در همایش انجمن متخصصان محیط زیست ایران صورت گرفت؛ کسب تندیس سازمان حامی محیط زیست توسط بانک پاسارگاد

در همایش انجمن متخصصان محیط زیست ایران صورت گرفت؛ کسب تندیس سازمان حامی محیط زیست توسط بانک پاسارگاد

دوشنبه, فوریه 22, 2016 - 18:01 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

بانک‌پاسارگاد موفق شد به سبب تلاش‌ها و اقداماتی که در جهت توسعه فرهنگ زیست‌محیطی انجام داده‌است، تندیس سازمان حامی محیط‌زیست را در بیست و یکمین همایش ملی-منطقه‌ای انجمن متخصصان محیط‌زیست ایران و یازدهمین جشنواره‌ی توسعه‌ی سبز، از آن خود کند.

 در همایش انجمن متخصصان محیط زیست ایران صورت گرفت؛ کسب تندیس سازمان حامی محیط زیست توسط بانک پاسارگاد

بانک‌پاسارگاد موفق شد به سبب تلاش‌ها و اقداماتی که در جهت توسعه فرهنگ زیست‌محیطی انجام داده‌است، تندیس سازمان حامی محیط‌زیست را در بیست و یکمین همایش ملی-منطقه‌ای انجمن متخصصان محیط‌زیست ایران و یازدهمین جشنواره‌ی توسعه‌ی سبز، از آن خود کند.

 به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از روابط‌عمومی بانک‌پاسارگاد، دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک‌پاسارگاد، در این همایش که در تاریخ 3 اسفند 1394 و در محل دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات برگزار شد، در خصوص نقش بانک‌ها در حفظ محیط‌زیست سخنرانی کرد. وی با اشاره به اهمیت محیط‌زیست در اسناد بالادستی مانند قانون اساسی، سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های کلی محیط زیست، لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه و قانون برنامه پنجم توسعه، گفت: اهمیت محیط‌زیست به قدری است که در اسناد بالادستی ما، به طور خاص به آن اشاره شده‌است. وی مقوله بانکداری سبز را جزء یکی از قسمت‌های جدی بیانیه بانک پاسارگاد دانست و ادامه داد: در بیانیه بانک پاسارگاد آمده است که این بانک با اتکاء به سرمایه انسانی کارآمد، متخصص، خلاق، فرهنگ و ارزش‏های بنیادین غنی پاسارگادی، با در نظر گرفتن نیازهای حال و آتی ذی‌نفعان، ضمن تأکید بر بانکداری سبز و مسئولیت‌های اجتماعی خود، برای کلیه ذی‌نفعان خلق ارزش می‌نماید. بانک‌پاسارگاد از شعار "حق با مشتری است" عبور کرده و به باور "مشتری ذات بانک است" عینیت می‌بخشد تا بتواند روند توسعه پایدار بانک را در ابعاد ملی و بین‌المللی تضمین نماید و در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور مشارکت شایسته و موثری داشته باشد. وی به نقش بسیار مهم بانک‌ها در مقوله حفظ محیط‌زیست و توسعه فرهنگ زیست‌محیطی اشاره کرد و افزود: معرفی راهکارهای منطبق با حفاظت محیط‌زیست در عملیات و از طریق کارگاه‏های آموزشی برای همکاران و مشتریان، مدیریت عقلایی لوازم و مواد مصرفی، نظارت بر استفاده منطقی از آب، انرژی و سوخت و فراهم نمودن امکان صرفه‌جویی منطقی و عدم ارائه تسهیلات و خدمات بانکی به صنایع غیر مفید، آلاینده و مضر برای اقتصاد ملی (فعالیت‌های مخرب اقتصادی)، از جمله دیدگاه‌های بانک‌پاسارگاد در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی خود است. 

