مجوز انتشار 3 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی برای اجرای طرح ها و توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت در صحن شورای اسلامی شهر تهران تصویب شد.
3هزارمیلیاردتومان اوراق توسعه حمل ونقل عمومی پایتخت تصویب شد
3هزارمیلیاردتومان اوراق توسعه حمل ونقل عمومی پایتخت تصویب شد
به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، مرتضی الویری در یکصد و نهمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران در جریان بررسی مجوز انتشار 3 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای اجرای طرحهای توسعه ای حمل و نقل عمومی شهر تهران گفت: بر اساس پیشنهاد شهرداری مقرر شد از مبلغ 3 هزار میلیارد تومان، هزار میلیارد تومان آن در مترو و هزار میلیارد تومان دیگر نیز در حمل و نقل عمومی( اتوبوس و...) هزینه شود.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت به خطوط 6 و 7 متروی تهران باید هزار میلیارد تومان دیگر نیز در این خصوص هزینه شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در مورد خط 6 متروی تهران گفت: این خط 31 کیلومتر طول دارد و از جنوب شرق به شمال غرب تهران کشیده شده و دولتآباد را به کن وصل میکند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 12 کیلومتر از خط 6 متروی تهران آماده بهرهبرداری است، گفت: اگر اعتبارات لازم تزریق شود، میتوانیم ایستگاههای از دولتآباد تا امام حسین(ع) را در مدت 3 ماه راهاندازی کنیم.
الویری درباره آخرین وضعیت خط 7 متروی تهران نیز گفت: این خط در گذشته راهاندازی شده بود ولی به دلیل نداشتن ایمنی لازم متوقف شد تا کمبودهای آن برطرف شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در خط 6 و 7 مترو تزریق شود.
آرش حسینی میلانی دیگر عضو شورا نیز در خصوص این طرح گفت: وضعیت ناوگان اتوبوسرانی از نظر فرسودگی به هیچ وجه در شرایط مطلوبی نیست و تا پایان امسال، بسیاری از آنها به سن فرسودگی میرسند.
وی با بیان اینکه 18 درصد آلایندگی ذرات کمتر از 2.5 میکرون از سوی اتوبوسهای شرکت واحد تولید میشود، افزود: با وجود اجرایی شدن طرح معاینه فنی باید نوسازی در اتوبوسهای شرکت واحد انجام شود.
سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: مشکل دیگر ونهای حمل و نقل عمومی است که بسیاری از آنها به سن فرسودگی رسیدهاند و شرکتهای خودروسازی از نوسازی عقبنشینی کردهاند.
حسینی میلانی گفت: اگر شهرداری یک سوم این مبلغ اوراق را به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی اختصاص دهد ما حداقل اقدام ضروری برای کاهش آلودگی هوا و حفظ کیفیت خدمترسانی انجام دادهایم.
از سوی دیگر رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز در جریان بررسی طرح مذکور با بیان اینکه خطوط مترو تکمیل نیست، گفت: به جز مترو به سایر وسایل حمل و نقل عمومی هم توجه شود.
زهرا صدراعظم نوری افزود: باید به موضوع حمل و نقل عمومی به صورت شبکهای نگاه کرد و تمام ابزارها را درنظر گرفت و در تأمین منابع به صورت هماهنگ عمل شود.
وی خاطرنشان کرد: اتوبوسرانی و شبکه حمل و نقل عمومی مکمل مترو هستند و نمیتوانیم تسهیلات را صددرصد به مترو اختصاص دهیم و از ظرفیت سایر قسمتها غافل شویم.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد