 140 هزار میلیارد ریال (14 هزار میلیارد تومان) خسارت پرداخت کرد و از این رو بیمه را خط مقدم در حوزه اقتصاد می دانیم که می تواند از سوخت شدن سرمایه ها جلوگیری کند.
رییس کل بیمه مرکزی در پایان گفت، کشورهایی که توانسته‌اند بازارهای مالی خود را یکپارچه و کارآمد کنند و با توسعه مداوم بازار مالی آن را در خدمت بخش واقعی اقتصاد قرار دهند، به مراتبِ بالاتری از رشد و توسعه اقتصادی نائل آمده ‌اند. باید ابتدا با فرض وجودِ سه نهاد نظارتی مستقل در سه بازار پول، بیمه و سرمایه به همگرایی و هماهنگی سیاست‌ ها از طریق کمیته یا شورای هماهنگی و ثبات بازار مالی اقدام کرد و بتدریج به سمت یکپارچه کردن آن در مراحل تکامل‌یافته بازارهایمان پیش برویم.
به گزارش ایرنا، در این نمایشگاه که برای نخستین بار به صورت بین المللی برگزار می شود، علاوه بر مشارکت بیش از 340 شرکت ایرانی، 10 شرکت خارجی از کشورهای یونان، کرواسی، تایوان، چین، روسیه، سوییس، آلمان و ایتالیا حضور دارند و به معرفی دستاوردها و محصولات مالی خود در حوزه های مختلف بانکی، بیمه ای و بورس می پردازند.
همچنین بیش از 50 نفر از متخصصان و مدیران ارشد نهادهای مالی و سرمایه ای بین المللی، در همایش ها و کارگاه هایی که در حوزه بورس، بانک و بیمه برگزار می شود، شرکت خواهند کرد.
برگزاری همایش های تخصصی با رویکرد بین المللی، حضور بیش از 600 استارتاپ داخلی و خارجی بازار سرمایه، برگزاری جشنواره مطبوعات، برگزاری جشنواره کاریکاتور و بورس کاپ از مهمترین برنامه های این نمایشگاه است.
در جریان برگزاری این نمایشگاه سه همایش تخصصی با رویکردهای بیمه، بورس و بانک با حضور مهمانانی از کشورهایی چون آمریکا، سوئیس، سوئد، آلمان، ترکیه، امارات، ژاپن و کره جنوبی برگزار می شود.
انتخاب غرفه های برتر، معرفی نقشه راهبردی بازار سرمایه و داشبورد مدیریتی مربوطه، رونمایی از سند راهبردی فرهنگ‌سازی و آموزش بازار سرمایه، تجلیل از پیشکسوتان بازار سرمایه، معرفی برترین نهادهای مالی، رونمایی از برند گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه، کارگاه‌های آموزش و فرهنگ ‌سازی، رونمایی از سایت عربی پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه و معرفی سامانه جدید مرکز ارتباط بورس از مهمترین برنامه های پیش بینی شده در این نمایشگاه است.
در این نمایشگاه که در فضایی بالغ بر 32 هزار مترمربع برپا شده است، کارشناسان و متخصصان بازار سهام، بانک و بیمه و شرکت های خصوصی و دولتی بورسی حضور دارند.
این نمایشگاه تا روز چهارشنبه (23 تیر) از ساعت 10 صبح تا 18 در ضلع غربی نمایشگاه بین المللی تهران پذیرای علاقه مندان و متخصصان عرصه فعالیت های پولی و مالی است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.