وی تصریح کرد: در سال 1393 بیش از 92.3 درصد از تراکنش‌های بانک‌پاسارگاد از طریق بانکداری مجازی انجام شده‌است؛ یعنی بدون مراجعه مشتریان و ذی‌نفعان به شعبه‌های بانک. امروز نسبت تراکنش‌های الکترونیک بانک نسبت به کل تراکنش‌ها حدود 96 درصد است. این درصد طبق استانداردهای بین‌المللی تقریباً بی‌نظیر است. این در حالی است که ما در بانک‌پاسارگاد 327 شعبه داریم. اگر می‌خواستیم این تراکنش‌ها را بدون استفاده از خدمات بانکداری مجازی ارایه کنیم باید هم‌اکنون بیش از 6 هزار شعبه داشتیم تا بتوانیم چنین کارایی داشته‌باشیم. وی در خصوص تراکنش‌های بانک‌پاسارگاد از طریق بانکداری مجازی ادامه داد: از سال 1389 که ما با پیاده‌سازی نرم‌افزار منحصر به فرد خود در بانک‌پاسارگاد، به طور رسمی بانکداری مجازی را آغاز کردیم، 75 میلیون تراکنش بانکداری مجازی داشتیم که در سال 1393 به 750 میلیون تراکنش رسیده‌است. هم‌اکنون بیش از یک میلیارد و 100 میلیون تراکنش بر اساس بانکداری مجازی در بانک‌پاسارگاد انجام می‌شود و می‌توانیم بگوییم بانک‌پاسارگاد در امر بانکداری مجازی پیشتاز است. مدیرعامل بانک‌پاسارگاد در خصوص سایر راهکارهای سازگار با محیط‌زیست این بانک، افزود: تشویق مشتریان به استفاده از خدمات بانکداری‌الکترونیک و ارائه آموزش‌های لازم به آن‌ها جهت فرهنگ‌سازی (مانند آموزش رایگان بانکداری الکترونیک برای بیش از 13,326 نفر از مشتریان، توسط همکاران شعبه در سال 1393)، حذف و پاسخ‌گویی به تماس‌های مشتریان در حداقل زمان ممکن و حداقل بوروکراسی اداری به منظور جلوگیری از مراجعات حضوری مشتریان، طراحی و معرفی سپرده سبز پاسارگاد، جشنواره فیلم‌های 180ثانیه‌ای در 3محور اصلی محیط‌‌‌زیست و منابع طبیعی، تکریم خانواده و حقوق اجتماعی، معرفی یکی از ویژگی‌های بانک پاسارگاد و یک بخش جنبی با عنوان «ارسال ایده‌ها»، به حداقل رساندن مصرف کاغذ در فعالیت‌های مرتبط با انجام امور بانکی و نیز امور اداری و ستادی از طریق استقرار نظام‌های مدرن مدیریتی از جمله سامانه اتوماسیون اداری، سامانه ERP، سامانه BI و ...، مطالعه، تحقیق و بررسی روی مدیریت مصرف انرژی و اجرای پایلوت در 7 شعبه از شعبه‏های تهران و یک ساختمان ستادی و ... از جمله این راهکارها هستند.

وی در ادامه به برخی از اثرات زیست‌محیطی فعالیت‌های بانک‌پاسارگاد اشاره کرد و ادامه داد: اثراتی مانند کمک به کاهش ترددهای مرتبط با انجام فعالیت‌های بانکی، کمک به کاهش آلودگی محیط زیست، کاهش مصرف منابع تجدیدناپذیر از جمله سوخت، کاهش استفاده از مواد مصرفی در خدمات بانکی، توسعه مفهوم پول الکترونیک و جایگزینی آن با اسکناس و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، از جمله اثرات مثبت اقدامات بانک‌پاسارگاد هستند.

وی در پایان پیشنهادهایی را در راستای بهبود شرایط محیط‌زیست ارایه داد و تأکید کرد: ضرورت محاسبه تولید ناخالص داخلی سبز توسط بانک مرکزی(مثلاً هر 2 سال یکبار)، بررسی امکان بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در کلیه واحدهای بانک، تلاش شبکه بانکی در جهت کاهش مصرف کاغذ با هدف جلوگیری از قطع بی‌رویه درخت‌ها، تأمین مالی کلیه پروژه‌ها توسط بانک‌ها با عنایت ویژه به ملاحظات زیست محیطی، تأمین مالی پروژه‌های حمایتی از محیط زیست مانند سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک، گسترش بانکداری‌الکترونیک در تمامی فعالیت‌های بانکی (سپرده‌گیری، اعطای تسهیلات، سایر خدمات)، ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده از بانکداری‌الکترونیک در راستای حفاظت از محیط‌زیست، کمک به طرح‌های محیط زیست به عنوان مسئولیت اجتماعی توسط بانک‏ها و ... از جمله این پیشنهادها هستند.  




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.