راه‌آهن گرگان - مشهد با کمک بازار سرمایه طی پنج ساله ساخته می‌شود

راه‌آهن گرگان - مشهد با کمک بازار سرمایه طی پنج ساله ساخته می‌شود

 وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عزم جدی دولت در برقراری مسیر ریلی گرگان - مشهد گفت که این راه‌آهن با کمک بازار سرمایه طی مدت پنج سال ساخته و به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش دیوان اقتصاد،محمد اسلامی در حاشیه افتتاح فاز نخست طرح تعریض جاده کردکوی به بندرترکمن در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: دولت تلاش می کند با ترسیم ساز و کار اجرایی قدرتمند و با استفاده از فرصت بازار سرمایه، مسیر تکمیل این راه آهن را ترسیم کند.

وی افزود: کارهای مالی و حقوقی برای تامین سرمایه مورد نیاز این پروژه از بازار سرمایه به مراحل پایانی رسیده و اگر در تامین منابع مالی وقفه ایجاد نشود، این مسیر ریلی در مدت زمان پنج سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دولت از تمام ظرفیت برای تحقق آرزوی دیرین مردم گلستان و برقراری راه دسترسی ریلی به مشهد تلاش خواهد کرد.

ساخت مسیر ریلی گرگان - بجنورد - مشهد سال ۱۳۸۸ با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر وقت راه و شهرسازی آغاز شد اما به دلیل کمبود بودجه ساخت آن متوقف گردید.

روحانی رییس جمهوری در سفر استانی پارسال به خراسان شمالی گفته بود: اجرای پروژه ریلی مشهد- بجنورد- گرگان در برنامه است اما برای این پروژه نیاز است سرمایه‌گذار وارد عرصه شود.

این پروژه ظرفیت حمل بار تا ۱.۶ میلیون تن و ظرفیت جابه جایی سالانه ۲ الی ۴ میلیون مسافر را دارد

طول این راه‌آهن حدود ۵۷۰ کیلومتر است که ابتدای مسیر از خروجی ایستگاه گرگان شروع می‌شود و از شهرهای سرخنکلاته، فاضل‌آباد، علی‌آباد، خان ببین و دلند، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس، گالیکش، کلاله، پیش کمر، گرماب، تنگه، آشخانه، شیرین دره، دونگال، بجنورد، به یگان، شیروان، فاروج، قوچان، اخلمد عبور کرده و به گلبهار مشهد ختم می‌شود.

این راه‌آهن، یک‌خطه و دارای ۲۷ ایستگاه و بالغ‌ بر ۱۵ کیلومتر تونل است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به روند احداث بندر خواجه نفس اشاره کرد و گفت: به علت حجم بالای رسوبات در سواحل گلستان، این پروژه پرهزینه بوده و توجیه اقتصادی ندارد




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.