تقویت دلار در برابر دیگر ارزهای اصلی

دلار | تقویت دلار | ارز

تقویت دلار در برابر دیگر ارزهای اصلی

از ابتدای هفته دلار آمریکا در برابر تمامی ارز های اصلی تقویت شده است.
 

قیمت دلار در بازار نوسان شدیدی را تجربه می‌کند. انتظار مردم از دولت جدید، کاهش قیمت دلار در بازار و تحقق نرخ واقعی آن است. قیمت دلار در بازار از 7 تومان در سال 57، به 37 هزار تومان در سال گذشته رسید. این افزایش قیمت دلار در بازار و بی‌ثباتی آن در این سال‌ها موجب مشکلات اقتصادی زیادی برای مردم شده است. اقتصاددانان نظرات متفاوتی درباره قیمت دلار در بازار و نرخ حقیقی ارز دارند. 

شاخص‌های سهام وضعیت باثباتی دارند و شاخص‌های آتی سهام آمریکا هم سیگنال بازگشت صعودی دارند. سرمایه‌گذاران در حال ارزیابی چشم‌انداز تورمی و احتمال بالا رفتن نرخ‌های بهره هستند.
 در آسیا، شاخص سهام چین رالی صعودی ثبت کرده است. گفته می‌شود که دولت سیاست‌های تسهیلی برای مقابله با بحران بدهی انبوه‌سازان چینی در نظر گرفته است.
شاخص‌های آتی سهام آمریکا رشد کرده‌اند. امروز بازار اوراق قرضه آمریکا تعطیل است و در بازار فارکس شاهد تقویت ارزش دلار آمریکا هستیم. سرمایه‌گذاران برای سیاست‌های انقباضی آماده می‌شوند. رشد تورم آمریکا در سه دهه گذشته بی‌سابقه بود. گفته می‌شود که شاید بانک مرکزی اروپا هم در اوایل ماه سپتامبر سال آینده برنامه خرید اوراق قرضه را متوقف کند. البته اگر رشد تورم به هدف تورمی بانک مرکزی بازگردد.

دلار چیست؟


دلار آمریکا (به انگلیسی: United States dollar) یکای پول رسمی ایالات متحده آمریکا است. کنگره ایالات متحده آمریکا در ۶ ژوئیه ۱۷۸۵ (که در آن زمان، تنها یک مجلس بود) به اتفاق آرا دلار را یکای پول آن کشور قرار داد. پیش از استقلال ایالات متحده یعنی در ۴ ژوئیه ۱۷۷۶، پول انگلستان (لیره) در ۱۳ مهاجرنشین انگلیسی آمریکای شمالی رایج بود. در جریان انقلاب، آمریکاییان سکه نقره‌ای اسپانیا به نام «دلار» را که در مکزیک رایج بود وسیله داد و ستد قرار داده دادند و به همین دلیل نام پول ملی خود را «دلار» گذاشتند. سکه دلار نقره‌ای از قرن چهاردهم بیش از سه قرن به نام «تالر، دالر، تلار و دلار» در اروپا رایج بود که اسپانیایی‌ها آن را حفظ کردند و به مستعمرات خود در قاره آمریکا منتقل ساختند.
دلار آزاد چیست؟


منظور از این نرخ که از آن به عنوان نرخ دلار آزاد یاد می شود قیمت دلار در معاملات نقدی و رایج روزانه بازار آزاد است. معاملات نقدی معاملاتی هستند که خریدار و فروشنده به محض انجام معامله، ارز و ریال را با هم تبادل می نمایند. مبنای قیمت دلار آزاد، نرخ مبادله دلار در بازار تهران می باشد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.