رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه هنوز مصوبهای برای ترخیص خودروهای لوکس معطل در گمرک صادر نشده است، گفت: این خودروها حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ دستگاه هستند.
ابهام در سرنوشت ۱۵۰ خودروی لوکس معطل در گمرک
ابهام در سرنوشت ۱۵۰ خودروی لوکس معطل در گمرک
به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از تسنیم، فرهاد احتشامزاد در نشست خبری در پاسخ به پرسش مبنی بر این که قرار بود با مصوبه دیوان عدالت آن دسته از خودروهایی که قبل از ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی ثبت سفارش شده بودند امکان ترخیص پیدا کنند در حال حاضر چه تعداد خودرو از محل رأی دیوان ترخیص شدهاند، اظهارداشت: هنوز مصوبهای برای ترخیص این دست از خودروهای لوکس با حجم موتور بالای 2500 سیسی صادر نشده است.
وی با اشاره به اینکه ترخیص این خودروها تنها با مصوبه کمیته کارشناسی دیوان عدالت اداری امکان پذیر شده است، افزود: هنوز رأی این کمیته در دیوان عدالت انشاء نشده به نحوی که تا امروز ابلاغ آن صورت نگرفته و ترخیص این خودروها انجام نشده است.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: در رأی کارشناسی کمیته دیوان عدالت هم به صراحت گفته شده که حجم بالای موتور ملاکی برای تعیین لوکس بودن یا نبودن خودروهای وارداتی نیست و بنابراین باید در این زمینه تجدیدنظر شود در کنار این مابقی بخش ها هم میگویند این تعریف از خودروهای لوکس درست نیست و باید اصلاح شوند اما هنوز به نتیجه مناسبی دست پیدا نکردهایم.
احتشام زاده در خصوص تعداد این خودروهای لوکس که برای ترخیص منتظر ابلاغ مصوبه دیوان عدالت اداری هستند نیز گفت: این خودروها حدود 100 تا 150 دستگاه هستند.البته باید این انتقاد را هم مطرح کنم که طرف های خارجی این معایر ممنوعیت را به تسمخر میگیرند که این موضوع اصلاً برای ما خوب نیست.
وی در ادامه به ارائه توضیحاتی در مورد میزان واردات خودرو در سال 95 پرداخت و تصریح کرد: در 6 ماه نخست امسال 32 هزار و 428 دستگاه خودرو از 56 مدل مختلف وارد کشور شده است. بیشترین واردات خودرو با 69.3 درصد از امارات وکمترین به ترتیب 5.4 درصد از آلمان، 2.4 درصد از عمان و 2.2 درصد از کویت بوده است.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: نسبت واردات خودرو از کل واردات کالاها به کشور 4.2 درصد است و بیشترین واردات مربوط به هیوندا، کیا و تویوتا بوده است.
احتشام زاده در پاسخ به این پرسش چرا بعد از ابلاغ اجبار واردکنندگان به داشتن مجوز از شرکت مادر هنوز این موضوع اجرایی نشده است، افزود: از بهمن ماه سال گذشته وزارت صنعت اعطای نمایندگی به شرکت ها را در قالب داشتن مجوز از شرکت مادر ممنوع کرد به این دلیل که برجام برقرار شده بود و ما نیز به تحقق آن خوشبین بودیم. اما علیرغم اینکه ما خوشبین بودیم فضای فعلی همچنان مه آلود است و واردکنندگان ایرانی در حال مذاکره برای گرفتن مجوز از شرکت مادر هستند.
احتشام زاد با بیان اینکه گرفتن نمایندگی از شرکت مادر به سیاستهای هر دو کشور در مذاکرات بستگی دارد، گفت:در حال حاضر حدود 40 درصد از واردکنندگان ما دارای مجوز از شرکت مادر نیستند و هم اکنون مشغول مذاکره برای دریافت این مجوز هستند اما سهم ایران و خاورمیانه از بازار خودروی جهان حدود 2 درصد است و ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که همه شرکت ها خودشان را برای این سهم به خطر بیاندازند.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد