امروز آخرین مهلت ثبت نام وام کرونا است

امروز آخرین مهلت ثبت نام وام کرونا است

چهارشنبه, اکتبر 21, 2020 - 11:43 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

امروز آخرین روز مهر ماه و آخرین روز ثبت نام وام کرونا است. بنگاه های آسیب دیده امروز برای آخرین روز می توانند برای دریافت این وام ثبت نام کنند.به گفته ی معاون اشتغال وزیرکار مهلت تمدید نمی شود.
 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از تسنیم، مطابق اعلام ستاد کرونا در پایان مرداد ماه قرار بود آخرین مهلت تشکیل پرونده و پرداخت تسهیلات به کسب کارهای بیمه نشده و بیمه شده پایان شهریور ماه باشد, اما علی ربیعی،سخنگوی دولت 4مهر ماه  از تمدید وام کرونا برای کسب و کارهای آسیب دیده تا پایان مهر ماه خبر داد.

پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا یکی از سیاست‌های وزارت کار در جهت حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صیانت از نیروهای کار است و بر همین اساس 14 رسته شغلی شناسایی شده که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش‌فرمایی هستند، می‌توانند برای ثبت‌نام در سامانه کارآ اقدام کنند و از تسهیلات مذکور بهره‌مند شوند.

مطابق جدول ارائه شده از سوی وزارت کار مبلغ تسهیلات ویژه کسب و کار کرونا در صورتی که تسهیلات تا 160 میلیون ریال باشد, سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک, تسهیلات 160تا480 میلیون ریال نوع وثیقه سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک به همراه یک ضامن(واحد اقتصادی دیگر یا کارمند), مبلغ تسهیلات 480تا1600میلیون ریال و نوع وثیقه سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک به همراه 2ضامن(واحد اقتصادی دیگر یا کارمند),مبلغ تسهیلات1600تا2000میلیون ریال با نوع سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک به همراه 3ضامن(واحد اقتصادی دیگر یاکارمند), مبلغ تسهیلات از 2000میلیون ریال بالاتر و با نوع وثیقه ارائه تضمین صادره ازسوی صندوق های ضمانت و یا بنا به تشخیص بانک ارائه وثایق متعارف و سقف مبلغ سفته 1.5 برابر اصل و سود تسهیلات  است.

مطابق تصمیمات ستاد کرونا در اواخر مرداد ماه، کارگروه همچنین مهلت زمانی تشکیل پرونده و پرداخت تسهیلات به «کسب وکارهای بیمه نشده»  را تا پایان شهریور 99 و به «کسب و کارهای بیمه شده»  را تا 15 شهریورماه 99 تعیین کرده بود.

اما علی ربیعی، سخنگوی دولت 4مهر ماه در پنجاه و چهارمین نشست خبری سخنگوی دولت با رسانه های ارتباط جمعی سیستان و بلوچستان، از تمدید مهلت ثبت نام این وام خبر داد. پرداخت وام به مشاغل آسیب دیده از کرونا تا پایان مهر و وام ودیعه مسکن تا پایان دی تمدید شده است.

براساس این گزارش در کارگاه‌هایی که مستقیم از کرونا لطمه دیده و به اجبار تعطیل شده‌اند، مبلغ 16میلیون تومان وام به ازای هر نیروی انسانی اختصاص می‌یابد و در واحدهای کسب‌وکاری که فعال بوده، تعطیل نشده و غیر مستقیم از کرونا آسیب دیده‌اند، مبلغ 12میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود. نرخ سود تسهیلات نیز 12درصد بوده و بازپرداخت آن از مهرماه است.

وثایق لازم برای دریافت تسهیلات، سفته و چک است. برای 16میلیون تومان یک سفته یا چک لازم است یک سفته یا چک همراه با یک ضامن برای بنگاه‌هایی است که 16تا 48میلیون تومان تسهیلات دریافت می کنند.

وثیقه تسهیلات 48تا 160میلیون تومانی یک سفته یا چک، همراه دو ضامن است و 160 تا 200 میلیون تومانی علاوه بر چک و سفته باید سه ضامن معرفی کند و برای بیش از 200میلیون تومان تسهیلات نیز باید از سوی صندوق‌های ضمانت و یا بنا به تشخیص بانک باید وثیقه ارائه شود.

نکته قابل توجه اینکه سقف مبلغ سفته 1.5 برابر اصل و سود تسهیلات است، همچنین یکی از موانع پیش رو برای دریافت تسهیلات حمایتی کرونا، «نداشتن چک برگشتی» بود که کارگروه این شرط را از مقررات پرداخت تسهیلات بانکی مستثنی کرد تا روند پرداخت تسهیلات کرونا به متقاضیان و صاحبان کسب و کارها تسهیل شود.

عیسی منصوری, معاون اشتغال وزیرکار از تمدید نشدن این وام خبر داد و گفت:زمان ثبت نام فعالان کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا، برای دریافت تسهیلات کرونایی تا پایان مهرماه است و این زمان تمدید نخواهد شد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.