برای اجرای IFRS حتما به یک نقشه راه، برنامه و راهکار اجرایی شفاف نیاز است

مدیرعامل بانک پاسارگارد :

برای اجرای IFRS حتما به یک نقشه راه، برنامه و راهکار اجرایی شفاف نیاز است

چهارشنبه, دسامبر 7, 2016 - 09:56 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگارد در سیزدهمین همایش انجمن حسابداری ایران که ظهر روز سه شنبه 16 آذر ماه 95 برگزار شد با بیان اینکه بنگاه ها به دلیل فعالیت های بزرگ در سطح بین المللی و ارتباطات خود لازم دارند که از IFRS ( استاندارد های بین المللی گزارشگری مالی) بهره بگیرند، تصریح کرد: از آنجایی که بانک ها در سطح بین المللی فعالیت دارند، حتما نیاز است که زودتر از بنگاه های دیگر در این رابطه پیشقدم شوند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبار پولی مالی، کنترل در بانک ها به دلیل گستردگی و تنوع خدمات بسیار سخت است و مدیریت به خوبی نمی تواند نظارت کند، اما امروزه تکنولوژی این مسئله را حل کرده است.
به گفته مدیرعامل بانک پاسارگارد، در بهمن ماه 94 بانک مرکزی ج.ا.ایران مصوبه ای را ابلاغ کرد که براساس آن بانک ها باید صورت های مالی خود را بر اساس IFRS ارائه کنند؛ که این امر متاسفانه باعث ایجاد یک چالش بزرگ شد، در این رابطه، برخی موسسات حسابرسی نتوانستند خود را هماهنگ کنند، البته موسسات حسابرسی بخش خصوصی عمدتا موفق شدند و برای بانک های خود این خدمات را ارائه کردند.
قاسمی ادامه داد: در نتیجه این چالش، 14 بانک نتوانستند مجامع خود را در تیرماه برگزار کنند و از شهریور ماه برگزاری آن ها شروع شد و هنوز هم برخی بانک ها مجامع خود را تشکیل نداده اند.
وی با اشاره به اینکه مسئله IFRS نیاز به Core Banking دارد؛ گفت: تعداد زیادی از بانک های ما Core Banking ندارند، همچنین بسیاری از بانک های ایرانی دارای امکانات تکنولوژیک بسیار پیشرفته ای نیستند. مدیر عامل بانک پاسارگاد گفت: کنترل در بانک ها به دلیل گستردگی و تنوع خدمات بسیار سخت است و مدیریت به خوبی نمی تواند نظارت کند، اما امروزه تکنولوژی این مسئله را حل کرده است. و در این راستا یکی از مقدمات IFRS داشتن یک سامانه بسیار قوی است تا بتواند این امر را فراهم کند.
قاسمی به برخی چالش های موجود در بحث IFRS اشاره داشت و گفت: شناسایی منصفانه ارزش دارایی ها، آموزش مفاهیم بنیادین، بانکداری اسلامی، بحث مالیاتی از جمله این چالش ها هستند که نیاز به بررسی زیادی دارند.
وی در رابطه با نتایج به کارگیری استاندارهای گزارشگری مالی بین المللی گفت: کاهش هزینه معاملات و افزایش کارایی، کاهش هزینه سرمایه، افزایش نقدشوندگی در بازار، افزایش قابلیت مقایسه شرکت ها در سطح فراملی، کاهش هزینه گروه های مختلف از جمله ناشران، حسابرسان و تدوین کنندگان استاندارها از جمله این نتایج هستند.
به گفته وی؛ برای اجرای IFRS حتما به یک نقشه راه، برنامه و راهکار اجرایی شفاف نیاز است.

گفتنی است: استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی (IFRS)، به مجموعه‌ای از استانداردهای حسابداری گفته می‌شودکه توسط هیات استانداردهای حسابداری بین المللی(IASB) تدوین شده‌اند. هدف این استانداردها، تهیه صورت‌های مالی شرکت‌های سهامی در قالب یک استاندارد جهانی است.
هیات استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB)، یک نهاد مستقل در لندن است که ۱۵ عضو از کشورهای مختلف دارد و کار خود را از سال ۲۰۰۱ آغاز کرده است. پایه‌گذاری این هیات توسط شرکت‌های بزرگ حسابداری، موسسات مالی خصوصی و تعدادی دیگر از سازمان‌های حرفه‌ای در حوزه حسابداری انجام شده است. تا کنون بیش از ۱۲۰ کشور IFRS را برای گزارش دهی مالی شرکت‌های خود الزامی دانسته‌اند.

اموریت و مسئولیت هیات استانداردهای حسابداری بین المللی توسعه استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی با هدف همسان سازی استاندارهای حسابداری است. این هیات قوانین خود را تحت عنوان استاندارهای گزارشگری مالی بین المللی یا IFRS ارائه می دهد.

استاندارهای گزارشگری مالی مجموعه ای است که می تواند به صورت بین المللی فعالیت اقتصادی و مالی بنگاه های بزرگ را قابل مقایسه سازد؛ همچنین می تواند یک قالب یکپارچه و جهانی ارائه کند، به طوری که اطمینان بخشی را برای تمام ذی نفعان بیشتر کند، بنابراین IFRS یکی از ابزارهای مهم شفافیت و بحث حاکمیت شرکتی است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.