رشد آرام قیمت‌ها در بازار ارز در روزهای پایانی خردادماه

رشد آرام قیمت‌ها در بازار ارز در روزهای پایانی خردادماه

 در هفته منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، به دلیل مشخص نشدن نتیجه مذاکرات وین، سقف‌های قیمتی شکل گرفته در بازار شکسته شد و دلار و یورو در مسیر صعود قرار گرفتند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، روند نوسانات قیمت بازار ارز در هفته منتهی به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، مسیری صعودی به خود گرفت.

این مسئله در حالی رخ داد که بازار ارز در روز ابتدایی هفته‌ای که گذشت، شاهد کاهش محسوس قیمت‌ها بود به نحوی که کف کانال قیمتی ایجاد شده برای دلار شکسته شد و امیدها را برای کاهشی شدن قیمت ارز تقویت کرد. قیمت دلار طی دو هفته پیشین در محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان و ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان در نوسان بود و به همین دلیل تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌کردند با شکسته شدن مقاومت کف یا سقف این کانال قیمتی، می‌توان به ترتیب روند نزولی یا صعودی را برای آینده بازار انتظار داشت.

با این وجود شکسته شدن کف قیمتی دلار در روز اول هفته که به اعتقاد برخی کارشناسان بیش از هر چیز تحت تاثیر خبر شروع دور جدید مذاکرات هسته ای در وین از روز یکشنبه و امید به انجام توافق در این نشست رخ داده بود، از روز یکشنبه روندی معکوس پیدا کرد و برخلاف انتظارها بازار روندی صعودی به خود گرفت. روندی که تا پایان هفته نیز تداوم یافت.

معامله گران بازار ارز معتقدند تحولات این بازار در ماه‌های اخیر، با وجود در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، بیش از هر چیز تحت تاثیر سرنوشت برجام تعیین می‌شود. همچنین به اعتقاد این افراد، به علت وجود تحریم‌های نفتی و بانکی، در این شرایط تقاضاهای بلند مدت در بازار ارز وجود ندارد و به همین دلیل اخبار سیاسی به سرعت در روند بازار تاثیرگذار است. در همین راستا مصاحبه شنبه شب سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد تیم هسته‌ای ایران، مبنی بر دشوار بودن احتمال حصول به توافق در دور جدید مذاکرات، موجب شد تا بازار در ساعات ابتدایی رو یکشنبه شاهد افزایش حدود ۳۰۰ تومانی در قیمت دلار و حدود ۲۰۰ تومانی در قیمت یورو باشد.

روند افزایشی بازار البته با مقاومت در مرز ۲۴ هزار تومان برای دلار تا روز چهارشنبه متوقف ماند اما، از میانه این روز با شکسته شدن این حد مقاومتی، مجددا قیمت‌ها با سرعت درمسیر رشد قرار گرفتند و در ساعات پایانی معاملات روز پنج شنبه قیمت دلار به محدوده ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. این سیر افزایشی قیمت برای یورو نیز در بازار آزاد حاکم بود و در آخرین معاملات یورو در این هفته بهای آن در محدوده ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان ارزش‌گذاری شد.

 با پیش رفتن بازار، فاصله قیمت ارز در بازار آزاد نسبت به قیمت ارز در صرافی‌های‌بانکی در حال افزایش است. امری که نشان‌دهنده تلاش بازارساز برای کنترل روند افزایش بازار است. از سوی دیگر نمودار قیمت ارز در سامانه نیما نیز سرانجام پس از هفته‌ها روندی صعودی به خود گرفت. در این هفته معاملات حواله دلار و یورو شاهد افزایش قمیت ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی بود.

کارشناسان اقتصادی شکسته شدن سقف قیمتی ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای دلار طی دو روز پایانی هفته را به صورت عمده به دو عامل ناامیدی معامله‌گران بر حصول توافق هسته‌ای تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری و همچنین تقویت شایعات نوسان‌گیران بازار در خصوص افزایش قیمت ارز در روزهای آتی نسبت می‌دهند.

به هر ترتیب در هفته‌ای که گذشت بازار ارز یک بار کف قیمتی شکل گرفته برای دلار را شکست، با این وجود روند نزولی به خود نگرفت. حال باید دید آیا شکسته شدن سقف قیمتی این کانال، می‌تواند روند صعودی را برای مدتی در بازار ارز حاکم سازد؟

به نظر می‌رسد، مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و موضع‌گیری فرد منتخب در این انتخابات در خصوص موضوع برجام، مهمتیرین عاملی است که می‌تواند بر تصمیم معامله‌گران بازار ارز موثر باشد و مسیر این بازار را در هفته‌های آتی مشخص سازد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.