بانک‌ها مصوبه کاهش نرخ سود بانکی را اجرا نمی‌کنند

بانک‌ها مصوبه کاهش نرخ سود بانکی را اجرا نمی‌کنند

دوشنبه, فوریه 22, 2016 - 13:20 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رئیس مجمع واردات با بیان اینکه سیستم بانکی از تصمیم دولت در کاهش نرخ سود تبعیت نمی‌کند، گفت: کافی است تجار پول کلانی برای سپرده‌گذاری به بانک‌ها ببرند تا نرخ‌های جذاب دوباره روی میز بیاید.

بانک‌ها مصوبه کاهش نرخ سود بانکی را اجرا نمی‌کنند

رئیس مجمع واردات با بیان اینکه سیستم بانکی از تصمیم دولت در کاهش نرخ سود تبعیت نمی‌کند، گفت: کافی است تجار پول کلانی برای سپرده‌گذاری به بانک‌ها ببرند تا نرخ‌های جذاب دوباره روی میز بیاید.

به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از  مهر، علیرضا مناقبی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه به نظر می‌رسد یک عزم ملی باید در کنار ساماندهی و رونق کسب و کار در حوزه اقتصاد به وجود آید، اظهارداشت: ایجاد یک اصلاحات اجتماعی و اقتصادی در حوزه اداری، کوچکتر از برجام سیاسی نیست، چرا که هم اکنون فساد اداری در جامعه رواج یافته و کار قانونمند افراد شناسنامه دار با چالش مواجه شده است.

وی گفت: افراد شناسنامه دار به دلیل مسائل و مشکلات عدیده ای که در اقتصاد و سیستم اداری با آن مواجه هستند، در حال خروج از مسیر قانونی بوده و به سختی کار می کنند.

به گفته مناقبی، تمام موارد قانونی، بخشنامه ها و تبصره ها مربوط به افرادی است که می‌خواهند پایبند به قانون باشند، لذا دولت با برقراری قوانین دست و پاگیر شرایطی را ایجاد کرده که نظام کسب و کار قانونی با مشکل مواجه شود که این امر باید با اصلاحات ساختاری گسترده هرچه سریعتر ساماندهی شود.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان از فعالان اقتصادی درخواست کرد در یک زمین نامتعادل حرکت کرده و هیچگونه لغزشی نداشته باشند، بنابراین زمین بازی هرچه سریع‌تر باید به سمت رقابت سالم حرکت کرده و شرایط را برای حضور حداکثری آحاد مردم در حوزه اقتصاد فراهم کنند.

به اعتقاد مناقبی، چنانچه رقابت سالم و صحیح باشد، مصرف کننده به لحاظ قیمت و کیفیت تامین خواهد شد و افراد قانونمند شرایط را برای گسترش کسب و کار خود مناسب می دانند و در این صورت حوزه غیر شفاف اقتصاد، اجازه جولان بیش از این را نخواهند داشت.

رئیس مجمع واردات خاطرنشان کرد: چنانچه قرار است کشور از رکود خارج شود، نیازمند برنامه ریزی صحیح هستیم. وی با تاکید بر اینکه واردات باید تولید محور باشد، خاطرنشان کرد: امروز اگر قرار بر این است که واردات قانونی به تولید کشور لطمه زند، در مقابل، واردات در بخش مواد اولیه و واسطه ای در مسیر تولید می تواند کمک حال کشور باشد.

مناقبی خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده جزء موانعی است که هم اکنون رقابت را در حوزه تولید دچار مشکل می کند، این در شرایطی است که وقتی بازار از یک رقابت ناسالم خارج شد و افراد غیر مسئول وارد حوزه اقتصاد شدند، عواقب آن همه بخش‌های کشور را درگیر خواهد کرد.

مناقبی گفت: اگرچه شورای پول و اعتبار تصمیم به کاهش نرخ سود بانکی گرفته است اما بسیاری از بانک‌ها از این تصمیم تبعیت نمی‌کنند و کافی است که یک تاجر یا تولیدکننده پول کلانی را به بانک‌ها برای سپرده گذاری پیشنهاد دهد تا آنها با نرخ‌های جذاب و خارج از مصوبه دولت، از آن استقبال کنند.

رئیس مجمع واردات خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران یک اقتصاد مبتنی بر چارچوب‌های علم اقتصاد نیست و بیشتر سیاست‌زده است و بر این اساس، تا زمانی که اقتصاد ما سیاسی باشد، خیلی نمی توان از برخی مسائل و چالش‌ها گریز داشت، بنابراین باید فساد اقتصادی و اداری برطرف شود و همه در یک زمین رقابتی و متعادل با یکدیگر به رقابت بپردازند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.